מנדלבליט על הצוללות: אם החשד יתחזק, נעבור לחקירה פלילית

(עדכון) - היועמ"ש: "מוטלת עליי החובה להילחם בפשע, בפרט כשמדובר בשחיתות שלטונית" ■ "לא עשינו פניית פרסה, התקבל מידע חדש. אני חי מראיות"

אביחי מנדלבליט / צילום:  מרק ישראל סלם - ג'רוזלם פוסט
אביחי מנדלבליט / צילום: מרק ישראל סלם - ג'רוזלם פוסט

רגע אחרי שהיועץ המשפטי לממשלה, ד"ר אביחי מנדלבליט, סיים לנאום בכנס שנת המשפט שנערך היום (ה') באוניברסיטת חיפה, הורתה המשטרה על פינוי באי הכנס מהאוניברסיטה שבפסגת הכרמל בשל השריפה הגדולה שפרצה בחיפה. היועמ"ש, שרת המשפטים, שופטים רבים (בהם חאלד כבוב, דוד רוזן, רון סוקול ומיכל אגמון-גונן), עורכי דין, סטודנטים ועיתונאים שהגיעו לכנס, נאלצו לעזוב את המקום במהירות.

שרת המשפטים איילת שקד, שעוד הספיקה לשאת דברים בכנס, דיווחה לגלי צה"ל מרכבה על השריפה ועל הפקקים שנוצרו בכרמל בשל פינוי התושבים.

מנדלבליט התייחס בנאומו להחלטתו הדרמטית אמש לפתוח בהליך בדיקה ב"פרשת הצוללות" שמסעירה את המדינה. "החלטתי אתמול לפתוח בבדיקה שהתקבלה בעקבות מידע שהביא ראש אגף החקירות במשטרה, מני יצחקי. מאחר שעוצמת החשדות שנגלתה לעיניי לא חצתה את רף החשד הסביר לביצוע עבירה, אז עדיין אין חקירה פלילית, אלא רק בדיקה. אם החשד יתחזק נעבור לחקירה פלילית", אמר מנדלבליט.

נזכיר כי במסגרת הפרשה נחשף החשד כי עו"ד דוד שמרון, עורך דינו ומקורבו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, פעל בניגוד עניינים כשייצג את איש העסקים מיכאל גנור, שמייצג את החברה שמייצרת צוללות גרמניות שרכשה ישראל. זאת, לאחר שבשבועות האחרונים הודיע נתניהו כי הוחלט לרכוש 3 צוללות נוספות מגרמניה.

לאחר שבתחילה נטה היועמ"ש שלא לקיים הליך בדיקה, הוא הבהיר היום כי "לא עשינו פניית פרסה. התקבל מידע חדש. אסור לפתוח בבדיקה או חקירה על סמך ספקולציה. דברים השתנו. הגיעו דברים נוספים. אני חי מראיות".

מנדלבליט אמר כי ראש הממשלה לא מופלה לטובה בכך שמדובר בהחלטה לפתוח בבדיקה ולא בחקירה פלילית. "זה ממש לא נכון. כלי הבדיקה והחקירה הם כמעט זהים. אפשר לעשות מגוון רחב של פעולות ושימוש בכלים משמעותיים במסגרת הליך הבדיקה. הדבר המרכזי שלא עושים זה שלא חוקרים חשודים תחת אזהרה. אם מדובר היה באזרח רגיל במקרה דומה, לא היה כלום, גם לא בדיקה. להפך - הבדיקה היא לחומרה, בגלל העניין הציבורי ובגלל שמדובר בנבחר ציבור".

מנדלבליט אמר כי מדובר בדוגמה טובה לדרך שבה צריך לפעול באכיפת החוק. "הבדיקה והבחינה היא תמיד מקצועית, ויחד עם זאת לא נשפוט עד שנברר את המסד הראייתי. שלטון החוק מחייב את השתת החוק ואכיפה נגד מי שמפר אותו. אין איש ואין מוסד שנמצא מעל החוק. מערכת אכיפת החוק, ואני בראשה, היא מקצועית ופועלת ללא פניות וללא משוא-פנים. בד-בבד חייבת המערכת בזהירות רבה מתי להורות על חקירה ומתי לא להורות. גם בזו נבחנת המערכת". 

"ישראל היא מדינת חוק" 

היועמ"ש הבהיר כי המבחן היחידי לפתוח בחקירה הוא מבחן החשד הסביר. "בצד הזהירות לראות האם נחצה הרף של החשד הסביר לביצוע עבירה. מוטלת עליי החובה להילחם בפשע ולגלות עבירות ובחשיפת מבצען בפרט כאשר מדובר בשחיתות שלטונית. זהות הנילון לא משנה, ולא מעמדו. אם לא נחצה הרף, אסור לפתוח בחקירה פלילית. במקרה שנחצה הרף, יש לפתוח בחקירה.

"מדינה שבה מחליטים לפתוח בחקירה נגד אדם כל אדם מבלי שהתגבש נגדו חשד סביר זו מדינה שלא מקיימת את השלטון החוק, וצריך להילחם בכך. חס וחלילה שלא נגיע למצב שבאין חשד סביר נפתחת חקירה פלילית. באותה מידה, מדינה שלא תפתח בחקירה נגד אדם שהתגבש נגדו חשד סביר לעבירה, היא לא מדינת חוק. ישראל היא מדינת חוק".

