ביהמ"ש ביטל את צו הסגירה למפעל כרמל אולפינים מקבוצת בזן

ראש עיריית חיפה הוציא את צו הסגירה על רקע שורה של מקרים מהשבועות האחרונים שבהם דלפו מזהמים לאוויר במסגרת פעילות הייצור במפעל ■ ביהמ"ש קבע כי נציגי כרמל אולפינים לא הוזמנו לשימוע בנושא

בתי הזיקוק בחיפה. משתלם כלכלית לשמור על הסביבה / צילום: תמר מצפי
בתי הזיקוק בחיפה. משתלם כלכלית לשמור על הסביבה / צילום: תמר מצפי

שופטת בית המשפט לעניינים מקומיים בחיפה, ג'אדה בסול, ביטלה היום (ה') את צו הסגירה שהוציא לפני כשבועיים ראש עיריית חיפה, יונה יהב, למפעל כרמל אולפינים שמקבוצת בזן. יהב הוציא את צו הסגירה על רקע שורה של מקרים מהשבועות האחרונים, שבהם דלפו מזהמים לאוויר במסגרת פעילות הייצור במפעל שבמפרץ חיפה.

השופטת בסול קבעה כי נציגי כרמל אולפינים לא הוזמנו לשימוע, ולא הועמדה להם זכות הטיעון ביחס לאירוע שבגינו הוצא למפעל צו הסגירה.

את כרמל אולפינים ייצג עו"ד נדב ויסמן, ממשרד מיתר ליקוורניק גבע לשם טל ושות', ואת עיריית חיפה ייצג היועץ המשפטי שלה, עו"ד רשף חן.

עם הוצאת הצו עתרו כרמל אולפינים וקבוצת בזן לבית המשפט, שעיכב את כניסתו לתוקף של צו הסגירה שהוציא יונה.

קבוצת בזן בירכה היום על החלטת בית המשפט, ומשם נמסר כי "הצו הוצא ממניעים פופוליסטיים". שם טענו כי "החברה משקיעה ותמשיך להשקיע בצמצום השפעותיה על הסביבה, תוך עמידה בדרישות ובתנאים המחמירים ביותר בעולם". 

נשיא התאחדות התעשיינים, שרגא ברוש, התייחס אף הוא להחלטה ומסר: "אני מברך על ההחלטה להסיר את איום הסגירה שנוצר מעל מפעל כרמל אולפינים ועל עשרות מפעלי תעשייה שניזונים באופן ישיר ממפעל זה. מפעלי התעשייה במפרץ חיפה עומדים בדרישות החוק ומשקיעים מדי שנה מאות מיליוני שקלים בטכנולוגיות המתקדמות ביותר- במטרה לשמור על אוויר נקי ובריאות הציבור ולעמוד בתקנים המחמירים של איכות הסביבה בישראל".

אלא שבהליך מקביל, מנכ"ל המשרד להגנת הסביבה, ישראל דנציגר, קיים בשבוע שעבר שימוע לבכירים בקבוצת בזן ובכרמל אולפינים בשל שורה של תקלות שבמהלכן נפלטו לאוויר מזהמים, חלקם מסרטנים. שימוע זה נעשה על רקע חשד להפרת חוק אוויר נקי מצד כרמל אולפינים. במשרד להגנת הסביבה טרם התקבלה החלטה בנושא. 

"שיקולים תדמיתיים" 

מהמשרד להגנת הסביבה נמסר בתגובה: "לצערנו, עיריית חיפה לא ראתה לנכון, כפי שהיה מתבקש בהליך רציני, לפנות למשרד להגנת הסביבה ולבקש את חוות-דעתו לפני הוצאת צו סגירה, אלא הזדרזה משיקולים תדמיתיים להוציא צו ללא ביסוס עובדתי, ומתוך ידיעה ודאית שהצו לא יוכל לעמוד בביקורת השיפוטית. זאת, רק במטרה לגלגל את האחריות ואת הביקורת הציבורית לכתובת אחרת.

"בידי המשרד להגנת הסביבה קיימים מספר כלים אכיפתיים, שטרם הפעלתם המשרד חייב להתבסס על נתונים עובדתיים וחוות-דעת מקצועית שיוכלו לעמוד בביקורת מקצועית ושיפוטית. עמדת המשרד לא יכולה להיקבע אך ורק מלחץ ציבורי או תקשורתי.

"אם היינו סבורים כי לאור הנתונים שבידינו אפשר להוציא צו סגירה שניתן היה להגן עליו בבית משפט - לא היינו מהססים לעשות כן, והעובדה שלא נקטנו בצעד זה עד כה מדברת בעד עצמה.

"יחד עם זאת, אנחנו נמצאים בשלבים מתקדמים לקראת סיום השימוע שערכנו למפעל כאו"ל, שכוללים דרישות של חומרים נוספים מהמפעל ובדיקות לעומק בניסיון לא רק להחליט על צעדי אכיפה, במקרה שיידרשו, אלא גם להחליט על הצעדים הנדרשים כדי לצמצם ולהפסיק את התקלות שבגינן הוחלט על השימוע.

"נמשיך לפעול אך ורק לפי אמות-מידה מקצועיות כגורם אחראי כדי להגן על בריאות הציבור, ולא נשתף פעולה עם ספינים ותרגילים פופוליסטיים, ולא ניכנע לשום לחצים - לא של בעלי ההון ולא של כל גורם אינטרסנטי אחר".