סנטור אמריקאי: דאע"ש יקדם בברכה את חוק הלבנת המאחזים

פטריק לייהי, סנטור דמוקרטי וותיק, עם רקורד ארוך של התבטאויות נגד מדיניות ישראל כלפי הפלסטינים, אמר: החוק הזה יהיה הוכחה שבעלת הברית הקרובה ביותר של ארה"ב נחושה במאמציה לשים קץ לפתרון של שלום

דאע"ש / צלם: רויטרס
דאע"ש / צלם: רויטרס

הסנטור הדמוקרטי הוותיק פטריק לייהי תקף אתמול (ה') בחריפות את הצעת החוק להלבנת המאחזים וטען שחוקים כאלה מסייעים לארגוני טרור ומכתימים את ארה"ב.

בהודעה לעיתונות, שצוטטה במאמר מערכת של "ניו יורק טיימס" נגד הצעת החוק, אמר לייהי: "אחת מהדרכים היעילות ביותר שבאמצעותן יכולים דאעש או ארגוני טרור אחרים לגייס (מתנדבים) היא הכתמתה של ארה"ב בהרחבת הכיבוש הישראלי בגדה המערבית".

"החקיקה להחיל רטרואקטיבית מעמד חוקי על התנחלויות בלתי חוקיות תתקבל בברכה ע"י קבוצות רצחניות כאלה כהוכחה נוספת לכך שבעלת בריתה הקרובה ביותר של ארה"ב באזור נחושה בהחלטתה לשים קץ לפיתרון של שלום, לרבות האפשרות להקמת מדינה פלסטינית".

ללייהי, שיהיה סגן יו"ר ועדת ההקצבות של הסנט במושב הבא של הקונגרס, יש רקורד ארוך של התבטאויות נגד מדיניות ישראל כלפי הפלסטינים ונגד היבטים אחרים של התנהלות ישראל. כך, למשל, ב-2013 ביקש הסנטור מהסטייט דיפרטמנט לבדוק הפרות של זכויות האדם ע"י צה"ל (וגם צבא מצרים). ב-2007 עלה בידו להפסיק משלוחי פצצות מצרר מתוצרת ארה"ב לישראל באמצעות חקיקה שאסרה את רכישתן בכספי הסיוע האמריקאי.

משרד-החוץ האמריקאי גינה אתמול שוב את הצעת החוק וחזר מילה במילה על נוסח הגינוי שהושמע יום קודם לכן: "אנו מודאגים עמוקות מקידום החקיקה... היועץ המשפטי לממשלה עצמו (אביחי מנדלבליט) הביע ספקות חמורים האם הצעת החוק עולה בקנה אחד (עם המשפט החוקתי והמשפט הבינלאומי)".

"אם הצעת החוק הזו תקבל תוקף, היא תסלול את הדרך להלבנת עשרות מאחזים בלתי חוקיים עמוק בשטח הגדה המערבית", נאמר בהודעת המשרד. "זה יהיה צעד חסר תקדים ומדאיג שאינו עולה בקנה אחד עם חוות דעת משפטיות קודמות ובישראל, צעד שיהיה סטיה ממדינות ותיקה של ישראל שלפיה אין בונים על אדמות פלסטיניות פרטיות. כידוע לכם, המדיניות שלנו לגבי ההתנחלויות ברורה. אנו מאמינים שהן פוגעות בעניין השלום. הצעת החוק הזו תיתן קידום דרמטי למיזם ההתנחלויות שכבר עכשיו מהווה סיכון חמור לפיתרון של שתי מדינות".

"הסוגיה הזו רק מבהירה עוד יותר את שתי האופציות שניצבות לפני ישראל: יותר התנחלויות או שימור האפשרות לשלום", נאמר עוד בהודעה. "אנו מקווים שהצעת החוק הזו... לא תיהפך לחוק".

מאמר המערכת של ה"טיימס" מציין, שהנשיא המיועד של ארה"ב, דונלד טראמפ, אמר ל"וול סטריט ג'רנל", כי הוא שואף לתווך ב"עסקה האולטימטיבית" להשגת שלום בין ישראל לפלסטינים "למען האנושות".

"אם זו אכן שאיפתו, הוא צריך לאותת מיד לישראלים - שלא לדבר על יועציו - שהוא יזדקק לזמן נוסף ולהתייעצויות כדי לפתח מדיניות עקבית לגבי המזה"ת", אומר ה"טיימס". "בהעדר איתות כזה, הימין בישראל יקבל עידוד נוסף להתקדם עם תכנית מסוכנת חדשה להרחבת ההתנחלויות".