חדשנות, אסטרטגיה ועתיד הניהול האסטרטגי

הרבה מנהלים לא מבינים שהפוטנציאל הממשי לפיתוח חדשנות פורצת דרך, כזו שיכולה להוביל ליצירת ערך משמעותי, נמצאת אצלם בעסק

הון סיכון מנהל ניהול סטארט-אפ  סטארט אפ  הון סיכון הייטק היי טק שבבים צ`יפ / צלם:thinkstock
הון סיכון מנהל ניהול סטארט-אפ סטארט אפ הון סיכון הייטק היי טק שבבים צ`יפ / צלם:thinkstock

התפיסה האסטרטגית שמנהלים גדלו עליה הרבה מאוד שנים התבססה על העיקרון הבא: זיהוי עמדה תחרותית שהארגון יכול להגן עליה ובניית חומה בצורה סביבה. תפישה זו התבססה על מודלים שעד היום מלמדים באקדמיה: ניתוח הסביבה התחרותית בעזרת מודל חמשת הכוחות של פורטר, מודל SWOT שמנתח חוזקות, חולשות, הזדמנויות ואיומים בסביבה התחרותית, מודל שרשרת הערך שבעזרתו ניתן לייצר יתרון תחרותי וגישת המשאבים והיכולות.

אולם, הסביבה העסקית של ימינו קשה ומאתגרת. גם חברות מבוססות, עם קהל לקוחות רחב, מוצרים מצליחים ומוניטין, נאבקות יום יום על מנת לשמור על נתח השוק שלהן ועל יתרון תחרותי, ונתקלות בקשיים לבדל את עצמן מהמתחרים.

מדד S&P 500 כמדד לשחיקת ערך חברות

S&P 500 הוא אחד המדדים המובילים בעולם, המשקף את עיקר הכלכלה האמריקאית. המדד, שהושק בשנת 1957, כולל 505 חברות - רובן החברות הגדולות ביותר במשק האמריקאי. שווי השוק הממוצע של חברה במדד הוא 38.2 מיליארד דולר (לשם השוואה: שווי השוק של טבע הנו 35.2 מיליארד דולר). אם בוחנים את מספר החברות שנכנסו ויצאו מהמדד הזה לאורך זמן, אזי אי שם בשנות השישים, אורך החיים הממוצע של חברה במדד היה קרוב לשישים שנה. המספרים האלה הלכו וירדו ובשנות ה-2000; אורך החיים הממוצע של חברה שנשארה במדד עמד על כ-25 שנים, וכיום הוא עומד על 17 שנה בלבד. אם קצב זה ימשך, 250 מהחברות הגדולות והמובילות ביותר בעולם כיום, לא יהיו במדד בעוד כ-17 שנים.

חדשנות אסטרטגית כבסיס ליצירת יתרון תחרותי

בשנים האחרונות ניתן לראות דרך חשיבה חדשה, שמחפשת ומזהה את מקור החדשנות דווקא בתוך הארגון או החברה, אצל העובדים עצמם (Intrapreneurship). כיצד ניתן לנצל את תפיסת החדשנות הייחודית הזו ולמנף את ההצלחה?

הרבה מאד מנהלים אינם מבינים שאין צורך לחפש את ההצלחה בחוץ - ברכישת חברות הזנק ודומותיהן. הפוטנציאל הממשי לפיתוח חדשנות פורצת דרך, כזו שיכולה להוביל ליצירת ערך משמעותי, נמצאת אצלם בעסק, אצל העובדים שחיים ונושמים את הפעילות העסקית של החברה. צריך לזכור שבניגוד לחברות הזנק, לחברות מבוססות יש יתרון מובנה; יש להן את ההון הנדרש, משאבי כוח אדם ושוק, אך מה שחסר להן הוא פיתוח דרכי חשיבה של חדשנות פורצת דרך.

חדשנות זו שונה מהותית מדרך החשיבה של חדשנות לינארית הדוגלת בשינויים עקביים של פיתוחי מוצרים או שווקים חדשים, ומאפשרת פיתוח פרויקטים יישומים לחדשנות פורצת דרך. כל זאת, בתהליך קצר, ממוקד ובעל תוצאות שיגרום לשינוי מהותי, ליכולת הובלה ויצירת יתרון תחרותי בר קיימא.

**הכותב הוא מנכ"ל להב פיתוח מנהלים באוניברסיטת תל-אביב, וייקח חלק בוועידת ישראל לעסקים 2016 במושב בנושא אסטרטגיה עסקית בעידן הדיגיטל.

לפרטים נוספים ולהרשמה לוועידת ישראל לעסקים: www.globes.co.il/ibc2016