הכי קרוב לזוועה: כך מנסים להכין חיילים לקרב

סטארט-אפ ישראלי, בעזרת "חלקי גופות" ומוצרים נוספים מסיליקון שמדמים פציעות, מנסה להמחיש למתרגלים בהם את מה שהם ירגישו, יראו ויחוו בזמן אירוע אמיתי

עבור לוחמי הכוח המיוחד שמשתייך לחטיבת הקומנדו החדשה של צה"ל, התרחיש שזומן לפתחם לא היה בלתי הגיוני: עוד פעילות מבצעית נגד תשתיות טרור בכפר פלסטיני, משהו שמסתבך, ירי שנפתח לעבר הכוח מתוך מארב, ומיד לאחר מכת האש הראשונה - פיצוץ של מטען חבלה רב עוצמה.

כוח החילוץ שהוזעק למקום התקרית נתקל במראות הזוועה שישראלים רבים מכירים מזירות לחימה ותופת: גופות של הרוגים, יש בשטח גם לא מעט נפגעים בדרגות פציעה שונות. ברקע, כל הזמן יש חילופי אש, קולות הירי מתערבבים עם צעקות של נפגעים מדממים, עשן מחניק, ריחות, בלבול כללי, לחץ של אירוע. אין זמן להתברבר, עבור חלק מהנפגעים החלטה מהירה של החובש בשטח תכריע בין חיים למוות.

ה"תקרית" הזאת אירעה בשבוע שעבר, במסגרת אימון ראשון מסוגו שנעשה בצאלים לקבוצת לוחמים מחטיבת הקומנדו באמצעות עזרים ייעודיים שמפתחת חברת הסטארט-אפ הקטנה Extreme Simulations. מדובר בעזרים שממחישים למתרגלים בהם את מה שהם ירגישו, יראו ויחוו בזמן אירוע אמיתי: גדמים וחלקי גופות שפזורים בשטח, כוויות, פצועים שמדממים בתוך שלוליות של דם: "האירוע הזה היה הדבר הכי קרוב למצב האמיתי שאותם לוחמים יפגשו בשטח", מספר אחד היזמים בסטארט-אפ, יונתן בהט, הוא עצמו סגן אלוף במילואים, ששירת בעבר בתפקידי לחימה בחטיבת גולני ובכמה יחידות מובחרות וראה כבר דבר או שניים: "אחרי תרגיל כזה המוכנות של הלוחמים לאותו תרחיש, שכולנו מקווים שלא יקרה, תהיה טובה יותר".

 

Extreme Simulations הוקמה בקיץ האחרון, ופעילותה מתבססת על קו מוצרים שמאפשרים לדמות, כמעט אחד לאחד, סוגים רבים של פציעות וחבלות לצרכי אימון ותרגול של כוחות צבאיים וארגונים ביטחוניים, כמו גם צוותי רפואה ועזרה ראשונה.

מדובר באמצעי המחשה לבישים, שחלקם מצוידים במערכות חכמות שמהוות אינדיקטורים פיזיולוגיים כמו מצב הדופק ולחץ הדם של הנפגע המדומה - בעת תרגול של מגוון תרחישים. מערכות אלה מאפשרות לחובש בשטח לדעת במהלך התרגול ובזמן אמת אם חוסם עורקים שעשה למדגים שמדמה נפגע קטוע יד - אכן עצר את שטף הדם והציל את הפצוע. המדדים של הפצוע המדומה יוצגו לחובש במחשב לוח או בטלפון החכם - באמצעות אפליקציה ייעודית, באופן שמאפשר לאתגר אותו במצבים קיצוניים.

