ההמלצות החמות: הטוענים החדשים לכתר בענף הרכב

שוק הרכב החשמלי אמנם קטן אך גדל בהדרגה ■ מחיר הליתיום עולה, והבטריה עדיין יקרה, אבל כדאי לשים לב למספר חברות בתחום הצומח

מפעל טסלה / צילום: רויטרס
מפעל טסלה / צילום: רויטרס

הבחירות מאחורינו ולמרות ההפתעה והתנודתיות של היום, תוך זמן קצר יחזרו המשקיעים לעסוק במצב הכלכלה המשתפר בעולם, כמו גם ברווחי החברות ובהעלאת הריבית המתקרבת בארה"ב. גם ניתוחים ותחזיות לשנה הבאה של בתי השקעות המנסים להקדים את המאוחר, צפויים לתפוס כותרות, למרות שבמקרים רבים הוכח כי עד סוף השנה יש לעורכם מחדש. בתקופות תנודתיות כמו שחווינו לאחרונה, אנו ממשיכים בניתוח מגמות ארוכות טווח שיושפעו פחות מממשל זה או אחר, תוך הצגת תזות השקעה שילוו אותנו לשנים ארוכות.

התלקחות סוללת הסמארטפון של סמסונג הדהימה רבים והסיטה את תשומת הלב לתחום הבטריות, על אף שתופעה זו אינה חדשה. ביוני האחרון לדוגמה, עלה באש רובוט שהיה בניסוי בנאס"א, רגע לפני שהיה אמור להיות משוגר לחלל. תחום הבטריות נמצא בהתפתחות מהירה, הן בתחום הסלולר והן בעקבות האצה בייצור ומכירת כלי רכב חשמליים. את הדחיפה לייצור במערב מובילה יצרנית הרכב טסלה, שגררה איתה יצרניות רכב מובילות בארה"ב, באירופה וסין, שם הכריזה הממשלה על יעד 5 מיליון כלי רכב חשמליים, פרטיים ואוטובוסים, עד 2020.

לשם ההשוואה, לפי סוכנות האנרגיה העולמית, מספר כלי הרכב החשמליים (FEV) וההיברידים עמד בשנה שעברה על מיליון בלבד בכל העולם. לפי הערכתנו השמרנית ב-UBS, בשנת 2025 כ-9% מסך הרכבים שיימכרו בעולם יהיו חשמליים, אחוז שיתורגם לכ-9.7 מיליון רכבים חשמליים. החלק הקריטי באופן טבעי ברכבים אלה, הוא הבטרייה המבוססת היום על ליתיום. לפי התחזיות, ב-2020 סך שוק הבטריות הללו יסתכם בכ-32 מיליארד דולר.

מחיר הליתיום עלה חדות בשנה החולפת ומהווה כ-4%-5% מסך עלות ייצור הבטריה. חברת הייעוץ BMI צופה ירידה של 15%-20% במחירי הבטריות לרכב עד שנת 2025, כתוצאה מגידול משמעותי בהקמת מפעלים לייצור בהובלת סין. עד היום התחייבו יצרנים להשקיע כ-20 מיליארד דולר במפעלי בטריות על בסיס ליתיום ברחבי העולם, תהליך שיגרור המשך גידול בביקושים לחומרים נוספים כמו גרפיט, קובלט וניקל, אשר ברובם, מעריכה חברת BMI, ההיצע ינסה להדביק את הביקוש.

אתגרים רבים עומדים בפני יצרני הבטריות מלבד עליית מחירי חומרי הגלם, כגון שונות בביצועי חומרי גלם המסופקים על-ידי ספקים שונים, הצורך בהענקת אחריות ל-8-10 שנים ללא ניסיון עבר מספיק. ומעל להכל, הניסיון להוזיל את מחירי הבטריות ליצרני הרכב. טסלה הכריזה כי תשאף להוזיל את מחיר הבטרייה שלה, העומד על 190 דולר /kWh, ומשקף את עלות ניצולת הבטרייה ל- 100 דולר. GM הכריזה כי מחיר הבטרייה ללא אריזה לרכב מדגם ה-bolt, עומד על 140 דולר / kWh.

בהנחה שהאריזה מהווה כשליש מעלות הבטרייה, מדובר על עלות כוללת של כ-210 דולר, מעט מעל זה של טסלה. יש לזכור כי יצרני הרכב צריכים לבצע גם התאמות שונות לרכב עצמו, שמביאות את העלות הכוללת לרכב לכ-$400/ kWh. סקר שערכנו ב-UBS, שחלקו התפרסם בשבוע שעבר כאן ב"גלובס", מראה כי נהגים יהיו מוכנים לשלם פרמיה של 11%-20% על מחיר רכב פחות מזהם. ניסיון לגלגל את כל הגידול בעלות הייצור על הצרכן, עשוי להאט את חדירת כלי הרכב החשמליים.

