חברות האוטובוס הגרועות ביותר: דן והחברה-הבת דן בדרום

עפ"י דוח חצי-שנתי של משרד התחבורה, מקרב החברות הגדולות בתחום ממוקמת אפיקים במקום הראשון, אגד במקום השני, וקווים במקום השלישי

אוטובוסים של דן / צילום: תמר מצפי
אוטובוסים של דן / צילום: תמר מצפי

חברת האוטובוסים הקטנה "נסיעות ותיירות" שמרכזה בנצרת מעניקה את השירות הטוב ביותר מבין חברות האוטובוסים - כך עולה מדוח הבקרה התפעולית החצי-שנתי של משרד התחבורה. על פי הדוח, המתייחס לחצי הראשון של 2016, מקרב החברות הגדולות בתחום ממוקמת אפיקים במקום הראשון, אגד במקום השני וקווים במקום השלישי.

הבקרה מתבצעת בשטח על ידי כמה עשרות בקרים הבוחנים עמידה בלוחות זמנים; אי-ביצוע נסיעות; עצירה בתחנות; שילוט; ליקויים וניקיון האוטובוסים; הופעה ואדיבות הנהגים ואיכות המידע לציבור. מנתוני הדוח עולה כי שתי החברות הגרועות ביותר הן דן, בעיקר בגלל איחורים וביטול נסיעות, והחברה-הבת דן בדרום, הפועלת בצפון הנגב ובמערב הנגב.

מיקומה הנמוך של דן מעלה תהיות על השבחים שהחברה קיבלה באחרונה מהאוצר על רקע הסכסוך עם אגד, אם כי יש להתחשב בכך שהיא פועלת בגוש דן הצפוף המקשה על עמידה בלוחות זמנים. במקרה של דן בדרום הסיפור אחר: החברה נכנסה בתחילת השנה לאשכול חדש שבו זכתה בצפון הנגב ובמערבו, ולא הצליחה לספק בתחילה את השירות שהתחייבה לו.

על פי דוח הבקרה, הבעיות הגדולות ביותר בכל החברות הן איכות המידע הניתן לציבור, איחורים וביטול נסיעות. בכל המקרים מדובר בחריגות ממוצעות קטנות שבין 1.3% ל-2% מהרצוי, מה שמעלה את השאלה אם חברות האוטובוסים אכן מספקות שירות כה מעולה, או שמא שיטת המדידה לקויה.

מנכ"ל ארגון 15 דקות, גיל יעקב, גורס שהאפשרות השנייה סבירה יותר: "מצער שבשנת 2016 משרד התחבורה משתמש בבדיקות בקרה אנושיות אקראיות... במאה ה-21 מצופה לעשות בקרה שוטפת באמצעים טכנולוגיים ואלקטרוניים כמו מערכות ג*י.פי.אס, להוסיף למדדים זמני נסיעה מנקודת מוצא ליעד, ולחשוף את נתוני תלונות ציבור הנוסעים בנוגע למפעילים".