אישום נגד רשת ישראלית על סחר באיברים: "ניצלו מצוקה כלכלית"

ד"ר מיכאל זיס ו-3 שותפיו מואשמים בהפעלת מנגנון משומן, שבמסגרתו הם סחרו באיברים, עשקו, איימו והשתמשו במסמכים מזויפים

ד``ר מיכאל זיס / צילום: מיכאל קרמר
ד``ר מיכאל זיס / צילום: מיכאל קרמר

חוק השתלת איברים, שנכנס לתוקפו בארץ במאי 2008, קובע כי אדם חי שתרם מאיבריו, יקבל לאחר מתן התרומה מעמד של חולה במחלה כרונית ויהיה זכאי להטבות כספיות. אולם, החוק אוסר מכל וכל על סחר באיברים, על קבלת תמורה בעבור איברים או על תשלום דמי תיווך לצורך השגת תרומת איבר.

האיסור הפלילי על סחר באיברים נובע מהתפיסה שאין דרך לאמוד את ערכם הכספי של איברים של בני אדם, ולא פחות חשוב מכך - הוא נועד למנוע ניצול מצוקה של החלשים והעניים בחברה, שעלולים להסכים לתרום איברים בשל מצוקה כלכלית. רוח החוק הישראלי דומה לרוח החוק במדינות מערביות רבות הנלחמות בתופעת הסחר באיברים, כמו אנגליה, ארה"ב, קנדה ועוד.

האיסור בחוק על סחר באיברים לא הפחית את הביקוש הגדול לאיברים, שלמרות מסעות הסברה נרחבים, לא בא לפתרון בתרומות איברים. והיכן שיש ביקוש ויש כסף רב - יש גם מי שמוכן לקחת את הסיכון לעבור החוק, כדי לגרוף לכיסו סכומי כסף נכבדים.

פרקליטות מחוז מרכז הגישה היום (ה') לבית משפט השלום בפתח-תקווה כתב אישום נגד הרופא ד"ר מיכאל זיס (61), שלומי ביטון (37), דניאל פאר (33) וסאהר שלבי (39), בגין סחר באיברים ותיווך לסחר באיברים, עושק, איומים, שימוש במסמך מזויף בנסיבות מחמירות, שיבוש הליכי משפט ועבירות נוספות.

לפי כתב האישום, בשנים 2013-2016 קשרו זיס וביטון קשר לצורך סחר באיברים, בכך שארגנו השתלות כליה בלתי חוקיות בחו"ל, במסגרתן ניטלו איברים מתורמים חיים שקיבלו תשלום תמורת קצירת כלייתם. לפי כתב האישום, את הכליות דאגו הנאשמים להשתיל בגופם של חולים ששילמו תשלום כספי, והנאשמים הפיקו בדרך זו רווחים כספיים בגין עיסוקם בתיווך וסחר באיברים.

מצגי-שווא ומירמה

לפי הנטען, לצורך ביצוע ההשתלות הבלתי חוקיות שארגנו, פנו זיס וביטון לבתי חולים בטורקיה, ובאמצעות מסכת עבירות מירמה דאגו לקבל את הסכמת בתי החולים לביצוע ההשתלות הבלתי חוקיות. בכתב האישום מצוין כי הנאשמים פעלו כמנגנון מתואם וניצלו את מצבם הפגיע של התורמים לקצירת כלייתם וביצוע השתלה בגופם של חולים הזקוקים להשתלת כליה.

לפי כתב האישום, ביטון נהג לאתר מודעות ופרסומים, בהם הציעו אנשים שנקלעו למצוקה כלכלית את כליותיהם למכירה תמורת תשלום כספי, ובהמשך יצר עמם קשר, הציג את עצמו בשם בדוי ומסר שהוא מחפש תורם כליה לבן משפחתו תמורת תשלום כספי. לפי הנטען, לאחר יצירת הקשר פגש ביטון בתורם הפוטנציאלי, ניהל איתו משא-ומתן כספי בנוגע לגובה התשלום הכספי ומועדו, תוך שהוא מציג בפניו מצג-שווא באשר ל"סיכונים המינוריים" בנטילת הכליה.

