4 מחנות צה"ל במרכז ובדרום הארץ יחודשו ב-2 מיליארד שקל

המחנות ייבנו מחדש כדי לקלוט יחידות שיפונו מהמרכז כמו צריפין, תל השומר וסירקין, שיפונו לטובת בניית עשרות אלפי יחידות דיור באזורי ביקוש

מחנה צריפין / צלם: תמר מצפי
מחנה צריפין / צלם: תמר מצפי

משרד הביטחון ישקיע כ-2 מיליארד שקל בחידוש של ארבעה מחנות צה"ל במרכז ובדרום הארץ, תוך הריסת תשתיות ישנות שהוקמו בהם עוד בימי המנדט הבריטי. מלאכת חידוש המחנות צפויה להימשך עד סוף 2019, ואחריה המחנות המשופצים יקלטו יחידות ממחנות כמו צריפין, תל השומר וסירקין, שיפונו בידי הצבא ויפונו לטובת בניית עשרות אלפי יחידות דיור באזורי ביקוש.

המחנות שעתידים לעבר שדרוג יסודי, הם מחנה עמנואל (ג'וליס) שליד אשקלון; מחנה גדעונים שבמתחם צריפין; מחנה שורה שליד רמלה ומחנה ליפקין הסמוך לרחובות.

החידוש הצפוי של המחנות הוא חלק מתכנית שוה"ם (שיווק והעתקת מחנות) שמובילים משרדי הביטחון והאוצר בתיאום עם רשות מקרקעי ישראל (רמ"י). לדברי ראש אגף ההנדסה והבינוי במשרד הביטחון, ארז כהן, "תכנית שוה"ם מבוססת על הקדמת בינוי לפינוי, כך שתחילה ייבנו המחנות החדשים ולאחר מכן יפונו הקרקעות שבהן פועלים כיום מחנות אחרים ויוצעו לשיווק".

כהן הוסיף כי "אחת המטרות המרכזיות שהוגדרו בידי צה"ל ומשרד הביטחון היא העתקת מרבית היחידות מבסיסים שעתידים להתפנות למחנות קיימים, כדי לחסוך בזמן ובכסף, תוך שיפור היעילות המבצעית של צה"ל".

כל המחנות שעתידים להיבנות למעשה מחדש, כוללים תשתיות מיושנות מימי המנדט הבריטי, שלא חודשו עד עצם היום הזה. בחלק מהם כבר החלה מלאכת ההריסה של מבנים ישנים וצריפים שאכלסו עד כה יחידות רבות של צה"ל המשתייכות בעיקר לחיל התקשוב, לאגף הטכנולוגיה והלוגיסטיקה (אט"ל) ולזרוע היבשה: בחידוש של מחנה ג'וליס יושקעו כחצי מיליארד שקל, ועם השלמתו הוא יקלוט יחידות ופעילויות נוספות של צה"ל, בהן את בית הספר לפיקוד ושליטה. סכום דומה יושקע בחידוש מחנה שורה, המשמש בסיס של חיל החימוש. בסיס זה עתיד לקלוט בשלוש השנים הקרובות יחידות שיפונו ממתחמים של צה"ל בתל השומר ובצריפין.

כך, חלק מהיחידות שיפונו ממחנה סירקין שבפתח תקווה, יועתקו למחנה ליפקין שבשפלה.

שטחם של המחנות המחודשים לא יורחב, חרף הגדלה משמעותית של מספר היחידות שעתידות לשרת בהם, בעקבות פינוי מחנות אחרים במרכז הארץ, אמר כהן. מבנים חד קומתיים שנמצאים במחנות אלה, ייהרסו ובמקומם ייבנו בניינים שיתנשאו עד לגובה של חמש קומות, כדי לאפשר ניצול מרבי של השטח: "נבנה לגובה גם מבנים שעתידים לשמש כמשרדים וגם מבנים לאחסנה. המחנות המחודשים יהיו מודרניים, ייבנו תוך הסתכלות ארוכת שנים קדימה תוך שימת דגש על חיסכון ושימור אנרגיה. עבודות הבנייה ייעשו במקביל להמשך הפעילות באותם מחנות - מה שמעמיד לפני צה"ל ומשרד הביטחון אתגר הנדסי ותפעולי משמעותי", אמר.

במשרד הביטחון הדגישו כי רוב העבודות יעשו בידי חברות ישראליות והציוד שיירכש במסגרת מיזמים אלה יהיה מתוצרת כחול לבן.

60 אלף יח"ד

במסגרת תכנית שוה"ם צה"ל ומשרד הביטחון מתכננים לפנות בשנים הקרובות 13 מחנות ממרכז הארץ, תוך העברה של חלק מפעילותם לדרום, כמו לקריית ההדרכה שנפתחה בשנה האחרונה בצומת הנגב. בשנים הקרובות צה"ל עתיד להעביר לשתי קריות נוספות שיוקמו בנגב את יחידות המודיעין ואת יחידות התקשוב שלו, באופן שיאפשר להעתיק אליהן מחנות רבים נוספים שנמצאים כיום במרכז, ובהם במתחם גלילות.

במשרד הביטחון אמרו היום כי בעקבות יישום תכנית שוה"ם, יפונו במרכז הארץ לא פחות מ-8,000 דונמים שיאפשרו בינוי של כ-60 אלף יחידות דיור: הקרקעות שיפונו ממחנה סירקין יאפשרו בנייה של עד 12 אלף יחידות דיור; עוד 10.5 אלף יחידות ייבנו בעקבות פינוי של מחנות ומתחמים של צה"ל באזור תל השומר ובאזור צריפין יושלם בשלוש השנים הקרובות פינוי של שטח שעליו ניתן יהיה לבנות 17 אלף יחידות דיור.