קרב על שראל: ניסנקורן מסייע לחברה, מכרז החשכ"לית מתקדם

יו"ר ההסתדרות פועל מטעם עובדי החברה שמספקת ציוד רפואי לבתי החולים הממשלתיים, במאבקם לבטל את המכרז המקדים - בקשה לקבלת מידע מגופים המבקשים להתחרות בשראל

אבי ניסנקורן / צילום: תמר מצפי
אבי ניסנקורן / צילום: תמר מצפי

הקרב הממושך על הפטור ממכרז של חברת שראל, המספקת ציוד רפואי לבתי החולים הממשלתיים, עובר לזירה חדשה: ל"גלובס" נודע כי בשבועות האחרונים פעל יו"ר ההסתדרות, אבי ניסנקורן, מטעם עובדי החברה, בניסיון לבטל את המכרז המקדים שפרסמה החשבת הכללית במשרד האוצר, מיכל עבאדי-בויאנג'ו. מדובר בבקשה לקבלת מידע (RFI) מגופים שונים המבקשים להתחרות בשראל.

ניסנקורן, כך נודע, קיים שיחות בעניין עם עבאדי-בויאנג'ו ועם מנכ"ל משרד הבריאות, משה בר סימן טוב, שמתנגד בעצמו למכרז של החשכ"לית. בסביבתו של ניסנקורן אישרו את דבר השיחות, אבל הבהירו כי בשלב זה מדובר בניסיון "להקשיב וללמוד" בלבד.

עד היום הסוגיה של שראל עוררה בעיקר מאבק מול הרגולטורים ובין הרגולטורים השונים: בצד האחד בויאנג'ו שתומכת בהצבת תחרות לשראל, ובצד השני שר הבריאות יעקב ליצמן (יהדות התורה) ואנשי משרדו, שמשוכנעים כי אין צורך אמיתי להכניס תחרות לאור שביעות הרצון הגבוהה של מנהלי בתי החולים משראל. 140 עובדי שראל נותרו עד עתה מחוץ לזירה, אבל כעת נראה שגם הם נהפכים שחקן משמעותי, באמצעות ועד העובדים.

הוועד פנה בין היתר ליו"ר ועדת העבודה, הרווחה והבריאות של הכנסת, ח"כ אלי אלאלוף (כולנו), וביקש ממנו לזמן בדחיפות דיון בוועדה. על פי הערכות, דיון כזה אכן צפוי להתקיים בזמן הקרוב, בהשתתפות בכירי מערכת הבריאות.

"הקש ששבר את גב הגמל"

"ההחלטה האחרונה שמבחינתנו היא 'הקש ששבר את גב הגמל' היא זו של ועדת המכרזים באגף החשבת הכללית באוצר, להאריך את הפטור ממכרז הניתן לחברה לתקופה של ארבעה חודשים בלבד, וגם זו בכפוף לשלל סייגים ודרישות לא סבירות מהחברה", כתב לאלאלוף יו"ר ועד עובדי שראל, איליה בדלר.

במכתב, שהגיע לידי "גלובס", כותב אדלר כי "ההחלטה הזו מעמידה את עצם קיומה של שראל כחברה מתפקדת בסכנה אמיתית ומטילה צל גדול על המשך קיומו של מקום עבודתנו, פרנסתנו וביטחוננו התעסוקתי". גם פורום מנהלי בתי החולים הממשלתיים פנה כבר לפני כחודשיים אל שר האוצר משה כחלון (כולנו), בקריאה להתערב בצעדיה של החשבת הכללית.

"מתחזק בנו הרושם כי מסגרת הפטור הקצרה לשראל נועדה לחבור ולסלול דרך לפרסום ה-RFI מתוך חשיבה שעד אז יסתיים הליך המכרז ותתאפשר אופציה של רכש דרך ספקים אחרים", כתבו המנהלים.

בינתיים, ל"גלובס" נודע כי במסגרת ה-RFI כבר נרשמה התעניינות ערה מצד גופים העוסקים ברכש, שרק מגבירה את הדאגה הקיימת בשראל ואת הלחצים מצדה על הרגולטור. גורמים במערכת הבריאות שמביעים תמיכה בשראל התרעמו בתקופה האחרונה על כך שהצעדים של החשכ"לית נעשים זמן קצר לפני סיום תפקידה, בחודש ינואר הקרוב. על פי הגורמים, מדובר ב"מחטף" - וראוי היה שהחשכ"לית תימנע מכך ותותיר את ההכרעה בסוגיה לבא אחריה. מנגד, גורמים אחרים במערכת סבורים כי עבאדי-בויאנג'ו פועלת בסמכות מלאה ומיישמת מדיניות ותיקה של האוצר בעניין הרכש הממשלתי, כאשר דווקא ראשי משרד הבריאות הם אלה שפועלים לכאורה ממניעים לא-ענייניים.