משהב"ט: קנסות כבדים לבכירים שיפרו חוק היצוא הביטחוני

האגף לפיקוח על היצוא הביטחוני מתכוון להטיל קנסות אישיים בגובה של מאות אלפי שקלים על מנהלים בכירים בחברות ביטחוניות שמפרות את חוק הפיקוח על היצוא הביטחוני

סחורה סחורות ספינה יבוא יצוא / צלם: רויטרס
סחורה סחורות ספינה יבוא יצוא / צלם: רויטרס

 

האגף לפיקוח על היצוא הביטחוני (אפ"י) במשרד הביטחון מתכוון להטיל קנסות אישיים בגובה של מאות אלפי שקלים על מנהלים בכירים בחברות ביטחוניות שמפרות את חוק הפיקוח על היצוא הביטחוני, כך עולה מתזכיר חוק חדש שפרסם היום (ה') משרד הביטחון. במשרד אומרים כי עדכון חוק היצוא הביטחוני יעמיד לאפ"י כלי אכיפה יעילים יותר נגד יצואנים המפרים את החוק.

לפי תזכיר החוק, מנכ"לים, סמנכ"לים ומנהלים בכירים בחברות יהיו חשופים לקנסות אישיים באופן שיאלץ אותם להקפיד הקפדה יתרה על כך שפעילות היצוא של נשק ושל מערכות תיעשה ברוח חוק הפיקוח על היצוא הביטחוני.

התזכיר שפורסם היום כולל גם הגדלה של הקנס המרבי, שיוכל להטיל משרד הביטחון על יצואנים גדולים במקרה של הפרת החוק, ממיליון שקל ל-3 מיליון שקל וזאת, תוך יצירת הבחנה בין יצואנים יחידים, קטנים וגדולים. במערכת הביטחון מניחים כי היכולת להטיל קנס בגובה של 3 מיליון שקל על חברה ביטחונית גדולה שתפר את חוק הפיקוח- יהווה הרתעה מפני יצוא של מערכות או נשק בלי אישור מוקדם ממשרד הביטחון.

לפי התזכיר, גם סמכויותיו של אפ"י יורחבו, ולנציגיו תתאפשר גישה לכל מקום שבו קיים חשד להימצאות ציוד או ידע ביטחוניים, שהחזקה בהם טעונה ברישיון של משרד הביטחון. החוק התיר עד כה לאפ"י לפעול במצבים כאלה רק מול גורמים שיש להם רישיון יצוא של משרד הביטחון. אם החוק יתוקן ברוח התזכיר החדש, לנציגי אפ"י תתאפשר גישה גם למקומות שמנוהלים בידי חברות או גורמים פרטיים שלא מחזיקים ברישיונות מטעם האגף. 

במשרד הביטחון אמרו היום כי פרסום התזכיר הוא חלק מרפורמה מקיפה שמוביל אפ"י ובמרכזה מיקוד והגברת האכיפה בתחומים מסוימים - במקביל לגיבוש הקלות ליצואני מוצרים ושירותים שאינם מסווגים. הקלות אלה כוללות מתן פטור מרישיונות שיווק למוצרים בלתי מסווגים ל-98 מדינות, הרחבת הפטור מרישיונות שיווק של מוצרים לא מסווגים לארה"ב, פטורים מרישיונות יצוא זמניים לשם השתתפות בתערוכות ביטחוניות, פטור מהרחבת רישיון שיווק באמצעות גורם ביניים למוצרים לא מסווגים ועוד. 

תזכיר החוק החדש פתוח מהיום ולמשך שלושה שבועות להערות הציבור ובהמשך, יובא לאישור ועדת השרים לענייני חקיקה ולאישור הכנסת.