ביטול הביטוח הסיעודי: ניסנקורן יכריז מחר סכסוך עבודה במשק

המחלוקת נעוצה בכוונת משרד האוצר להכריז על ביטול הביטוחים הסיעודיים הקבוצתיים ■ "אם אכן יבוטלו הנ"ל, יווצר מצב בו מספר עצום של אזרחי ישראל ייוותרו בעת חירום ללא כיסוי"

אבי ניסנקורן / צילום: בועז אופנהיים
אבי ניסנקורן / צילום: בועז אופנהיים

יו"ר ההסתדרות, אבי ניסנקורן, הודיע כי יכנס מחר (ג') את בית נבחרי ההסתדרות לישיבה דחופה, במהלכה תיערך הצבעה לאישור סכסוך עבודה כללי במשק בנושא הביטוח הסיעודי. בישיבה ייקחו חלק איגודים החברים בהסתדרות, ועדים מכלל המשק וארגוני המורים.

המחלוקת העכשווית הניצבת בבסיס הסכסוך, נעוצה בכוונת משרד האוצר להכריז על ביטול הביטוחים הסיעודיים הקבוצתיים. לטענת ההסתדרות, אם אכן יבוטלו הביטוחים הסיעודיים, ייווצר מצב בו מספר עצום של אזרחי ישראל, המבוטחים בביטוח הסיעודי במסגרת מקום עבודתם, ייפלטו מההסדרים הביטוחיים הקיימים וייוותרו בעת חירום ללא כיסוי מספק.

משבר הביטוח הסיעודי התגלע בין הצדדים לפני כשנה, בעקבות המתווה שביקש להנהיג אגף שוק ההון באוצר כבר בינואר 2016. המשבר נמנע ברגע האחרון בעקבות התערבות ניסנקורן, והסכמת שר האוצר לדאוג לפתרון זמני ל-200 אלף אזרחים מעל גיל 55.

במסגרת ההבנות שהושגו לפני כשנה, הוחלט גם על הקמת צוות משותף, בהשתתפות נציגי האוצר וההסתדרות, על מנת לגבש מודל מוסכם לפתרון קבע שימנע פגיעה בציבור המבוטחים. בשנה שחלפה, צוות פקידי האוצר שנבחר לקדם את הפשרה, הקשיח את עמדותיו והעלה טענות מופרכות בניסיון להתחמק מפתרון המשבר.

 

יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן אמר הבוקר כי: "לא ייתכן שפקידי האוצר ממשיכים להתנער מאחריות המדינה לנושא הביטוח הסיעודי. ביטול הביטוחים הקולקטיביים הנו תרחיש בלהות שיותיר למעלה ממיליון ישראלים חשופים ולא מבוטחים, לאחר שנים ארוכות שהם שילמו על השירות.

"יש גבול לאטימות ולא נהסס לפעול בכל האמצעים שעומדים לרשותנו על מנת להבטיח שאזרחי ישראל לא יופקרו על ידי הפקידים. אני קורא לשר האוצר משה כחלון ולשר הבריאות יעקב ליצמן, לשלב ידיים ולפעול יחד למציאת פתרון מיידי למחדל."

מהאוצר נמסר, כי "הביטוח הקבוצתי במתכונתו הנוכחית אינו מספק מענה למבוטחים המבוגרים. לפיכך נכנסה לתוקף ביולי 2016 רפורמה שמאפשרת למבוטחים מבוגרים להצטרף לפוליסות הסיעוד של קופות החולים, ללא בחינה של מצבם הרפואי ובמחיר זהה ליתר המבוטחים בקופות. צוות בראשותו של סגן שר האוצר יצחק כהן בוחן חלופות נוספות לביטוח הסיעודי הקבוצתי בשיתוף עם כלל הגורמים הרלוונטיים".