ד"ר זיס מואשם כי פעל במקביל לאתר חולים הזקוקים להשתלת כליה והציע להם השתלה מתורם חי תמורת תשלום כספי בגובה מאות אלפי שקלים, שתבוצע בטורקיה. זיס מואשם כי אף דאג להנחיית מלווים לחולים ולתורמים, ביניהם הנאשמים פאר ושלבי, שדאגו לביצוע ההשתלה הבלתי חוקית ואישורה, בין היתר על-ידי הצגת מצגי-שווא בבתי החולים בטורקיה.

לפי כתב האישום, לאחר שקיבל תשלום מהחולה, פעל ד"ר זיס לקידום ביצוע ההשתלה הבלתי חוקית באמצעים שונים, כגון זיוף מסמכים רשמיים, אותם דאג לתרגם לטורקית ולהחתימם על-ידי נוטריון; רכישת כרטיסי טיסה עבור החולים, התורמים והמלווה; הנחיית המלווים לצורך אישור ביצוע ההשתלה הבלתי חוקית ועוד.

ביטון מואשם כי דאג לשלם לתורמים עבור קצירת כלייתם מיד עם שובם לארץ, כאשר באחד המקרים שילם רק מחצית מהתמורה הכספית ואיים בפגיעה בגופו של תורם שדרש את כספו. לפי כתב האישום, לאחר ביצוע ההשתלה הבלתי חוקית, לא דאגו הנאשמים לטיפול ומעקב רפואי לתורמים, לא הנחו אותם כיצד לשמור על בריאותם, ובכך סיכנו את בריאותם.

מנגנון מתואם

מפרקליטות מחוז מרכז (פלילי) נמסר: "פרקליטות מחוז מרכז הגישה הבוקר כתב אישום נגד רשת עבריינים שעסקה בסחר באיברים ובתיווך לסחר, עבירות שלרוב נסתרות מן העין במדינת ישראל. קורבנותיהם של עבירות אלה נקלעים למצוקה כלכלית בשל חובות ונאלצים למכור את איברי גופם תמורת תשלום. הפרקליטות ליוותה חקירה מורכבת ומאומצת של משטרת ישראל.

"בעקבות החקירה נמנעה קצירת כליותיהם של קורבנות נוספים שנפלו קורבן לאותה רשת. הנאשמים פעלו כמנגנון מתואם, ניצלו מצוקות אנושיות של חולים הזקוקים להשתלת כליות מחד, ושל אנשים צעירים שנקלעו לחובות מאידך, והכול למען בצע-כסף".

כתב האישום הוגש על-ידי עו"ד גלעד ארליך.

איתור תורם, קבלת אישור לביצוע הניתוח בבית חולים בטורקיה במירמה וזיוף מסמכים

כתב האישום נגד חברי הרשת שעסקה בסחר באיברים ובתיווך לסחר באיברים, מפרט שורה של מקרים שבהם הנאשמים - הרופא ד"ר מיכאל זיס, שלומי ביטון, דניאל פאר וסאהר שלבי - ניצלו לפי החשד את מצוקתם של אנשים כדי לסחור באיברים ולגרוף ממון לכיסם. כך, למשל, מתואר המקרה של א.א, תושבת קיסריה שסבלה מאי-ספיקת כליות ונזקקה להשתלת כליה.

לפי כתב האישום, בדצמבר 2013 יצר בנה של א.א קשר עם ד"ר זיס על-מנת לברר אודות האפשרות לביצוע השתלת כליה באמצעותו. ד"ר זיס נפגש עם א.א ובני משפחתה והציע להם לבצע השתלת כליה מתורם חי תמורת תשלום של חצי מיליון שקל. א.א ובני משפחתה נענו להצעתו.

