דיון בוועדת הכלכלה: חיבור הגז למפעלים הוא "כישלון מהדהד"

יו"ר ועדת הכלכלה של הכנסת, ח"כ איתן כבל, התבטא בחריפות במהלך דיון על פרק האנרגיה בחוק ההסדרים ■ מרידור: "לא מתכוון להתייחס לדוח מבקר המדינה"

איתן כבל / צלם: תמר מצפי
איתן כבל / צלם: תמר מצפי

"הטיפול בחיבור מפעלים לגז הטבעי הוא כישלון מהדהד, וכל מילה אחרת רק תמעיט מעוצמת הכשל" - כך אמר הבוקר (ג') יו"ר ועדת הכלכלה של הכנסת, ח"כ איתן כבל, בדיון על פרק האנרגיה בחוק ההסדרים 2017-2018. הוועדה החלה להכין את החוק לקראת קריאה שנייה ושלישית בכנסת, ודנה ברפורמה שהושקה לפני שנה במטרה להקל על חיבור מפעלים לגז הטבעי.

כבל הזכיר כי לאחר הדיונים על הרפורמה לפני שנה, אישרה הוועדה לפני כחצי שנה בתקנות המשלימות את הרפורמה. בדיון התברר כי למרות ששר האוצר חתם על התקנות, הן לא פורסמו עדיין ברשומות ולא נכנסו לתוקף. נציגת משרד המשפטים עו"ד יערה למברגר הסבירה כי הסיבה לכך היא עומס עבודה.

יצחק טל מחברת אמישראגז, המשווקת גז טבעי, אמר בדיון כי הבעיה היא המחיר והכדאיות הכלכלית. "כשמחירי הדלקים יורדים מחירי הגז מתמר לא יורדים וזה לא כדאי גם אם נביא את רשת החלוקה עד לגדר המפעל". מנכ"ל משרד התשתיות הלאומיות, האנרגיה והמים, שאול מרידור, אמר דברים הפוכים, וטען כי גם במחיר של 50 דולר לחבית נפט משתלם למפעלים לעבור לגז טבעי.

מרידור הוסיף כי הוא לא מתכוון להתייחס לדוח מבקר המדינה שפורסם בתחילת החודש וכלל ביקורת על פריסת רשת חלוקת הגז הטבעי, משום שהדוח עסק בחמש השנים הקודמות, ועתה יש להביט קדימה: "המשרד פרסם תוכנית עבודה הכוללת יעדים. היום מחוברים 47 מפעלים לגז טבעי, עוד 6 מפעלים מקבלים גז טבעי נוזלי, ועוד 11 בדרך להתחבר.

"באופן יחסי חוברו השנה הרבה יותר מפעלים מכל שנה אחרת. היעד ל-2016 הוא חיבור 76 מפעלים ובסוף 2019 להגיע ל-119 מפעלים מחוברים ועוד 100 בתהליך הסבה".

לדברי מרידור, על הממשלה להחזיר את אמון התעשייה בגז הטבעי: "הקצינו תקציב של 300 מיליון שקל לפיתוח משק הגז הטבעי, כדי לשדרג את רשת החלוקה ולהכניס שחקנים נוספים כמו תחנות תדלוק. בהנחה שהתקציב יאושר בסוף דצמבר, נראה את התקציב בתחילת 2017. אין הוקוס פוקוס, כדי לגרום למפעל להיכנס לתהליך כזה צריך להחזיר לו את האמון בו, ובנושא הזה יש לנו עבודה לעשות".

באשר לעיכובים בפריסת התשתית אמר מרידור: "מוסדות התכנון והגורמים המוניציפליים בישראל רואים בגז טבעי איום כמעט קיומי ולא היא. בכל העולם, בטח המערבי, גז טבעי זורם בכל רחוב ומגיע לכל מפעל ולכל בית, ובישראל הוועדות המחוזיות והמקומיות רוצות את הגז אבל בתנאי שהתשתית לא אצלם. הם צריכים להסביר איך רוצים לשפר את איכות האוויר ולשדרג את אזורי התעשייה בלי להביא אליהם גז".

בתגובה לדברים אמר כבל "את ההרצאה הזו כבר שמעתי ואני מסרב להתרשם. אין כמעט עניין שצריך היה להיות מטופל ולא נמצא בכשל". ח"כ עיסאווי פריג' הזכיר כי במסגרת החקיקה לפני שנה אישרה ועדת הכלכלה את הקמתה של ועדה לתיאום תשתיות, ואז התברר כי הוועדה הזו התכנסה פעמיים בלבד מאז תחילת השנה.

עופר אופיר, מנכ"ל חברת תל בר המספקת שירותים תפעוליים למוסדות גדולים, אמר כי הוא מעריך שמשרד התשתיות לוקח אותו בחשבון בתוך ספירת 119 המפעלים שיתחברו לגז ב-2017, אך אין סיכוי שזה יקרה. "מה שתוקע אותנו זה לא מחיר הנפט או הגז, אלא פריסת קווי החלוקה בצפון.

"היינו אמורים לקבל גז בין אוקטובר 2015 לדצמבר 2016, אחרי שהשקענו 4 מיליון שקל, והסתבר שלחברת קווי החלוקה עדיין אין היתר. העסק תקוע על פריסת קווי חלוקה, חלפו 3 שנים ואנחנו לא רואים גז וגם המענק שקיבלנו הוא מצחיק. אישרו לנו 250 אלף שקלים וקיבלנו חצי מזה".