דיווח: מיקי גנור גזר קופון של 45 מ' ש' מעסקת צוללות ב-2009

מפקד חיל הים לשעבר, אליעזר ("צ'ייני") מרום, דחף כבר ב-2009 לסיום עבודתו של שייקה ברקת כנציג חברת "תיסנקרופ" בישראל ■ מחליפו, גנור, הרוויח כבר עמלה של 45 מיליון שקל

מפקד חיל הים לשעבר, אליעזר ("צ'ייני") מרום, הוא זה שדחף לסיום עבודתו רבת-השנים של שייקה ברקת כנציג חברת "תיסנקרופ" בישראל, מה שסלל את הדרך למינויו של איש העסקים מיכאל (מיקי) גנור לתפקיד, כך מאשרים גורמים בתאגיד הגרמני, ממנו רוכשת ישראל צוללות וספינות מלחמה במיליארדי אירו, לפי דיווח הבוקר (ב') בעיתון הגרמני "הנדלסבלאט".

בכך תומכים הגורמים בחברה בגרסתו של ברקת, שהתפרסמה בכמה כלי תקשורת ישראלים במקביל בסוף השבוע, לפיה הוא "נבעט" מתפקידו בעקבות לחץ מכיוון חיל הים.

לפי גרסת ברקת, שהופיעה גם בעיתון הגרמני, במהלך פגישה של מפקד חיל הים לשעבר מרום עם מנהלים מקבוצת "תיסנקרופ" בשנת 2009, סירב הקצין הישראלי הבכיר להיכנס לפגישה משותפת, אם ברקת שהיה נוכח במקום, ייקח בה חלק. לאחר מכן, לפי הגרסה של ברקת, מפקד חיל הים לשעבר מרום איים על החברה הגרמנית, כי "אם ברקת ימשיך לייצג אתכם - לא יוזמנו יותר צוללות".

כאמור, "הנדלסבלאט" מדווח, כי עובדים במספנות בקיל אישרו גרסה זו. "מה עוד יכולנו לעשות, בהנחה שרצינו שהעסקה תצא לפועל?" אמר מנהל בחברה לעיתון הגרמני. לדבריהם, זה אכן היה הרקע להחלפתו של שייקה ברקת.

העיתון ממשיך ומדווח, כי מאז שמונה גנור כמחליפו של ברקת ב-2009 הוא קיבל כ-11 מיליון אירו מהחברה (45 מיליון שקל), כעמלה על שתי עסקאות שכבר נחתמו - בניית ארבע ספינות "סער 6" ובניית צוללת שישית. רוב הכסף ששולם לגנור עד כה, העריך העיתון, נובע מהעסקה לבניית הספינות, ששוויה קרוב ל-500 מיליון אירו. שני סוגי כלי השיט נבנים בימים אלה במספנות שונות בבעלות תאגיד "תיסנקרופ" בעיר קיל.

מקורות בחברה מסרו ל"גלובס", כי בימים אלה מתנהלת חקירה סביב פעולותיו של גנור כסוכן מטעמם, ובראש ובראשונה בנוגע להעסקתו של עורך הדין דוד שמרון, שהוא גם עורך הדין הפרטי של ראש הממשלה נתניהו ובן-דודו, כדי לקדם את עסקיו. מקור בחברה העריך באוזני "גלובס", כי אם יתברר שגנור עבר על תנאי החוזה כששכר את שירותיו של שמרון - יינקטו סנקציות נגדו. המקור העריך כי הסנקציות עלולות לנוע בין ביטול חוזה הייצוג כולו לבין העברת עמלה מופחתת מה-2% שנקבעו בחוזה בין שני הצדדים.

לפי "הנדלסבלאט", גורמים ב"תיסנקרופ" חוששים מאוד כי העסקה עליה הכריז נתניהו בחודש שעבר, לרכישת שלוש צוללות נוספות ממספנת HDW בקיל בשווי של 1.5-2 מיליארד אירו, כלל לא תממש בסופו של דבר, עקב החקירות בנושא והסערה הציבורית. לפי העיתון, מכיוון שכספי משלם המסים הגרמני מעורבים בעסקאות שהיו ובעסקאות העתידיות (משום שהממשלה הגרמנית שילמה עד כה כשליש מעלות הצוללות), לא יהיה מנוס מחקירה מקיפה שעשויה לטרפד את עסקת הצוללות כולה.

מפקד חיל הים לשעבר הגיב בעבר לעיתונאי רביב דרוקר בנושא: "התנגדתי נחרצות לרכישת צוללת שישית בעת שמיקי גנור היה נציג המספנות ואף שלחתי מכתב שמתנגד לרכש זה למקבלי ההחלטות העוסקים בנושא. במהלך כל שירותי לא קיבלתי אף החלטה לרכש מהמספנה אותה ייצג מיקי גנור. ההפך הוא הנכון. כל שאר הטענות הן מכלול של השמצות בעוד שהשיקול הבטחוני הוא היחיד שעמד ועומד לנגד עיניי".