מחירי המלפפונים בעלייה של 95% בתוך שבועיים

לפני שבועיים נמכרו מלפפונים במחיר של 4 שקל לקילו ■ היום מחירו של הירק נסק ל-7.8 שקל לק"ג ■  "בעוד עשר שנים נהיה חקלאות של עולם שלישי" 

החקלאים מחלקים מלפפונים / צילום: אוריה תדמור
החקלאים מחלקים מלפפונים / צילום: אוריה תדמור

מחירו של מלפפון נסק היום (ד') בשוק הסיטונאי ל-7.8 שקל לק"ג - עלייה של 95% בתוך שבועיים, אז נמכר הירק במחיר סיטונאי של 4 שקל לק"ג. בשווקים הפתוחים עלה בהתאם מחירו של המלפפון לצרכן וחצה את קו ה-8 שקל לק"ג. לעומת זאת, באזורי תחרות של רשתות השיווק, המלפפון נמכר במחיר הפסד.

חזי דניאל, חקלאי מזכיר מושב אחיטוב, אומר ל"גלובס" כי "המחיר מטורף. המחסור הזה לא טוב לנו ולא טוב לצרכן אבל זה לא תלוי בנו כי אנחנו לא קובעים את המחירים. זה שוק של היצע וביקוש.

"המפגש בין קונה למוכר מתבצע בשווקים הסיטונאים שאנחנו לא נוכחיים בהם. אנחנו מגיעים עם התוצרת שלנו לשווקים והמשווק שלנו הוא זה שמנהל את המו"מ מול הלקוח וגובה מאתנו אחוזים מהמכירה. כשהמחיר עובר את ה-4.5 שקל לק"ג, מאפשרים יבוא ללא מכס והדבר נעשה לפני ימים אחדים אבל גם המלפפונים מירדן בקושי מגיעים".

ש': מה הסיבה למחסור?

"מזג האוויר שחווינו עם הרוחות המזרחיות מאוד משפיע על הצמחים. אצלי בחממה הצמח מאוד סבל וזה בא לידי בהפחתה ביבול. שנית, באופן מקרי, חקלאים רבים מכוונים את השתילות שלהם כך שהקטיף יהיה באמצעי החורף ולמעשה עונת המעבר הנוכחית, מאופיינת במיעוט שתילות ולכן יש חוסר במאות דונמים של גידולי מלפפון שאמורים היו להניב עכשיו. אי אפשר לשכוח כמובן את הנזקים הגדולים מהוירוסים שלא עוזבים אותנו וגורמים ליבול דל".

במושב אחיטוב 60 חקלאים העוסקים בגידול מלפפונים והם אחראים לכ-60% מצריכת המלפפונים בישראל. לדניאל ביקורת על הממשלה שלדבריו אינה תומכת בתשתיות לחקלאות. "אין תמיכה בחקלאות, בתשתית החקלאית. אנחנו אוכלים את החסכונות שלנו בציוד ובתשתית חקלאית. אנחנו לא מחדשים, לא משדרגים, לא קונים כלים חדשים. זה בדיוק כמו ההשמדה השקטה של לעקור את הצמח.

"אלה צמחים שיהו יכולים להניב ועקרנו אותם לפני הזמן אחרי שהשקענו בהם את כל מה שצריך. אנחנו היום עובדים על התשתית שכבר נשחקה. בעוד עשר שנים נהיה חקלאות של עולם שלישי. זה לפחות הכיוון".