מנדלבליט התייחס בדבריו גם להצעת חוק ההסדרה שמקדמים גורמים בימין, ובהם שרת המשפטים איילת שקד, ומבקשת להכשיר התיישבות יהודית על קרקעות פלסטיניות פרטיות בשטחים.

"קיימת מניעה משפטית לקדם את חוק ההסדרה. ניסיתי לשכנע בכך כמיטב יכולתי, אבל עד עכשיו לא הצלחתי. אני חייב לעמוד לימין בית המשפט העליון גם כשמתקבלות החלטות שאינן כדעתי".

נזכיר כי אתמול הודיע מנדלבליט כי קיים התייעצויות נוספות בפרשת הצוללות - בה מעורב ראש הממשלה נתניהו - בהשתתפות פרקליט המדינה וגורמים נוספים במשרד המשפטים וכן בהשתתפות ראש אגף החקירות והמודיעין במשטרת ישראל. זאת, בעקבות מידע חדש שהתקבל היום מהמשטרה וכן התפתחויות נוספות בנושא. "בסיכום הדיון החליט היועץ המשפטי לממשלה להורות על קיום בדיקה באמצעות משטרת ישראל ביחס להיבטים שונים הקשורים בפרשה", נמסר אמש ממשרד המשפטים.

לפי דיווח של חדשות 2 אתמול, הבדיקה אינה מתמקדת בראש הממשלה נתניהו אלא בפרקליטו, עו"ד דוד שמרון. בתגובה להודעת היועמ"ש מסר עו"ד שמרון: "אני מברך על החלטת היועץ המשפטי לפתוח בבדיקה. אני סמוך ובטוח כי לאחר שהדברים יבדקו על-ידי גורם מקצועי אובייקטיבי, יתברר אחת ולתמיד שלא נפל כל דופי בפעולותיי, ושהכול נעשה בהתאם לדין ולהסדר ניגוד העניינים. מובן מאליו שאני אשתף פעולה עם גורמי הבדיקה, ככל שאדרש".

שקד: "תפיסת העולם של שופט היא חלק משמעותי בהחלטה האם לבחור בו לעליון"

כאמור, רגע לפני שפרצה השריפה בחיפה, ויושבי האוניברסיטה פונו ממנה, הספיקה לשאת דברים בכנס שנקטע גם שרת המשפטים, איילת שקד. שקד התייחסה לבחירה של 4 שופטים חדשים לבית המשפט העליון בחודשים הקרובים, והבהירה כי תפיסת העולם של שופט היא רלוונטית לבחירה בו.

"ההשקפה הפוליטית של שופט שמועמד לבית המשפט עליון היא לא רלוונטית למינויו. אבל אי-אפשר להתעלם מכך שתפיסת העולם של שופט היא מאוד משמעותית במציאות שבה אנחנו חיים והיא חלק משמעותי בהחלטה האם לבחור בו לעליון", אמרה השרה.

כאשר נשאלה שקד על-ידי המנחה, דנה וייס מערוץ 2, כיצד תדע הוועדה לבחירת שופטים מהי השקפת העולם של כל מועמד לעליון, השיבה שקד: "אנחנו למדים על השופטים מפסקי דינם. יש שופטים שיוצקים את עולמם הפנימי לפסקי הדין. אני לא מצפה לערוך לשופט שימוע. על תפיסת עולם אפשר ללמוד מפסקי הדין".

לדברי שרת המשפטים, "אני מסכימה שצריך למנות לעליון את השופטים המקצועיים ביותר, אבל יש משמעות למטען הערכי של השופט, והשקפת עולמו עומדת בבסיס חלק מהחלטותיו, למשל כאשר הוא בוחן את המונח 'סבירות' או כאשר הוא קובע האם החוק הולם את ערכיה של מדינת ישראל".

שקד ציינה כי רשימת 28 המועמדים לעליון "היא מאוד מקצועית, וכל מי שייבחר מתוכה יהיה לתפארת מדינת ישראל".

שקד דיברה גם על עומס העבודה הקשה שמוטל על השופטים. "נפתחו השנה 760 אלף תיקים ויותר מ-2 מיליון בקשות, וכל זה על הכתפיים של כ-700 שופטים. השופטים עובדים יומם ולילה כדי לתת לציבור את השירות הטוב ביותר שאפשר בנתונים האלה. זה מצב שאין לו אח ורע בעולם. אנחנו מחפשים כל הזמן פתרונות למצב הזה, בין אם בדרך של הסטה של ההליכים לגישור ובוררות ובין בדרכים אחרות".

שקד ציינה כי למרות המצב נסגרו השנה יותר תיקים מאשר נפתחו. לדבריה, יש כמות עתירות גדולה לבית המשפט העליון, ובית המשפט העליון בוחר לדון בהן. שקד הזכירה כי במגילת המציאות נאמר כי תחוקק בישראל חוקה, אך זו לא חוקקה עד היום, ובתי המשפט מסתמכים על חוקי יסוד בלבד.

שקד סירבה להתייחס להחלטת היועמ"ש לפתוח בהליך בדיקה בפרשת הצוללות, אך אמרה כי היא סומכת על היועמ"ש מנדלבליט, שהוא לדבריה "ישר כמו סרגל, ועומד בכל הקריטריונים. הוא אדם חזק, אמיץ, ישר, שיעמוד ועומד באתגרים".