את אמצעי ההמחשה שלה Extreme Simulations מפתחת ומייצרת בסטודיו שהקימה בבריטניה ואת הטכנולוגיות שהיא משלבת בהם היא מפתחת בישראל. מוצרי ההדמיה של החברה, שנמצאת בהליכים מתקדמים לרישומם כפטנט, כוללים מערכת לתרגול בנפגע מדומה בודד עם משאבת דם הנשלטת מרחוק באמצעות מחשב לוח, שרוולים לבישים לנפגעים מדומים הממחישים מגוון רחב של פציעות מכוויות, ועד קטיעת גפיים: חלק מהשרוולים מאפשרים לדמות מצב של אירוע רב נפגעים מירי, או פצעי דקירה, גדמים מדממים ופציעות עמוקות. בכל מקרה, בעלי לב חלש מתבקשים לתפוס מרחק.

לדברי בהט, "מעבר לתרגול אופן וטיב הטיפול הרפואי המוגש לנפגעים המדומים, המערכות האלה מזמנות למתרגלים התמודדות עם הפן המנטלי בכך שהן מאפשרות אימון המדמה ככל הניתן אירוע אמיתי. התרגילים שנעשו עד כה לכוחות לוחמים ולאנשי צוות רפואי לא עסקו בהיבטים המנטליים של הגורמים שעתידים להיות מעורבים בתרחיש כזה או אחר, כמו מראות אותנטיים ולא אפשרו לספק להם את ההרגשה ואת החוויה של זמן אירוע".

בתרגיל שעשו אנשי Extreme Simulations בצאלים, ללוחמי היחידה המיוחדת, הם ניסו לקרב אותם ככל הניתן לחוויית האירוע שיחוו אם וכאשר יזדמנו לאחד כזה. על הסטריליות הם העדיפו לפסוח, וכדי להיות רלוונטיים הם עשו שימוש באפקטים שמדמים גם עשן, קולות ירי, רעשים ברשתות הקשר, אבטחת כוחות החילוץ והחובשים - ואפילו בריחות מתאימים של דם, עשן ובשר חרוך.

"עזרים כאלה יכולים לסייע רבות גם לגופי הצלה, שיכולים למפות צרכים לפי אין ספור תרחישים שנמצאים על הפרק. הם יוכלו להיערך לאירועי אמת לפי תוצאות התרגילים ואיכות הטיפול שהוגש לנפגעים המדומים.

"אותם עזרים מסייעים גם בקבלת החלטות במצבים שבהם יש התלבטות אם הפינוי של נפגע לקבלת טיפול רפואי בבית חולים יהיה פינוי רכוב, באמצעות אמבולנס או באמצעות מסוק. בתרגיל שעשינו בצאלים, העמדנו גם תרחיש שבו במהלך פינוי של פצוע - חוסם עורקים שהונח על גדם של חייל החליק ועלה הצורך לעשות לו חסימת עורקים חדשה. במצב כזה פינוי הנפגע מתעכב, כשברקע יש כל הזמן ירי - כי מדובר באזור לחימה".

הפחד נשאר מחוץ לתמונה

דבר אחד, לדברי בהט, עזרי האימון האלה לא יודעים לספק: "את התחושה האמיתית של פחד בשדה הקרב - קשה להעביר, גם באמצעות סימולציות כל כך מתקדמות. עם כל ההמחשות, כל העזרים וכל הבלבול המכוון שיזמנו בניסיון לאתגר את החיילים כמה שניתן - הם עדיין יודעים שמדובר בתרגיל וכך הפחד נשאר מחוץ לתמונה".

ראשי הסטארט-אפ המסקרן כבר הציגו חלק מעזרי האימון שפיתחו בפני נציגים של גופי ביטחון, הצלה ועזרה ראשונה בישראל, כמו גם למנהלי המרכז לסימולציות רפואיות - מ.ס.ר שבבית החולים "שיבא" בתל השומר, המשמש להדרכת צוותי רפואה אזרחיים וצבאיים.

באחרונה החברה החלה תהליך לגיוס בהיקף של 2 מיליון דולר למען השלמת הפיתוחים הטכנולוגיים שלה ולהשלמת יצור של מדמים פיזיים. מנהלי החברה אומרים כי יתכן שכבר ב-2017 היא תחל את שיווק העזרים שלה בארץ ובעולם.