האירו נופל לשפל כל הזמנים מול השקל - וזו הסיבה

האירו נסחר סביב 4.06 שקלים ■ הגורם המרכזי להיחלשות האירו הוא ככל הנראה החשש הגובר בשווקים מפני תוצאות משאל העם שייערך באיטליה ביום ראשון הקרוב

אירו, דולר  מט"ח / צילום: רויטרס
אירו, דולר מט"ח / צילום: רויטרס

האירו נסחר היום (ג') בירידה של כ-0.6% מול השקל לרמה של 4.06 שקלים, שפל כל הזמנים. המטבע האירופי נחלש גם מול הדולר ונסחר ברמה של כ-1.058 דולרים לאירו. הגורם המרכזי להיחלשות האירו הוא ככל הנראה החשש הגובר בשווקים מפני תוצאות משאל העם שייערך באיטליה ביום ראשון הקרוב וכן פסגת אופ"ק שתפתח מחר.

רבים בשוק רואים במשאל העם שייערך באיטליה בתחילת שבוע הבא כאירוע פוליטי בסגנון ה"ברקזיט", שעלול לטלטל את השווקים או לחלופין לתמוך בראלי שנוצר לאחר בחירתו של טראמפ. במשאל העם האזרחים באיטליה יאלצו להחליט האם הם מעניקים לממשלה כוח נוסף באמצעות מספר רפורמות מבניות. הראשונה הופכת למעשה את בית הנבחרים למחוקק הראשי, השנייה נועדה לצמצם את גודלו של הסנאט מ-320 חברים ל-100 חברים והשלישית הופכת את בית הנבחרים לגוף היחיד שרשאי להצביע הצבעת אמון בממשלה. 

הסקרים המוקדמים צופים יתרון למחנה המתנגדים ואם הסקרים צודקים הפעם, לפי הערכות ראש הממשלה מתאו רנצי, שיזם את משאל העם, יתפטר מתפקידו ואיטליה תפנה לבחירות כלליות חדשות. "נוכח מצבה השברירי ממילא של איטליה (חולשה ריאלית לצד מערכת בנקאות משותקת), עולה החשש לאי יציבות פוליטית שתחמיר עוד יותר את המצב", מציין עפר קליין, ראש אגף כלכלה ומחקר בהראל ביטוח ופיננסים.החשש הגובר בשווקים מפי אי היציבות באיטליה בא לידי ביטוי בזינוק בתשואות האג"ח הממשלתיות לצד חולשה במניות הבנקים באירופה וארה"ב וכאמור גם בחולשת האירו. 

אירוע נוסף שגורם לתנודות בשוק המט"ח הוא הכנס השנתי של קרטל הנפט אופ"ק מחר בווינה. יצואניות הנפט הגדולות בעולם עשויות לגבש הסכם כולל בנוגע להקפאה או צמצום התפוקה אך ביממה האחרונה גוברות הספקולציות לפיהן יצואניות הנפט לא יצליחו להגיע להסכמות. במקרה שכזה, לפי הערכות מחירי הנפט יצנחו בעוד הדולר יוסיף להתחזק.