החמקן: אלביט מערכות תפעיל את מרכז האימונים של ה-F-35

אלביט זכתה במכרז שהוציא הקונצרן האמריקאי לוקהיד מרטין ■ הערכות: היקף העסקה בין החברות - כמה מיליוני שקלים ■ המטוס הראשון צפוי להגיע בעוד כחודש

הקונצרן האמריקאי לוקהיד מרטין הודיע היום (א') כי בחר באלביט מערכות להפעלת מרכז האימונים החדש למטוסי F-35 (החמקן) שתקים בבסיס נבטים שבנגב. זאת, חודש לפני ההגעה הצפויה של מטוס החמקן הראשון בין 33 מטוסי הקרב החדישים שהזמינה ישראל מהיצרנית האמריקאית.

בשל העלויות הגבוהות של שעות הטיסה בחמקן, לפחות 50% מההכשרות ומהאימונים בהפעלת מערכותיו ייעשו באמצעות מדמים (סימולטורים) מתקדמים, בתוך חיסכון כספי ניכר בתהליכי ההכשרה של טייסים שעתידים להטיס את המטוס המתקדם.

את מרכז האימונים החדש תנהל לוקהיד מרטין, ולפי הודעת החברה אלביט מערכות תתפעל אותו, לאחר שזכתה במכרז שקיימה לאחרונה. ההסכם הסופי בין לוקהיד מרטין לבין אלביט מערכות עתיד להתגבש במהלך החודשים הקרובים ומרכז האימונים עצמו יהיה מוכן לפעילות מלאה במהלך השנה הבאה.

באלביט מערכות, כמו גם בלוקהיד מרטין, לא מסרו היום נתונים על ההיקף הכספי המלא של ההתקשרות ביניהן. עם זאת, גורמים המעורים בנושא העריכו שהיקף העסקה הוא כמה מיליוני שקלים.

לאלביט מערכות ניסיון רב בהפעלת מרכזי אימון של טייסים במגוון של כלי טיס, והחברה מעניקה שירותים של מיקור חוץ לחיל האוויר בהפעלת מרכז אימונים לטייסי F-16 ולטייסי F-15 בבסיס חיל האוויר בחצור.

בלוקהיד מרטין אמרו היום על הבחירה באלביט מערכות כי "בשלושת העשורים האחרונים, החברה רכשה ניסיון רב בתחום המאמנים והסימולטורים והיא מובילה עולמית בתחום התצוגה העילית, והמערכות המתקדמות שלה נמצאות בשימוש מבצעי בשירות צבאות מובילים בעולם".

 

עד כה ייצרה לוקהיד מרטין כ-200 מטוסי קרב מסוג F-35 והם עשו עד כה יותר מ-73 אלף שעות טיסה על ידי יותר מ-350 טייסים. לקראת תחילת האספקה של מטוסים אלה לחיל האוויר הישראלי, אנשי תחזוקה שנבחרו בידי החיל החלו לפני כחצי שנה בתהליכי הכשרה בתמיכה ובהפעלת המטוס בבסיס חיל האוויר האמריקאי באגלין שבפלורידה. קבוצה של טייסים ישראלים שעתידים להטיס את המטוס החדש עוברים מאז יולי האחרון הכשרה מיוחדת לכך, בבסיס חיל האוויר בליוק, שבאריזונה.

לפי נתונים שפרסם לפני כשלושה חודשים משרד הביטחון, היקף שיתוף הפעולה התעשייתי בין לוקהיד מרטין לחברות ביטחוניות ישראליות בעקבות ההסכם לרכישת מטוסי החמקן הוא 993 מיליון דולר. חברת אלביט מערכות מעורבת בפרויקט זה באמצעות קסדות הטייס המתקדמות שהיא מספקת ללוקהיד מרטין והתעשייה האווירית אמונה על ייצור כנפי המטוס, וזאת במסגרת קו יצור חדיש שפתחה לשם כך.