"המדינה מתנהלת בבזבוז - ואזרחי ישראל משלמים על כך"

דיון סוער בכנסת על דוח המבקר בעניין הסדרי הפנסיה

קארין אלהרר / צילום: דור מלכה
קארין אלהרר / צילום: דור מלכה

הוועדה לביקורת המדינה של הכנסת דנה היום (ב') בדוח מבקר המדינה בעניין הסדרי הפנסיה. יו"ר הוועדה, ח"כ קארין אלהרר (יש עתיד) הדגישה כי מדובר ב"דוח שהנתונים בו לא-מעודדים, נחשפים כשלים וטעויות, כשאחוז ההשקעה בפנסיה בצה"ל מזנק תוך שנים אחדות, וחלק מפורשי צבא הקבע מקבלים 19%, בעוד אחרים מקבלים רק 9%. כלל לא ידוע אם המדינה יודעת כיצד לחשב את הפנסיה העתידית, וכל מערכת חיה במסד נתונים ותחשיבים אחרים, ובנוסף רוב קציני צבא הקבע משלמים דמי ניהול מקסימליים - במקום שרוב הכסף צריך להישמר לטובתם".

אלהרר הדגישה כי "תיאום בין משרדי האוצר והביטחון הוא מושכל ראשון מובן מאליו, ולא דבר הראוי לשבח. המדינה מתנהלת בבזבוז, ואזרחי ישראל הם המשלמים על כך".

המשנה למנכ"ל משרד מבקר המדינה, צחי סעדי: "נמצאו ליקויים רבים, מהותיים ומשמעותיים - ולאזרחים רבים יש מקום לדאגה ניכרת: האם יקבלו בעתיד את הפנסיה שלה הם מצפים". אהוד לנגרמן, עורך הדוח במשרד המבקר, הצביע על התחייבות פנסיונית הולכות וגדלות של צה"ל לשנים הקרובות, וזאת, עפ"י החלטת הרמטכ"ל - כפי שאכן קבועה בחוק. בידי אגף כוח-אדם לא היה מידע מי מקציני צבא הקבע קיבל איזו הגדלה, והרמטכ"ל המשיך בהגדלות אלה - למרות החלטות הממשלה להגביל זאת.

ראש אגף כוח-אדם בצה"ל, אלוף חגי טופולניסקי, השיב כי היום "צה"ל נמצא במקום אחר לגמרי, והוא מעביר את מלוא הפרטים והנתונים לחשבת הכללית באוצר. הרמטכ"ל פעל עפ"י חוק, והחוק איפשר לו לאשר הגדלות אלה".

לדבריו, צה"ל הצטמצם בשנים האחרונות ב-4,000 אנשי קבע, וההגדלות מיועדות לאלה היוצאים לפנסיה מוקדמת, וכך מקובל בכל המדינה. בתקופה זו נעשית עבודת-מטה לגבי התחשיבים של כל הגדלות הפנסיה, ובמודל צבא הקבע החדש - ישתנו הגדלות הפנסיה באופן מהותי. צה"ל תיכנן היטב ומראש את ההוצאות הפנסיות.

 

"המצב הנוכחי טוב לעומת העבר"

לדברי ח"כ עמר בר לב (המחנה הציוני), לוועדת החוץ והביטחון לא הוצגו ההתחייבות הפנסיוניות הגדולות של צה"ל, ואז הוא מתלונן שלאימונים ולציוד נשארו לו מעט מאוד. חברתו לסיעה, ח"כ מיכל בירן, התנגדה ל"חוסר השוויוניות בין העובדים שבפנסיה הצוברת לאנשי הקבע שבפנסיה התקציבית".

יוסי איצקוביץ, סגן בכיר לחשבת הכללית באוצר, התעקש כי צה"ל עדיין לא העביר נתונים המשקפים את החבות האקטוארית של הפנסיה עפ"י תמהיל המשרתים הצפוי, והוסיף כי כיום פועלת ועדה משותפת לאוצר ולמשרד הביטחון שתגבש תחשיבים כאלה.

מנכ"ל האוצר, שי באב"ד, הבהיר כי בעקבות דוח המבקר נערכו תיקונים ממושכים בתחשיבים, והוכנסו בהם שינוים מהותיים, הודה כי עדיין יש פערי שקיפות בין משרד האוצר למשרד הביטחון, אך לדבריו "המצב הנוכחי הוא טוב לאין ערוך מהעבר, ובעוד כחצי שנה תושלם עבודת צוות משותפת לשני המשרדים, שתגביר את השקיפות, הפיקוח והבקרה".