כפי שנחשף ב"גלובס": ימי המסחר בבורסה יישארו ללא שינוי

ועדת הכספים דנה בתיקון חוק ני"ע והסעיף לשינוי ימי המסחר הוצא מהחוק ■ ח"כ מיקי זוהר ינהל את הדיונים על החוק לשינוי מבנה הבורסה בת"א

אמנון נויבך / צילום: תמר מצפי
אמנון נויבך / צילום: תמר מצפי

כפי שנחשף ב"גלובס" בתחילת השבוע: המהלך לשינוי ימי המסחר בבורסה בתל-אביב ירד מהפרק והוצא מהחקיקה לשינוי מבנה הבעלות בבורסה והפיכתה לחברה למטרות רווח. ועדת הכספים דנה היום בעניין תיקון חוק ני"ע בעניין שינוי מבנה הבורסה, כשהסעיף לפיו ימי המסחר בבורסה ישונו מימי ראשון עד חמישי לימי שני עד שישי הוצא מהחוק. הבורסה, בראשות היו"ר אמנון נויבך, ורשות ני"ע בראשות פרופ' שמואל האוזר, שמקדמים במרץ את החקיקה האמורה לא התנגדו למהלך.

יו"ר ועדת הכספים ח"כ משה גפני, מינה את חבר הכנסת מיקי זוהר (ליכוד), רכז הקואליציה בוועדה, לנהל את הדיונים על חוק מבנה הבורסה. זוהר צוטט היום בעניין: "אתנגד למסחר ביום שישי, אבחן פיקוח משמעותי על עמלות הבנקים ואשקול לאשר את כניסתם של ברוקרים מחו"ל לשוק ההון". גם ח"כ גפני הביע לאחרונה את התנגדותו הברורה לשינוי ימי המסחר בבורסה, שלאחרונה מונה לה מנכ"ל חדש - איתי בן זאב.

שינוי ימי המסחר בבורסה בת"א, כך שיחפפו לימי המסחר בבורסות בעולם, עורר התנגדות גם בקרב הבנקים בטענה שהוא יעלה להם הרבה כסף, ומצד שני יביא לתועלת מועטה ולא ישנה את מצב הבורסה.

ראשי רשות ני"ע והבורסה מקווים כי הפיכתה של הבורסה לחברה למטרות רווח שאינה בבעלות החברים בה יביאו לשינוי כיוון בעסקיה, וזאת בעוד המסחר בה חלש ובעייתי מזה זמן רב (במיוחד בכל הנוגע לשוק האקוויטי), כשכפועל יוצא מכך היא צפויה להציג השנה תוצאות חלשות במיוחד.

ואולם, למול התקוות של אנשי הרשות והבורסה, לה שותפים גם בלשכת שר האוצר משה כחלון שמקדם את השינוי הנדרש בחקיקה, ישנם קולות מנוגדים. קולות אלה מעלים, בין היתר, חששות מייקור המסחר בבורסה שתוחזק למטרות רווח, או שטוענים שמדובר במתן "מתנה" מוגזמת לבנקים שיקבלו עבור חלקם בבורסה סכום נדיב במיוחד.