משרד האוצר: בזק גורפת 96% מהרווחים בשוק התקשורת

עפ"י נתוני סגן ראש אגף התקציבים לנושא תקשורת במשרד האוצר, 68% מנתחי השוק נמצאים בידי בזק, ו-30% בידי הוט ■ "הדבר מאוד מקשה על התחרות ועל הכניסה של המתחרים"

ועדת הכלכלה בכנסת החלה בדיון סביב נושא השימוש ההדדי בתשתיות תקשורת. שירה גרינברג, סגן ראש אגף התקציבים לנושא תקשורת במשרד האוצר, הייתה הראשונה להציג את הדברים ואמרה כי "מבחינת נתחי השוק אנחנו מדברים על כך ש-68% נמצאים בידי בזק, ו-30% - בידי הוט. גם התשתיות של הוט - 40% מהם עוברים דרך בזק".

לדבריה, "בזק גורפת 96% מהרווחים בענף ויש לה שיעור רווחיות תפעולית של 60%. כשאנחנו מדברים על חברה כמו בזק, הדבר הזה מאד מקשה על התחרות ועל הכניסה של מתחרים, והמטרה בעצם זה לאפשר לאותם חברות תקשורת שלא פועלות במגזרים רבים בגלל המונופול של בזק - אנחנו רוצים שחברי הכנסת יאפשרו הגברת התחרות, השקעות בטכנולוגיות ושיפור השירות, שירותים טכנולוגיים, וירידה במחיר, ולכן אנחנו מציעים פתיחה של הקנים של בזק - של התשתיות הפסיביות שלה, ובמסגרת זאת כל החברות יוכלו להשתמש בתשתיות האחת של השנייה, על מנת לעודד את התחרות בשוק".

גרינברג אמרה: "היום זה כבר די מובן לכולם שאף אחד לא ילך ויחפור את כל מדינת ישראל. הרשויות המקומיות מבקשות את זה - דבר שגם מבחינת איכות הסביבה, העלויות, והישימות הן מאד נמוכות, ולכן המטרה היא בעצם לאפשר יותר סיבים, יותר קדמה, באמצעות הצינורות שקיימים כבר היום".

לגבי מיזם הסיבים האופטיים אמרה גרינברג: "אנחנו מאמינים שהחזון בעולם התקשורת העתידי הן קבוצות תקשורת שיקדמו את התחרות. ולכן אנחנו מאמינים שצריכות להיות חברות שיהיו מעוניינות לפרוס סיבים כמו פרטנר וסלקום, שמעוניינות להיכנס לתחום הזה, ובמיוחד לאחר הרפורמה בסלולר".

איתן כבל, יו"ר ועדת הכלכלה, אמר שהוא מתכוון לעשות ככל יכולתו כדי לאשר את ההצעה, וקרא לכל חברי הכנסת להצביע כשליחי ציבור ומבלי אינטרסים פוליטיים.

חבר הכנסת יעקב פרי פנה לנציגי משרד התקשורת ושאל אותם מדוע הם לא אוכפים את הרישיון של חברת הוט ומדוע הם אינם עומדים על המשמר, כמו למשל בנושא הפריסה האוניברסלית של הוט.

חבר הכנסת דוד ביטן, יו"ר הקואליציה, תקף את האוצר על עמדתו. "לא רק האוצר יודע כל, ולכן כשמבקשים לעשות תיקונים בחוק מסוים זה לא כזה ראה וקדש אלא צריך לדון. כל חוק צריך להיות הוגן. אני לא ראיתי את המדינה או האוצר תורמים משהו להורדת יוקר המחיה. תמיד עושים רפורמות על חשבון אחרים. הגיע הזמן שגם הממשלה תתרום את שלה במלחמה על יוקר המחיה".


עוד הוסיף כי "בלי הליכוד שום רפורמה לא יכולה לעבור כי לליכוד יש 30 מנדטים. המדינה צריכה לתת את חלקה ואנחנו נדרוש תיקונים. יש לנו אוזן קשבת לטובת תיקונים שהם לטובת האזרח ולטובת ההגינות העסקית, כדי שאנשים ירצו להשקיע במדינה. אני בעד החוק, לא נגד, אבל צריך להכניס בו תיקונים".