השוק מתקרר? משכנתאות של 2.8 מיליארד ש' בלבד באוקטובר

כך עולה מנתוני בנק ישראל ■ הערכות: בנובמבר עמד היקף המשכנתאות על כ-4.5 מיליארד שקל - פחות מהממוצע שעמד על כ-5 מיליארד שקל ■ ריבית המשכנתא ממשיכה לעלות

סיכונים בנטילת משכנתא/קרדיט: צילום:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
סיכונים בנטילת משכנתא/קרדיט: צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

האם שוק המשכנתאות מתחיל להתקרר? מנתוני בנק ישראל שהתפרסמו היום (ה') עולה כי בחודש אוקטובר ניתנו משכנתאות ב-2.8 מיליארד שקל בלבד. מדובר בנתון הנמוך ביותר שנרשם זה זמן רב. חשוב להזכיר כי באוקטובר חלו חגי תשרי, והחודש התאפיין במיעוט יחסי של ימי עבודה. עם זאת, מדובר בנתון נמוך מתחזיות הבנקים, שהעריכו כי אוקטובר יסתיים במשכנתאות של 3.5-4 מיליארד שקל לפחות.

מחודש אוקטובר קשה להסיק האם אכן אנו עומדים בפני שינוי מגמה, ואולם התחזיות לגבי הביצועים בנובמבר, חודש עבודה רגיל, מחזקים את הסברה שהגאות בתחום מתחילה להתמתן. במערכת הבנקאית מעריכים כי בחודש נובמבר ניטלו משכנתאות בכ-4.5 מיליארד שקל. הממוצע החודשי בשנה האחרונה עמד על קצב של 5.2 מיליארד שקל, כלומר מדובר בנתון הנמוך בכ-13% לעומת הממוצע.

בבנקים מציינים כי עוד מוקדם מדי לומר שמדובר בשינוי מגמה, ועדיף לבחון את הנתון בחודשים הקרובים כדי להגיע למסקנות, שכן הביקוש לדיור עדיין גבוה, וההיצע עדיין לא מדביק אותו. אם לפני כמה חודשים העריכו בבנקים כי שנת 2016 תסתיים עם משכנתאות חדשות ב-60 מיליארד שקל, הרי שעתה נראה כי לא בטוח שהדבר אכן יקרה. בחודשים ינואר-אוקטובר ניתנו משכנתאות בכ-49.5 מיליארד שקל, ובקצב הנוכחי נראה כי קיים סיכוי נמוך שרף 60 מיליארד שקל ייחצה עד סוף השנה.

בינתיים מגמה אחרת שממשיכה לבלוט, וייתכן שאף היא תורמת לצינון השוק, היא העלייה בריביות. גם בחודש אוקטובר נמשכה מגמת זו בשוק המשכנתאות. כך למשל, הריבית הקבוע הלא-צמודה עמדה בממוצע על 4.27% באוקטובר, לעומת 4.19% בספטמבר, ו-3.61% בלבד בתחילת השנה. כלומר ריבית זו זינקה בכ-18% מתחילת השנה. המגמה של עליית הריביות נרשמה גם במסלולים אחרים. עליית הריביות נובעת מהנחיות רגולטוריות של בנק ישראל, ואולם רשות ההגבלים העסקיים בוחנת בימים אלה האם הבנקים תיאמו ביניהם את המהלך. 

משכנתאות
 משכנתאות