קרן פימי משכפלת באוברסיז את האקזיט באינרום

ישי דוידי מציף רווח של מעל 100% על ההשקעה בחברת הלוגיסטיקה הימית

ישי דוידי / צילום: איל יצהר
ישי דוידי / צילום: איל יצהר

חברת הלוגיסטיקה הימית אוברסיז קומרס (Overseas Commerce) מתקרבת לבורסה באמצעות הנפקה משולבת שתכלול הצעת מכר על-ידי בעליה בראשות קרן פימי וגיוס אג"ח. דבר ההנפקה המתוכננת נחשף ב"גלובס" בחודש יולי האחרון. מי שתוביל את המהלך, היא חברת דיסקונט חיתום.

בעלי המניות באוברסיז הם קרן פימי של ישי דוידי, המחזיקה 50% מההון; וגד זאבי וחברת הספנות צים, עם כ-25% כל אחד. בהצעת המכר מתכוונים הבעלים למכור 40%-45% ממניות החברה לפי שווי חברה שיעמוד על כ-450 מיליון שקל (היקף ההצעה מסתכם בכ-200 מיליון שקל). מהלך ההנפקה יציף עבור קרן פימי רווח נאה של יותר מ-100%, לאחר שלפני כשלוש שנים רכשה מידי צים וזאבי קצת יותר מ-50% ממניות אוברסיז בעסקה ששיקפה לחברה שווי של 213 מיליון שקל בלבד.

בהצעת המכר המתוכננת תשכפל פימי את המודל המוצלח באמצעותו הציפה לעצמה ערך רב בחברת אינרום תעשיות בנייה לפני כשנתיים וחצי. אז מכרה פימי בבורסה בת"א כמחצית ממניותיה באינרום תמורת כ-350 מיליון שקל. אינרום עוסקת בייצור, מכירה ושיווק מוצרים לענף הבנייה והשיפוצים, התעשייה ועוד, ופועלת בשלושה תחומים עיקריים - פתרונות בניה (איטונג), מוצרי גמר לבנייה (כרמית) ומוצרי צבע (נירלט).

בהצעת המכר צפויים למכור נתח מהחזקותיהם גם מנכ"ל אוברסיז, מוטי גליק; וסמנכ"ל הכספים, משה רביבו, שמחזיקים באופציות למימוש ב-1.5% מהון החברה - עיקרן שייכות למנכ"ל גליק. החברה מתכננת לצאת בהנפקה במהלך חודש דצמבר לאחר רוד שואו (סבב של "מכירת" החברה למשקיעים פוטנציאליים) של שבועיים וחצי.

דירוג A2 לאג"ח

האג"ח, בהיקף של עד 100 מיליון שקל, קיבלו דירוג A2 באופק יציב מחברת מידרוג, שם כותבים כי "דירוג החברה נתמך במעמד תחרותי מוביל בענף השירותים הלוגיסטיים" וכי "לחברה יתרונות תחרותיים בדמות מיקום אסטרטגי בסמוך לנמל אשדוד ונוכחות כמעט בלעדית בנמל חיפה". "לצד זאת", מוסיפים במידרוג, "היקף ההכנסות הנמוך של החברה - פועל יוצא של גודל הענף ומאפייניו - מהווה גורם המשפיע לשלילה על הדירוג".

האג"ח צפויות להיפרע ב-7 תשלומים שנתיים בסוף כל שנה בין השנים 2018 ל-2024 והכסף שיגויס באמצעותן מיועד לפי אוברסיז "לפירעון מוקדם של חלק מההלוואות לזמן ארוך, ביצוע השקעות וכן לשימוש בפעילותה העסקית של החברה (הון חוזר), והכל על פי החלטותיה של החברה כפי שיהיו מעת לעת".

אוברסיז נוסדה בדיוק לפני 49 שנים, בנובמבר 1967, והיא עוסקת "במתן שירותים לוגיסטיים כוללים 'מן הנמל עד המדף' באמצעות מסופי מכולות ומטענים ומחסני ערובה (בפיקוח המכס)", וכן באמצעות "מחסנים לוגיסטיים (מרלו"גים) לפעילויות לוגיסטיות מגוונות (כולל במשטר טמפרטורה) של סחורה מיובאת לאחר שחרור מהמכס או תוצרת מקומית".