לפי האישום, לצורך קידום ההשתלה הבלתי חוקית הנחה ד"ר זיס את בנה של א.א להעביר לידיו בדיקות רפואיות, צילום דרכון של א.א. בנוסף ד"ר זיס מואשם כי קשר קשר עם פאר, כדי שזה ישמש מלווה ל-א.א ובני משפחתה לצורך ביצוע ההשתלה הבלתי חוקית.

בהמשך, לפי כתב האישום, איתר ד"ר זיס תורמת - שזהותה אינה ידועה לפרקליטות - שהסכימה לקצירת כלייתה. לאחר איתור התורמת, הודיע זיס ל-א.א ולבני משפחתה כי הם עתידים לצאת לטורקיה בדצמבר 2013 לצורך קבלת הכליה.

לפי האישום, במהלך שהותם של א.א ובני משפחתה בטורקיה, פעל פאר, בהנחיית ד"ר זיס, כדי לבצע את ההשתלה הבלתי חוקית ודאג לעמוד בקשר מול הצוות הרפואי בבית החולים לצורך אישור ההשתלה. אולם, לפי הנטען, בתום סדרת הבדיקות שעברה א.א, הודיע צוות בית החולים לפאר ול-א.א כי ההשתלה הבלתי חוקית לא תתבצע לאור חוסר התאמה בין א.א לבין התורמת. בעקבות החלטת בית החולים חזרו א.א ובני משפחתה לארץ.

אולם בכך לא תם סיפורה של א.א. לפי כתב האישום, לאחר חזרתה של א.א לישראל, פעל ד"ר זיס לאיתור תורם עבורה שיסכים לקצירת כלייתו תמורת תשלום. זיס מואשם כי איתר את ב.ב המנוח, תושב המושב אדרת, שנקלע לחובות כספיים וסבל מבעיות נפשיות, ושהסכים למכור את כלייתו.

לצורך אישור ההשתלה בבית החולים בטורקיה היה על זיס להוכיח קשר משפחתי בין ב.ב לבין א.א, ולצורך כך - טוענת הפרקליטות - קיבל ד"ר זיס במירמה את הסכמת בית החולים לביצוע ניתוח ההשתלה, באמצעות שימוש במצג כוזב.

לפי כתב האישום, ד"ר זיס זייף פלט מרשם אוכלוסין, תעודות לידה, תעודת נישואים ואישור מטעם משרד החוץ, כאשר המסמכים המזויפים נחזו להיות מסמכים רשמיים של מדינת ישראל, שהציגו קשר משפחתי בין א.א ל-ב.ב, לפיהם האחרונה היא דודתו של ב.ב. 

ניצול מצוקה

כתב האישום מתאר כי ב-13 בינואר 2014 הגיעו א.א ובני משפחתה לשדה התעופה בן-גוריון לצורך טיסה לטורקיה ושם פגשו בנאשם, פאר. גם התורם ב.ב המנוח הצטרף, לפי האישום, לאותה טיסה. עם הגעתם לטורקיה, אושפזו א.א ו-ב.ב לצורך ביצוע סדרת בדיקות טרם ההשתלה.

בכתב האישום מצוין כי במהלך שהותם בבית החולים נקראו א.א ובני משפחתה לפגישה עם מנהל בית החולים, וכי פאר הנחה אותם שלא לדבר בשיחה באנגלית וכי הוא ינהל את השיחה. בתום השיחה אושרה השתלת הכליה, ב.ב נותח, וכלייתו נקצרה והושתלה בגופה של א.א.

"זיס סחר בכלייתו של ב.ב ותיווך בין תורם למושתל תמורת תשלום לשם נטילת איבר אסורה או השתלת איבר אסורה וקיבל תמורה תמורתה. פאר סייע בסחר בכלייתו של ב.ב וסייע לביצועה של השתלה בלתי חוקית בה ניטל איבר והושתל איבר", נטען באישום. "במעשיהם, ניצלו הנאשמים את מצוקתו הכלכלית של ב.ב ואת מצוקתה הרפואית של א.א כדי לקבל דבר שאינו מגיע להם על-פי דין, דהיינו קבלת רווח כספי תמורת ביצוע קצירת כליה והשתלתה בגופו של אדם אחר".