עדויות: ח"כ מהבית היהודי הטריד מינית; בנט: "הוא מכחיש"

(עדכון) פעילה פמיניסטית סיפרה כי אספה עד כה עדויות של חמש נשים הטוענות כי הותקפו מינית על ידי חבר הכנסת ■ נפתלי בנט שוחח עם השר ממפלגתו: "הוא מכחיש את הדברים"

מליאת הכנסת / צילום: דוברות הכנסת
מליאת הכנסת / צילום: דוברות הכנסת

שוב - גברים בכירים בציבוריות הישראלית מסתבכים בחשד לביצוע הטרדות מיניות. ביממה האחרונה התפרסמו חשדות להטרדה מינית ו/או מעשים מגונים נגד חבר כנסת מכהן ובכיר באחת המפלגות ונגד בכיר לשעבר במשרד ראש הממשלה.

"הדברים לא הפתיעו אף אחד", כך אומר היום (ה') גורם לשעבר במפלגת הבית היהודי, על העדויות נגד חסר כנסת מהמפלגה הנוגעות לעבירות מין. "חמש דקות מהרגע שעלתה הידיעה היה ברור באיזה חבר כנסת מדובר, בשנים האחרונות הסיפורים במזנון הכנסת על שליחות ידיים מצדו היו ידועות לכולם, גם כשמדובר בעובדות שעבדו תחתיו. הוא נחשב לאדם יחסית חזק במרכז המפלגה, ואם הפרשה באמת תתפוצץ, זה רגע עצוב גם למפלגה וגם לציבור שבחר בו", אמר הגורם.

שר החינוך נפתלי בנט, אמר כי שוחח עם הח"כ ממפלגתו שהכחיש באופן מוחלט. "קורא לכל מי שחשה פגיעה, תמיד, ומכל אדם בכל תפקיד - לגשת ולהתלונן לרשויות", מסר השר.

זו לא הפעם הראשונה שנשמעות טענות דומות נגד חבר הכנסת. בשבועות שקדמו לבחירות המקדימות בבית היהודי, דווח לראשי המפלגה על אודות עדויותיהן של נשים שעבדו תחת חבר הכנסת, וטענו כי הוא ניצל את מעמדו נגדן. עם זאת, ככל הנראה הניסיונות של כמה בכירים לשכנע לפחות אישה אחת להגיש תלונה במשטרה לא צלחו, והבכיר שמר על מעמדו במפלגה.

 

חבר הכנסת המכהן מסר את גרסתו לאירועים. "מדובר בניסיון מרושע לפגוע בי", אמר. "במשך שנים מתפרסמת ידיעות כאלה כשבכל פעם אין אדם אחד שכותב על מי ועל מה מדובר. כל הגורמים ששורבבו בעבר לשמועות האלה הכחישו את זה ואמרו ש'לא היה דבר'. אני לא יודע על מה מדובר, זה שקר. בחיים לא היה דבר כזה ואין דבר כזה. זו שפיכות דמים שאין כדוגמתה. זה יכול להביא להרס של משפחה כשאין כלום ולא היה כלום".

בסביבתו של חבר הכנסת אמרו כי "מדובר ברדיפה נגדו. מזה 12 שנה, כל פעם שמתחיל מפקד של המפלגה, מתפרסמות ידיעות כאלו בקבוצות של חברי כנסת או עיתונאים, מבלי שאף אחד כותב מי ועל מה. בלא היה דבר כזה, ואין שום דבר כזה". בנוסף, ציינו כל "בכל פעם שבדקו גילו שאין דבר בסיפורים שהועלו באוויר. זו שפיכות דמים".

"בנט, נקה את הבית שלך", מסרו בתגובה חברות הכנסת מיכל רוזין, זהבה גלאון ותמר זנדברג ממרצ. "הפעם לא תוכל לחכות שאחרים יעשו עבורך את העבודה. לאף אדם אין חסינות בפני פגיעה בנשים. כל דקה של שתיקה מעמידה את חברי סיעתך בחזקת חשודים ומשדרת מסר חמור לנפגעות. פנה לגורמי האכיפה לפתוח בחקירה, כל דרך אחרת היא בחזקת שיתוף פעולה עם הח"כ".


"כבר הרבה שנים יש שמועות שמדברים עליו ככה"

יו"ר הוועדה לקידום מעמד האישה, חברת הכנסת עאידה תומא-סלימאן (הרשימה המשותפת), אמרה בתגובה כי "המקרה הוא עוד הוכחה שתופעת ההטרדות המיניות מתרחשת בכל מרחב".

"כשהגעתי לכנסת הבנתי שרק לעובדי הכנסת יש ממונה על הטרדות מיניות, ולכל השוהים הקבועים במשכן, כולל חברי כנסת ויועצים, אין כתובת למקרים כאלה", הוסיפה תומא-סלימאן. "מאז פעלתי להרחבת סמכויות הממונה על תלונות בגין הטרדה מינית בכנסת, לכל באי ועובדי המשכן. כשהנשים יודעות שיש כתובת רצינית שתטפל בתלונות שלהן אז הן כן מגישות תלונה".

"חמור מאוד אם יתברר כי ח"כ ביצע עבירה כזו, וצריך למצות איתו את הדין", הדגישה חברת הכנסת. "אני מחזקת את המתלוננות".

בתוך כך, נחשף אתמול בחדשות ערוץ 2 שבכיר לשעבר בלשכת ראש הממשלה חשוד בעבירות מין כלפי אמנית שהוזמנה להופיע בכנס שבו השתתף. החשוד נמצא במעצר בית של חמישה ימים והתלונה הוגשה לפני כחודש וחצי.

לפי הדיווח של דפנה ליאל הבכיר לשעבר במשרד ראש הממשלה, הציע לאמנית הסעה לעיר שבה שניהם מתגוררים והיא נענתה לה. שם, לפי תלונתה, החשוד נתן לה אלכוהול, נגע בה נגד רצונה, ניסה לנשק אותה ואז לקח אותה לדירה שלא הכירה. שם, לפי החשד היא נאלצה לכאורה "להופיע" בפני גברים אחרים שלא הכירה.

נזכיר כי בשנים האחרונות פרשו מהחיים הפוליטיים חברי כנסת שנחשדו בהטרדות מיניות או בהתנהגות לא הולמת כלפי נשים. בנובמבר 2015 הודיע חבר הכנסת ינון מגל ליו"ר מפלגתו, נפתלי בנט, כי הוא מסיים את תפקידו בעקבות פרשיות שנחשפו לפיהן מגל הטריד לכאורה נשים שעבדו תחתיו. כעבור כחודשיים הודיעה המשטרה על החלטתה לסגור את תיק החקירה נגד מגל לאחר שלא התגבשה תשתית ראייתית להעמדתו לדין.

ב-21 בדצמבר 2015 הודיע שר האוצר לשעבר, סילבן שלום, כי הוא פורש מהחיים הפוליטיים אחרי שנים ארוכות. זאת, לאחר שהגיעו עדויות של נשים שטענו כי הן הוטרדו או הותקפו מינית על ידי שלום בעת שכיהן כשר בממשלה. המקרה הקיצוני ביותר בחומרתו, הוא זה של הנשיא לשעבר, משה קצב, שמרצה 7 שנות מאסר בגין הרשעתו בביצוע שתי עבירות אונס ועבירות נוספות בעת שכיהן כשר התיירות וכנשיא המדינה.