מי השרים הפוטנציאליים בממשל טראמפ? גינגריץ' מועמד לשר החוץ

כשר ההגנה, מוזכר שמו של הסנטור ג'ף סשנס ■ שר האוצר – אולי סטיבן מנוחין, ושר המשפטים עשוי להיות רודי ג'וליאני, ראש עיריית ניו-יורק לשעבר ■ ברני סנדרס: מוכן לשתף פעולה עם טראמפ

דונלד טראמפ / צילום: רויטרס
דונלד טראמפ / צילום: רויטרס

 

לדונלד טראמפ אין קשרים ענפים עם הממסד הוושינגטוני. במהלך מסע הבחירות שלו, הוא הבטיח שרבים מהשרים בממשלו יבואו מהמגזר הפרטי. לאחר נצחונו המדהים בבחירות, החלו לפרוח שמועות על זהותם של מועמדים למשרות שרים בקבינט, ואכן חלק מהם יבואו מעולם העסקים. בכל זאת, כמה מהמשרות הבכירות ביותר יינתנו, כנראה, לוותיקי הממסד הפוליטי הרפובליקאי שעשו את השיקול הפוליטי הנכון ותמכו בטראמפ כאשר תמיכה בו נחשבה כהתאבדות פוליטית.

וכך, מועמד מוביל לתפקיד שר-החוץ הוא ניוט גינגריץ', לשעבר יו"ר בית-הנבחרים, שנחשב תומך ללא סייג במדיניות ממשלת ישראל כלפי הפלסטינים. כאשר גינגריץ' התמודד על מועמדות המפלגה הרפובליקאית לנשיאות בפריימריז של המפלגה הרפובליקאית ב-2012, הוא יצא בהכרזה שהפלסטינים הם "עם מומצא". גינגריץ' זכה אז בתמיכה פיננסית מסיבית של שלדון אדלסון, אך הוא כשל ובסופו של דבר נבחר אז מיט רומני כמועמד המפלגה.

מועמד אפשרי אחר לתפקיד שר החוץ הוא הסנטור הרפובליקאי בוב קורקר, מטנסי, יו"ר ועדת החוץ של הסנט. יש שמזכירים כמועמד גם את ג'ון בולטון, לשעבר שגריר ארה"ב באו"ם, שתומך אף הוא במדיניות ממשלת ישראל כלפי הפלסטינים. הוא אמר פעם, בדיון פומבי, שממשל אובמה הוא הממשל האמריקאי העוין ביותר לישראל מאז הקמתה.

מועמד מוביל לתפקיד שר ההגנה הוא הסנטור ג'ף סשנס, אחד מהחוקקים הראשונים שהכריזו על נאמנות לטראמפ. סטיוון האדלי, לשעבר היועץ לביטחון לאומי בממשל ג'ורג' בוש הבן, מוזכר אף הוא כמועמד לתפקיד.

אחד מהשמות הבולטים ברשימת המועמדים למשרת שר האוצר הוא סטיב מנוחין, דמות ססגונית, עם רקורד בגולדמן זאקס, בקרן גידור ובהפקת בלוקבאסטרים הוליוודיים, שעל מינויו האפשרי דיווחנו בשבוע שעבר.

אנליסטים מתקשים לראות את מנוחין כשר האוצר בגלל ההתבטאויות הפופוליסטיות של טראמפ נגד הבנקים וקרנות הגידור. ב-2004, לאחר שעזב את גולדמן זאקס, הקים מנוחין, עם שניים מעמיתיו שעזבו את בנק ההשקעות, קרן גידור בשם Dunes Capital Management, שאותה הוא מנהל עד היום. הקרן הזו רכשה את חברת המשכנתאות הכושלת אינדי-מאק תמורת 1.55 מיליארד דולר. טראמפ לא הסתיר את איבתו לאנשים כאלה. באוגוסט השנה הוא אמר, כי מנהלי קרנות גידור "יכולים לחמוק מהצדק גם אם יהרגו מישהו". כדבריו: "החבר'ה האלה מקרנות הגידור לא בנו את הארץ הזו. הבחורים האלה פשוט מזיזים ניירות ממקום למקום ויש להם מזל בחיים. הם מרוויחים הון תועפות ולא משלמים מיסים. זה מצחיק".

 

אדם נוסף שטראמפ מקווה להביא מהמגזר העסקי הוא פורסט לוקאס, אחד ממייסדי לוקאס אויל, חברה גדולה למוצרי נפט. הוא מיועד לתפקיד שר הפנים. מועמד אחר לתפקיד הוא משקיע הון הסיכון רוברט גריידי, שכיהן בממשלו של בוש הבן. מכל מקום, לדברי "פוליטיקו", דונלד טראמפ, בנו של הנשיא המיועד, מעוניין אף הוא בתפקיד.

ברני סנדרס, שהתמודד בזמנו נגד הילארי קלינטון על מועמדות המפלגה הדמוקרטית לנשיאות, ולימים תמך במועמדותה במירוץ מול טראמפ, הודיע אמש, כי הוא מוכן לשתף פעולה עם הנשיא המיועד, אך הזהיר שיתנגד נמרצות לכל מאמץ של טראמפ ליישם את תכניותיו הקיצוניות.

"דונלד טראמפ הצליח לאבחן את זעמו של המעמד הבינוני, שנמצא בסימן ירידה, ושמואס בכלכלה הממסדית, בפוליטיקה הממסדית ובתקשורת הממסדית", אמר סנדרס בהודעה לעיתונות. "לאנשים נמאס לעבוד שעות ארוכות יותר תמורת שכר נמוך יותר; נמאס להם לראות כיצד מייצאים מקומות עבודה לסין ולמדינות אחרות שמשלמות שכר נמוך לפועליהן, ונמאס להם לראות מיליארדרים שאינם משלמים מס הכנסה, בעוד שבני המעמד הבינוני אינם יכולים לממן את שכר הלימוד של בניהם באוניברסיטה".

בכך מצטרף סנדרס לקלינטון עצמה, שקראה בנאום ההפסד שלה, אתמול, לקבל את טראמפ ב"ראש פתוח" ולתת לו הזדמנות להצליח.