ינון: אין לח"כים ניגוד עניינים בהצבעה על מיסוי דירה שלישית

יועמ"ש הכנסת: חברי כנסת המחזיקים בשלוש דירות ומעלה אינם מנועים משום בחינה משפטית או אתית מהשתתפות בדיונים ובהצבעות במליאת הכנסת ובוועדותיה על הצעת מס הדירה השלישית של שר האוצר

מליאת הכנסת / צילום: דוברות הכנסת
מליאת הכנסת / צילום: דוברות הכנסת

חברי כנסת המחזיקים בשלוש דירות ומעלה אינם מנועים משום בחינה משפטית או אתית מהשתתפות בדיונים ובהצבעות במליאת הכנסת ובוועדותיה על הצעת מס הדירה השלישית של שר האוצר משה כחלון, כך קובע היועץ המשפטי של הכנסת עו"ד איל ינון.

חוות הדעת של ינון הוכנה לקראת הדיון הבוקר (ב') בוועדת הכספים על הצעת החוק למיסוי שלוש דירות. ינון מציין כי קיבל פניות של חברי כנסת (ככל הנראה מהקואליציה, ע"ב) שטענו שהם מנועים מלתמוך במס כיוון שכבעלי שלוש דירות ומעלה הם נמצאים בניגוד עניינים. הראשון שהעלה את הטענה הזו היה כזכור ראש הממשלה בנימין נתניהו עצמו שבראיון לערוץ 2 התחמק מהבעת עמדה לגבי המס בנימוק שהוא בניגוד עניינים משום שיש בבעלותו דירה שלישית.

ואולם בחוות הדעת שלו קובע ינון כי דינם של חברי כנסת שונה מזה של שרים ופקידים בכירים, בין היתר משום שהכנסת "ידה בכל" היא מאשרת מיסים כדבר שבשגרה וההצבעה  היא קולקטיבית. "ברור שלא ניתן להחיל על חברי הכנסת את כללי ניגוד העניינים המקובלים ביחס לשרים ועובדי ציבור וביחס להתנהלותם של גופים מנהליים ושלטוניים אחרים", כותב ינון.   

ינון אינו מסתפק בכך ובודק האם ישנה בעיה במישור האתי, כלומר האם לחבר כנסת המחזיק בשלוש דירות ומעלה יש "עניין אישי" שעליו לדווח עליו לוועדה ושעשוי להגביל את יכולתו להשתתף בהצבעות. בעניין זה קובע ינון כי בהסתמך על נתוני האוצר שלפיהם מס ריבוי הדירות ישפיע על קבוצה המונה 54 אלף משקי בית, "מדובר בקבוצה גדולה יחסית אשר ההשתייכות אליה אינה עונה על ההגדרה של 'ענין אישי'". ינון גם סבור שאין מקום להטיל על חברי הכנסת (באופן חריג) חובת דיווח וגילוי נאות - למרות העניין התקשורתי הרב במס המוצע.   

הצעת המיסוי על בעלי שלוש דירות ומעלה הנכללת במסגרת חוק ההסדרים תוצג היום לראשונה בכנסת, לאחר שמספר חברי כנסת, ובהם יו"ר הוועדה ח"כ משה גפני, כבר הכריזו על התנגדותם לחוק.

גם יו"ר הקואליציה ח"כ דוד ביטן ויו"ר וועדת הכנסת ח"כ יואב קיש הודיעו כי הם מתנגדים לחוק במתכונתו הנוכחית, אך הנמיכו את הטון לאחר שכחלון איים בפירוק הקואליציה אם הח"כים לא יישרו קו עם החלטות הממשלה. ביטן הציע להטיל את המס רק על מי שמחזיק בשלוש דירות ומעלה ששוויין עולה על 20 מיליון שקל במצטבר.

דווקא מקורבו של כחלון ח"כ אלי כהן (כולנו) אמר לאחרונה בכנס מקצועי כי יש מקום להכניס התאמות למס הדירה השלישית באופן שיתחשב גם בהכנסתו של הנישום.