אל"מ במיל' רו"ח ישראל דניאלי חשוד בעבירות מס והתחזות לעו"ד

חוקרי רשות המסים הגיעו אל דניאלי במסגרת חקירה המתנהלת נגד חברות שונות החשודות בקיזוז ובהפצת חשבוניות פיקטיביות בעשרות מיליונים ■ "רואה חשבון האמור להיות איש אמון של רשויות המס התנהל כאחרון עברייני המס"

דולרים שוחד אזיקים פשע משטרה / צלם: thinkstock
דולרים שוחד אזיקים פשע משטרה / צלם: thinkstock

רו"ח ישראל דניאלי, אלוף-משנה (במיל'), נעצר אתמול (ד') על-ידי חוקרי מחלקת חקירות מכס ומע"מ ירושלים, בחשד לביצוע שורה של עבירות מע"מ , שנעשו תוך שהוא מתחזה לעורך דין. מעצרו של דניאלי הוארך עד ליום ראשון על-ידי השופטת קרן מילר מבית משפט השלום בירושלים.

החקירה מצויה בראשיתה, וב רשות המסים טרם העריכו סופית אם מדובר בתרמית בהיקף של עשרות מיליוני שקלים או מאות מיליוני שקלים - אפשרות העולה מהראיות שנאספו עד כה.

מבקשת המעצר עולה כי חוקרי רשות המסים הגיעו לדניאלי במסגרת חקירה המתנהלת נגד חברות שונות, החשודות בקיזוז ובהפצת חשבוניות מס פיקטיביות, בהיקף של עשרות מיליוני שקלים לפחות, ובהעלמת ספרי חשבונות.

במהלך החקירה עלה כי דניאלי שימש כרואה החשבון של החברות הנתונות בחקירה. בבקשת המעצר נכתב כי דניאלי, "האמור להיות איש אמון של רשויות המס, התנהל כאחרון עברייני המס", כאשר לפי החשד סייע להעביר חברות פעילות, שהחזיק אצלו "על המדף", על שמות "אנשי-קש", שחלקם אף לא ידעו זאת.

עוד עולה מבקשת המעצר כי דניאלי התחזה לעורך דין והשתמש בחותמות מזויפות של עורכי דין וחברות בכדי להעביר מניות של חברות על שם אנשי-הקש אצל רשם החברות. זאת, כאשר בחלק מהמקרים נעשה הדבר ללא נוכחות בעלי החברות במשרדו ואימות פרטיהם על-פי חוק.

עוד נטען כי דניאלי הציג מצג-שווא כלפי רשות המסים, באמצעות מסמכים שנערכו על-ידו, כאילו מדובר בחברות המנהלות ספרים כדין ומגישות דוחות לרשות, אף שחלקן לא דיווחו מעולם לרשויות המס.

בדיון בבית המשפט הוסיף החוקר אלמקייס אייל כי יש חשד שלפיו קיבל דניאלי מחברות כספים שנועדו לתשלום עבור רשות המסים, אולם הם הופקדו בחשבונו הפרטי - "מדובר בתרמית ובהונאה".

עוד טען אלמקייס כי "יש חותמת בשמו שנושאת את השם 'עורך דין ישראל דניאלי', והוא לא עורך דין. השימוש שעשה בחותמת זה להעביר לגורמים עברייניים את הטפסים הפיקטיביים. יש לנו הודעה של בחור שעל שמו נרשמה חברה פיקטיבית, שאין לו מושג איך החברה נרשמה על שמו, וכן הודעות נוספות. מדובר באלוף-משנה בצבא. הוא ידע בדיוק מה הוא עשה".

עוד עולה מבקשת המעצר כי דניאלי ניסה להתחמק מהחקירה. זאת, לאחר שבחודש ספטמבר נעשו מספר ניסיונות לזמנו לחקירה, ביחד עם עובדות משרדו. השניים לא ניאותו להיענות לבקשת חוקרי המחלקה ולא התייצבו לחקירה.

