שוהם ביזנס גייסה 5 מיליון ש' דרך אתר מימון ההמונים פאנדיט

זהו הגיוס הראשון של חברה ציבורית באתר מימון המונים ■ החברה מתכוונת לגייס בסך-הכול 50 מיליון שקל

אתר פאנדיט / צילום מסך
אתר פאנדיט / צילום מסך

חברת ניכיון הצ'קים שוהם ביזנס של אלי נידם השלימה גיוס ראשוני של 5 מיליון שקל באמצעות אתר Fundit. מדובר בגיוס חוב ראשון של חברה ציבורית באמצעות אתר מימון המונים. המטרה הסופית של שוהם היא גיוס של 50 מיליון שקל. הכספים גויסו ממספר משקיעים כשירים (כאלה שיש להם נכסים נזילים בהיקף של לפחות 8 מיליון שקל, או אדם פרטי שהכנסתו האישית עמדה על 1.2 מיליון שקל לפחות בכל אחת מהשנתיים האחרונות, או שילוב שלהם) ומכמה משקיעים פרטיים. בשוהם מציינים כי כספי הגיוס הופקדו בחשבון נאמנות שנפתח ומנוהל על-ידי נאמן, ויעברו לרשות החברה מיד עם השלמת רישום ביטחונות לטובת המשקיעים.

האג"ח נושאות ריבית של 5.9% בתוספת ריבית בנק ישראל (בסך-הכול 6% כיום) שתשולם מדי רבעון, והן ייפרעו בתשלום אחד לאחר שנתיים. לצורך הבטחת החוב מתכוונת שוהם להפקיד צ'קים לניכיון שלה אצל נאמן, ונוסף על כך מתכוון נידם לשעבד מניות שלו בחברה (מחזיק 57.8% ממניות שוהם) ולספק ערבות אישית.

מארגני הגיוס, אי.בי.אי וחברת מונבז קפיטל של יוסי ארד (לשעבר יד-ימינו של אילן בן-דב ומנכ"ל חברת טאו שקרסה) זכאים לקבלת אופציות בשיעור של 0.75% ממניות שוהם ביזנס, ששוויה בבורסה עומד על 45 מיליון שקל, עבור כל גיוס בהיקף של 5 מיליון שקל. נוסף על כך, זכאים המארגנים ואתר Fundit לעמלות נוספות בהתבסס על הצלחת הגיוסים שיבוצעו.

שוהם ביזנס החלה בפעילותה בתחום ניכיון צ'קים בחודש יוני האחרון, לאחר שמוקדם יותר השנה רכש נידם את השליטה בשלד הבורסאי קלע השקעות. לחברה היו בסוף הרבעון השני 730 אלף שקל בלבד בקופתה, והונה העצמי עמד על כ-4 מיליון שקל - סכום שאינו מאפשר לה לגייס כספים באמצעות הנפקת אג"ח רגילה (הבורסה דורשת הון עצמי מינימלי של 24 מיליון שקל).

אתר Fundit הוקם בעקבות הרפורמה של רשות ניירות ערך, שאפשרה גיוסי הון באמצעות מימון המונים ואושרה על-ידי הכנסת בסוף 2015. פאנדיט מאפשר למשקיעים כשירים או מוסדיים לממן חברות ציבוריות המבקשות לגייס הון, באמצעות הנפקת מניות או אג"ח. בתחילת השנה השקיעה חברת החיתום פועלים אי.בי.אי 4 מיליון שקל באתר, שהוקם על-ידי מיזם מימון ההמונים הישראלי Headstart, ובתמורה קיבלה 14% ממניותיו.