ועדת הערר ביטלה היתר שנתנה עיריית בני-ברק להרחבת בי"ס

לטענת תושבי בני-ברק, העירייה רצתה להרחיב את שטח בית הספר לבנות, והעניקה - לעצמה - היתר בנייה בלתי חוקי

בית הספר ברחוב בן זומא  / צילום: שלומי יוסף
בית הספר ברחוב בן זומא / צילום: שלומי יוסף

ועדת הערר במחוז תל-אביב, בראשותה של עו"ד תמר עיני ורדון, קיבלה בשבוע שעבר ערר שהגישו תושבים מבני-ברק נגד העירייה בטענה שהיא מבצעת פעולות בנייה לא חוקיות בשטח ציבורי, וביטלה את היתר הבנייה.

העירייה ביקשה להוסיף אגף חדש לבניין בית ספר לבנות ברחוב בן זומא 15 בעיר. אבל לטענת תושבי השכונה, שבתיהם גובלים למבנה, העירייה הוציאה לעצמה היתר בנייה לא חוקי. לדבריהם, הרחבת בית הספר התייחסה בין היתר לשטח עליו קיימת גינה ציבורית, אותו התכוונה העירייה לגדר כחלק מחצר בית הספר.

ההיתר שנתנה העירייה כלל הוספת אגף ובו קומת מרתף ושתי קומות מעליה ובהן 12 כיתות, מדרגות, מבואות ומעלית, וכן תחימת חצר לביה"ס בגדר. הבקשה להיתר כללה תוספת שטח עיקרי של כ-1,000 מ"ר לשטח הקיים, כך שהשטחים העיקריים בבניין יסתכמו בכ-5,433 מ"ר.

התושבים טענו בפני ועדת הערר באמצעות עוה"ד אלי וילצ'יק ואופיר כהן ממשרד כהן וילצ'יק ושות', כי: "מדובר בהיתר בנייה הסותר את התוכניות החלות על המקרקעין והכולל בנייה על שטח ציבורי פתוח, תוך ניכוס שטחים פתוחים המיועדים לציבור הרחב לטובת מוסד חינוך פרטי, וזאת בהיקפי בנייה העולים על המותר, כאשר היתר זה אושר בידי רשות הרישוי בחוסר סמכות ובניגוד לדין".

"הלקח לא יילמד"

בדיון ביקש עורך הדין של העוררים כי הוועדה תקבע הוצאות גבוהות לוועדה המקומית ולעירייה וזאת בשל חומרת המקרה: "מתברר על פניו שהעירייה הוציאה היתר שהוא על פניו לא חוקי ולא יכול להיות לו תוקף. אנחנו שומעים פה היום (ביום הדיון א"ח) שהעירייה מבקשת שוב להוציא שם היתרים דבר שיצריך עוד בדיקה ואולי הגשת ערר נוסף. מרשיי לקוחות מבני-ברק שאין להם את היכולת לממן עורכי דין הלוך ושוב...

"אני מבקש לקבוע פה הוצאות חמורות כי מדובר בעירייה שהוציאה לעצמה היתר לא חוקי ועוד בלי לפרסם הקלות ומתחילה לבנות. מאז שהוגש הערר ועד לפני שלושה ימים העבודות היו בקצב רצחני... יש פה התנהגות לא ראויה של הוועדה המקומית ועל כן, במקרה זה, יש מקום לחייב הוצאות אחרת הלקח לא יילמד".

כאמור, ועדת הערר הכריעה כי ההיתר שניתן יבוטל, וקבעה עוד כי: "הוועדה המקומית רשאית לדון בבקשה החדשה להיתר, ומצופה שהיא תבחן היטב את התאמת הבקשה לתוכניות החלות, ואת הצורך בפרסום הקלות. בהסכמת הוועדה המקומית, לא יינתן היתר חדש מכוח החלטתה החדשה לתקופה של עד 30 יום, וזאת על מנת לאפשר לעוררים להגיש ערר, ככל שהם יהיו סבורים שהבקשה החדשה להיתר, אף היא לא תואמת תוכנית, והכל בכפוף לדין". ועדת הערר גם חייבה את הוועדה המקומית לאפשר לעוררים עיון בהיתר החדש.

תגובה: "הגבולות לא סומנו כראוי"

מעיריית בני-ברק נמסר בתגובה: "אכן, הוגש ערר לוועדת ערר מחוזית. משהוגש ערר, נבדק כתב הערר באגף ההנדסה של העירייה ונוכחו לדעת שגבולות השטח המיועד לבנייני ציבור לא סומנו ע"י המודד כראוי, ולכן ביקש האגף מאדריכל הפרויקט לשנות את התכנון באופן שיתאים לגבולות הנכונים ולקווי הבניין החלים על החלקה. בעקבות זאת הודיע האדריכל בצלאל שניידר, נציג אגף ההנדסה של העירייה לוועדת הערר את הדברים דלעיל. אדריכל שניידר ביקש להוסיף כי לא היו חריגות בנייה, אלא גבולות שסומנו ע"י מהנדס לא כראוי. בית הספר אינו פרטי ולא עמותה, אלא במסגרת משרד החינוך - זרם החינוך העצמאי, המתוקצבים בבסיס התקציב של המדינה".