תחרות היברידית

חשוב לציין כי הרכבים ההיברידים החלקיים (Mild Hybrid 48V) צפויים להוות מתחרה קשה לרכבים החשמליים וצפויים לתפוס נתח שוק משמעותי בעיקר באירופה. המערכת שהושקה לראשונה השנה וצפויה להמשיך ולהתרחב בקרב היצרנים יחד עם תקנות הפחתת הזיהום באירופה ובסין, דוחפת יצרנים להציע את הפתרון המשולב. פתרון זה צפוי להביא להפחתה של 10%-20% בפליטת ה-CO2 ובנוסף לנוחות תפעול המנועים, פתרון זה זול ב-30%-40% מרכב חשמלי מלא.

יצוין כי תקנות דרקוניות שהתפרסמו בתחילת השנה באירופה, מזהירות יצרניות רכב שלא יעמדו בתנאים עד שנת 2020/21 בקנסות גבוהים עד כדי עצירת קווי ייצור. פתרון ה-48V צפוי להביא לגידול במכירות המערכות בסך של 4 מיליארד אירו באירופה לבדה עד 2020, בהנחת חדירה של 3% ו-14 מיליארד אירו עד 2024.

חברת Pure Energy הקנדית, שנבחרה על-ידי טסלה לספק את הליתיום למפעל הבטריות בנוואדה, הינה אחת מארבע הספקיות הגדולות בעולם של ליתיום, יחד עם SMQ, FMC ו-Talison . בחלוקה גיאוגרפית, צ'ילה ואוסטרליה מובילות כמעט בבלעדיות, עם נתח ייצור עולמי של כ-40% כל אחת וארגנטינה אחריהן מייצרת כ-13%. לעומתן, בבוליביה מצויים רזרבות הליתיום הגבוהות בעולם. בייצור הבטריות שולטות היום סין וקוריאה, כאשר ארה"ב ואירופה צפויות להגדיל את חלקן בחמש השנים הקרובות. בארה"ב התהליך נובע בעקר הודות להשקעות של טסלה בתחום שיהפוך את החברה ליצרנית הגדולה בעולם של בטריות.

 

הנציגה הישראלית

בהקשר זה ראוי לציין את חברת GenCell הישראלית, שמפתחת בטרייה חלופית יחד עם תוכנה ייעודית שאמורה להוות פתרון לא רק לענף הרכב, אלא לכל מקום בו מצוי גנרטור תוך צמצום זיהום, שטח אחסון והגברת הניצולת. גם טסלה הודיעה על בטריה ביתית בשם Powerwall לשימוש הן לבתים פרטיים והן לאזורי ספר נידחים כחלופה או תוספת לרשת החשמל המסורתית, תחום שצפוי גם הוא לצמיחה משמעותית בשנים הבאות.

חברות רבות בתחום מומלצות בהמלצת החזק, דוגמת חברת Albemale, שכורה את הליתיום; יצרנית הבטריות הסינית BYD וחברת Simplo Technology - יצרנית בטריות לרכב מטייוואן. יצרנית הבטריות פנאסוניק, שחברה לטסלה, מדורגת בהמלצת החזק, כאשר טסלה עדיין מדורגת על-ידינו במכירה. ליצרניות הבטריות יש להוסיף את החברות הקוריאניות לרכב LG Chemical ו-Samsung DI, שעלתה לכותרות לאחרונה בהקשר שלילי; ו-SK Innovation.

סל לקנייה

לחברות הקוריאניות העלינו לאחרונה את המלצתנו לקנייה, כמו גם ליצרנית הבטריות הסינית - Camel Group, אולם רכישתם מחוץ לקוריאה וסין בעייתית. חברות אלה ואחרות מאוגדות תחת תעודת הסל בסימבול LIT, שעלתה השנה בכ-20%. מבין יצרני הרכב הרבים הפועלים בתחום הרכב החשמלי, ניתן לציין את טויוטהDaimler, GM , ו-Hyundai Mobis כמובילות בפיתוח הרכבים עד כה, כאשר חברות החלפים כדלפי, קונטיננטל ואחרות המצוינות בטבלה, ייהנו מהגידול בביקוש לחלפים ייעודיים.

לסיכום, תחום הרכב החשמלי נמצא רק בתחילת דרכו, כאשר החברות והיצרנים הרבים שפועלים בתחום, ייהנו מתנופת השקעות וגידול מהיר בביקושים, אשר צפויים לבסוף להשפיע לחיוב על איכות חיי כולנו, תוך הקטנת הזיהום בעולם המפותח והמתפתח.

הכותב הוא מנהל השקעות ראשי ב-UBS Wealth Management Israel Ltd. לכותב המאמר ו/או לחברה עשוי להיות עניין אישי בנושא. האמור בכתבה אינו מהווה תחליף לשיווק השקעות ו/או ייעוץ השקעות המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם

המומלצות של UBS 8.11.16
 המומלצות של UBS 8.11.16