סמארטפונים חדשים שמכים את האייפון: משוכללים ובחצי מחיר

נחטפים מהחנויות במזרח כמו לחמניות חמות: הם נחשבים למכשירים מתקדמים ומשוכללים ונמכרים תמורת כחצי ממחירו של האייפון ■ הכירו את 2 השחקניות הסיניות שכבשו במהירות נתחי שוק גדולים

לפני שנתיים לא היו אופו (Oppo) ו-ויוו (Vivo) מסוגלות להיכנס לרשימת חמשת יצרניות הסמארטפונים המובילות בסין, אך כיום הן ניצבות בצמרת - לאחר שדחקו הצידה את אפל.

באמצעות שיתוף פעולה עם חנויות מקומיות שחולשות על המכירות במחוזות המרוחקים בסין, הצליחו אופו ו-ויוו להגיח משום מקום, לחולל מהפכה בהיררכיה של התעשייה ולדחוק החוצה את חביבת הקהל הקודמת, שיאומי. הלוגואים של אופו ו-ויוו מקשטים אחד מכל שלושה סמארטפונים שנמכרו בסין ברבעון השלישי, ונתח השוק של אייפון התכווץ ל-7% - הרמה הנמוכה ביותר בתקופה של קרוב לשלוש שנים.

אופו ו-ויוו מייחסות את שורשיהן למיליארדר המתבודד דואן יונג פינג, ואף משתמשות באסטרטגיות דומות, כולל ניצול כוח הקנייה של לקוחות כפריים שמתגוררים הרחק מהערים הגדולות במדינה כגון בייג'ינג ושנחאי. אפל חלשה מאוד באזורים כפריים אלה בגלל מחירו הגבוה של האייפון. אופו ו-ויוו נמנעו ממכירות מקוונות, ובמקום זאת חיזרו אחר החנויות שבהן מתבצעים שלושה רבעים מסך מכירות הסמארטפונים. אפל נרתעה מהעברת החוויה הקמעונית לסוחרים המקומיים והעצמאיים בשטח, שלפעמים גובים מיצרניות המותגים תשלומים בגין הצגת מוצריהן ופרסומותיהן בחנויות. כתוצאה מכך, מסירות אייפון צללו ביותר משליש ל-8.2 מיליון ברבעון השלישי - פחות ממחצית המסירות של ויוו. סמסונג, שבעבר היתה מובילת השוק, מסתפקת כעת בכ-5%. מנגד, סך מסירות הסמארטפונים של אופו ו-ויוו גם יחד הגיע באותה תקופה ל-40 מיליון - כ-34% מכל המכשירים שנמכרו בשוק הגדול בעולם.

על אף חיזוריו של מנכ"ל אפל, טים קוק, אחר מקבלי ההחלטות בסין, לא ברור כיצד תוכל אפל לכבוש חזרה את נתח השוק שאיבדה. מאמציה הקודמים להיכנס לפלח השוק הזול והפחות איכותי - באמצעות אייפון 5c ו-SE, למשל - התמוססו מכיוון שהמשתמשים הסינים נמנעו מרכישת מכשירים נחותים לכאורה אלה. אפל אינה מנהלת קהילה חברתית מקוונת תוססת עבור המשתמשים כפי שעושות יריבותיה המקומיות. אופציה נוספת היא מלחמת מחירים, אך זו עלולה לסכן את שולי הרווח של אפל - השמנים ביותר בתעשייה.