זינוק ברווח

בשנה שעברה הקימה אוברסיז חברה שתרכז את פעילותה בגאנה שבאפריקה, ובמסגרת זו חתמה על כמה הסכמים לשכירות שטח והקמת מסוף מכולות סביב הנמל העיקרי בעיר טמה שבגאנה, אולם היא טרם החלה שם בפעילות תפעולית. פעילות החברה פרוסה בנמל אשדוד, קריית שדה התעופה, איירפורט סיטי, נתב"ג ובנמל חיפה, היא מעסיקה כ-360 עובדים, והיו"ר שלה הוא גילון בק, שותף בקרן פימי.

מדוחות החברה עולה כי בסיכום שלושת הרבעונים הראשונים של השנה הציגה אוברסיז צמיחה של 10% בהכנסותיה, שהגיעו ל-208 מיליון שקל, לצד קפיצה של 32% ברווחיה שהצטברו ל-16.5 מיליון שקל. עוד בדוחות האחרונים מציגה אוברסיז עלייה של 8% ברווח הגולמי, שהגיע ל-49 מיליון שקל לצד זינוק של 28% ברווח התפעולי שהתקרב ל-26 מיליון שקל. בסיכום שנת 2015 כולה המגמה שונה - שם הכנסותיה של אוברסיז נותרו ללא שינוי מהותי, ברמה של 258 מיליון שקל, אולם הרווח הגולמי והתפעולי נשחקו והרווח הנקי צנח ב-17% לכ-15 מיליון שקל.

החברה מחלקת את שירותיה לשלושה מגזרי פעילות - מגזר המכולות המלאות, מגזר המכולות לריקון ומגזר השירותים הלוגיסטיים הכוללים. הללו כוללים מתן שירותי מסוף למכולות מלאות טרם שחרורן מהמכס (פעילות FCL), אחסון המכולות בשלמותן, קבלת מכולות המאגדות סחורה של כמה יבואנים, קליטתן במסוף המטענים, פריקתן, אחסון המטענים שרוקנו (פעילות LCL) ושירותים לוגיסטיים הכוללים שירותי אחסון, שינוע סחורות ומטענים, הפצה ועוד.

מפילוח הכנסותיה של החברה בשלושת הרבעונים הראשונים של השנה, עולה כי ההכנסות משירותי מסוף למכולות מלאות עלו בכ-5% ל-99 מיליון שקל (רווח גולמי של 31.5 מיליון שקל), ההכנסות משירותי מסוף למכולות לריקון עלו ב-2% ל-31.5 מיליון שקל (רווח גולמי של פחות מ-11 מיליון שקל) ואילו הזינוק בהכנסות השירותים הלוגיסטיים הכוללים הגיע בתקופה זו ל-20.5% וייצר לה הכנסות של 77.5 מיליון שקל (רווח גולמי של 7 מיליון שקל.

)עוד עולה מטיוטת התשקיף שפרסמה אוברסיז, כי המנכ"ל גליק זכאי לשכר חודשי של כ-95 אלף שקל, צמוד למדד, לצד הטבות נוספות וכי עלות העסקתו בשנתיים האחרונות (2014-2015) עמדה על כ-2.5 מיליון שקל בשנה. בק בתפקידו כיו"ר זכאי לתשלום חודשי של כ-50 אלף שקלים.

עוד בענייני שכר ותגמולים, לאוברסיז היו במשך כמה שנים הסכמי ניהול וייעוץ עם בעלי השליטה שלה, ובגין כך היא שילמה להם בשנתיים וחצי (2014 עד מחצית 2016) סכום מצטבר של קרוב ל-24 מיליון שקל. לקראת ההנפקה ההסכמים בין הצדדים בוטלו. עד למועד פרסום התשקיף לאוברסיז היה גם הסכם החזר הוצאות עם פימי של עד 500 אלף שקל בשנה שבוטל גם הוא.