אנזימוטק פרסמה דוחות מאכזבים; המנכ"ל פורש אחרי 17 שנה

אריאל כץ: "אני מבין את התנהגות המניה, אבל בכל מובן אנחנו היום חברה טובה יותר מכפי שהיינו ב-2014" ■ המניה איבדה 84% מהשיא ב-2013

אריאל כץ / צילום: אלון רון
אריאל כץ / צילום: אלון רון

מנכ"ל חברת אנזימוטק , אריאל כץ, פורש מתפקידו אחרי 17 שנה. כץ היה המנכ"ל הראשון של אנזימוטק כשנוסדה בחממת ניות. הוא הביא אותה משלושה עובדים ל-250 כיום, מהם 150 בישראל. אנזימוטק נסחרת בנאסד"ק לפי שווי של 129 מיליון דולר.

אנזימוטק מפתחת ומייצרת תוספי תזונה על בסיס חומצות שומן, המעובדות בטכנולוגיה ייחודית לחברה, לתחומים שונים כמו תזונת תינוקות, שיפור זיכרון, הפרעות קשב והורדת כולסטרול. היא הייתה אחת החברות החלוצות בעריכת מחקרים קליניים דומים לאלה של תרופות, עבור תוספי המזון שלה.

בשנה האחרונה איבדה מניית החברה 46% מערכה. עם פרסום הדוחות האחרונים בשבוע שעבר, שבהם פספסה החברה את התחזיות שנתנה, ועדכנה תחזיות לשנת 2016 כולה, וגם דיווחה על פרישתו של כץ, איבדה המניה כ-12%. "אני מבין את התנהגות המניה", אומר כץ, "אבל בכל מובן אנחנו היום חברה טובה יותר מכפי שהיינו ב-2014".

מנית אנזימוטק נסחרת כיום במחיר הנמוך ב-70% ממחיר ההנפקה בספטמבר 2013 וב-84% מהשיא שנקבע בדצמבר אותה שנה.

הירידות נובעות הן מירידה כללית בשוק הביומד בנאסד"ק, אך גם מכך שהחברה פספסה את התחזיות שלה מספר פעמים. כץ יישאר בתפקידו עד מאי 2017, והחברה מחפשת מנכ"ל חדש.

"הדרך יחסית ברורה מבחינה אסטרטגית", אומר כץ. "אנחנו מתכננים להשיק מוצרים חדשים בתחום המזון לתינוקות, ולעלות רמה מבחינת הייחוד שלנו בתחום הזה, ובמותג העצמאי Vaya אנחנו מתכננים להשיק מוצרים חדשים, וכן להתרחב גיאוגרפית גם בתוך ארה"ב וגם מחוצה לה.

"החולשה - רק בתחום שמן הקריל"

לדברי כץ, "תחום שמן הקריל (שמן המופק מחיות ים קטנות ומחליף שמן דגים, ג' ו') התחיל מהכנסות של כ-35 מיליון דולר, וירד באופן שלא היה בשליטתנו בגלל עודף היצע בתחום, עד ל-25 מיליון דולר (כמחצית מן ההכנסות השנתיות של החברה). בכל פעם הוא צנח יותר מכפי שחשבנו ולכן פספסנו את התחזיות. בוול סטריט זו בעיה קשה מאוד". החברה בוחנת כעת אפשרות למכור את מוצר הקריל, אם כי בזהירות, בשל תרומתו הרבה להיקף ההכנסות.

"בזמן שהתחום הזה ירד, נהנינו משיפור בתחומים האחרים - חומצות שומן המשתלבות במזון לתינוקות, וכן המותג העצמאי VAYA, שבעת ההנפקה היה בגדר רעיון, והיום מעסיק עשרות תועמלנים בארה"ב".

ברבעון השלישי של 2016 ירדו הכנסות החברה ב-8.2% ל-11.4 מיליון דולר. מכירות המוצרים לתחום התינוקות צמחו ב-2.2 מיליון דולר, בעוד שתחום הקריל ירד ב-1.1 מיליון דולר. המותג העצמאי Vaya ירד לראשונה ב-0.4 מיליון דולר, אולם החברה ציינה כי מדובר בירידה בהזמנת מלאים על-ידי המפיצים בשל מעבר למכירת המוצרים באופן מקוון, וכי המכירות מתוך בתי המרקחת אל הצרכנים עלו ב-45%, כך על פי נתוני IMS.

ההפסד עמד על 0.3 מיליון דולר ברבעון, לעומת רווח של 1.5 מיליון דולר בתקופה המקבילה.

החברה עומדת לפני סיום ניסויים קליניים במוצרים חדשים שיצטרפו בעתיד לקו של Vaya: מוצר לטיפול בהפרעות קשב אצל מבוגרים, ומוצר לטיפול באוטיזם. בתחום תזונת התינוקות חתמה החברה לאחרונה כמה הסכמים אסטרטגיים להכללת התוספים שלה בפורמולות של החברות המובילות, אשר עדיין לא באו לידי ביטוי בהכנסותיה.

ל-2016 כולה החברה מצפה להכנסות של 47.5-49.5 מיליון דולר ורווח של 4-4.5 מיליון דולר, כלומר לירידה בהכנסות לעומת 2015, אז רשמה הכנסות של 50.4 מיליון דולר, ורווח של 6.7 מיליון דולר.