בחיפוש שנערך אתמול במשרדו של דניאלי במגדל טויוטה בתל-אביב, נתפסו 130 חותמות ומסמכים של חברות החשודות כפיקטיביות, חותמות מזויפות של עורך דין וכן פנקסי חשבוניות מס ריקות, שדניאלי עשה בהם, לפי החשד, "ככל העולה על רוחו" בספרי לקוחותיו. מדובר בעשרות קלסרים עם אלפי מסמכים מזויפים - אשר לטענת רשות המסים מהווים רק קומץ קטן מחומר הראיות שנתפס עד כה. האנליסטים של רשות המסים כבר התחילו לנתח את החומרים שהגיעו לידיהם.

בבקשת המעצר נכתב כי "מדובר בעבירות חמורות שגרמו נזק אדיר לקופת המדינה, שלא ניתן בשלב זה של תחילת החקירה לאמוד אם מדובר בעשרות מיליוני שקלים או במאות מיליוני שקלים", וכן צוין כי יש לחקור מעורבים רבים נוספים על-מנת לעמוד על היקף התרמית שביצע החשוד.

סנגורו של דניאלי, עו"ד עודד סבוראי, אמר כי הטענות המוצגות לבית המשפט מגלמות "לפחות חוסר הבנה של תהליך משרד רואה החשבון", וכי "רואה חשבון אינו יכול להוציא חשבוניות פיקטיביות, לדווח או לברר אם הפעילות של החברות היא אמיתית - זה לא תפקידו".

השופטת מילר ציינה בהחלטתה על הארכת מעצרו של דניאלי כי "על פניו נראה כי מדובר בהיקף חקירה גדול ביותר, וכך גם החשדות".

פרישה כפויה מצה"ל

שמו של דניאלי עלה בעבר בקשר לתיק משמעתי שנוהל נגדו בצבא, אשר הוביל לפרישתו הכפויה מהשירות הצבאי. במארס 2010 הורשע דניאלי, על-פי הודאתו בדין משמעתי, בשורה של עבירות, ובהן התנהגות שאינה הולמת, אי-קיום הוראות המחייבות בצבא, שימוש ברכוש הצבא שלא למטרותיו והתרשלות בקיום הוראות המחייבות בצבא.

דניאלי, ששימש בעבר סגן מפקד עוצבת אדום (בפיקוד דרום), הועמד לדין לאחר שהתיר לבני משפחתו ולמקורביו לנהוג ברכב צבאי בניגוד לנהלים.

בתום חקירת האירוע החליט הרמטכ"ל דאז, רב-אלוף גבי אשכנזי, כי דניאלי יפרוש מצה"ל, ובנוסף יעמוד לדין משמעתי על-פי הנחיית הפרקליט הצבאי הראשי דאז, אלוף אביחי מנדלבליט, המכהן כיום כיועץ המשפטי לממשלה.

דניאלי נידון ל-21 ימי מחבוש על-תנאי למשך שנתיים ועוד 14 ימי מחבוש על-תנאי למשך שנה, קיבל נזיפה חמורה, נזיפה וקנס בגובה 1,000 שקל.

תחילת הפרשה באוגוסט 2009, כאשר במצ"ח פתחו בחקירה בנוגע לחריגה משמעותית במכסת הדלק של רכב הליסינג של דניאלי. בחקירתו הסביר דניאלי כי שירת במספר אזורים בארץ, ולכן נאלץ לעשות נסיעות רבות ברכבו, אולם בהמשך הודה כי נתן לבני משפחתו לנהוג ברכב.

ראשת מטה אגף כוח-אדם דאז, תת-אלופה אורנה ברביבאי, אשר שפטה את דניאלי, כתבה בהחלטתה כי "המעידה הערכית של הקצין אינה עולה בקנה אחד עם המצופה ממפקד בצה"ל, בוודאי שלא ממפקד בכיר".