"הקבלנים צריכים שמחיר הדירות יירד. כולנו באותה סירה"

יו"ר מרכז הבנייה הישראלי ערן רולס: ב-100 אלף דירות לשיווק נראה ירידה של 15% במחירי הדירות

ערן רולס / צילום:יוסי כהן
ערן רולס / צילום:יוסי כהן

השבוע יקיים מרכז הבנייה הישראלי את כנס "עיר הנדל"ן" השנתי, כשברקע קרבות של הכל בכל בענף הנדל"ן. הקבלנים תוקפים את האוצר, שר הבינוי והשיכון יואב גלנט מטיח עלבונות בקבלנים, השמאים עומדים לימינו של השמאי הממשלתי, שמסוכסך עם שר האוצר, והציבור כבר מזמן מיואש.

ערן רולס, יו"ר מרכז הבנייה הישראלי, מחבק את שרי האוצר והשיכון ולא מיישר קו עם קבלנים. "אם שר האוצר, משה כחלון, ויו"ר קבינט הדיור, אביגדור יצחקי, יעמדו ביעד שהציבו ותוך שנתיים יוציאו לשיווק 100 אלף דירות בשיטת מחיר למשתכן - תהיה ירידת מחירים. הירידה תורגש כשהשיווקים יגיעו ל-70 אלף דירות (כעת מספר השיווקים עומד על כ-20 אלף - א"ש). זאת מסה שתשפיע על השוק. המלחמה של כחלון היא ליצור אמון בציבור שהתוכנית תצליח, לאחר שתוכנית מע"מ אפס של לפיד כשלה ושברה את האמון בציבור.

"בהנחה שהשיווקים יעמדו על 70 אלף, אני מעריך כי כבר בסוף 2017 נראה ירידות מחירים בשיעור של עד 10%. תוך שנתיים, לאחר השלמת שיווק של 100 אלף יחידות, מחירי הדירות ירדו בשיעור של עד 15%.

"פקטור נוסף שמשפיע על השוק הוא תאוצה של תוכניות להתחדשות עירונית. אם נראה 10-15 אלף יח"ד בשנה בתוכניות כאלו - זה ישפיע על מחיר הקרקעות הפרטיות. פתאום לא יהיה לחץ והדבר יוריד ביקושים".

 

- אתה מדבר כמו דובר של שר האוצר. אתה לא קצת חושש, הרי הקבלנים הם הלקוחות שלך.

"אני לא איש פוליטי. תראה איך יצאתי נגד תוכניות מע"מ אפס של יאיר לפיד. כשיש לי ביקורת אני אומר אותה בפה מלא. אני באמת מאמין שכחלון עושה את הצעדים הנכונים. הביקורת היחידה שיש לי נגד השר היא שהכמות צריכה להיות גדולה יותר. כל הורדת המחירים היא לא על חשבון היזמים, אלא על חשבון המדינה והיא טובה להם. המחירים הגבוהים גרמו להרבה זוגות צעירים פשוט לא לרכוש כי אין להם את ההון הראשוני לדירה וכך אין לקבלנים לקוחות. הקבלנים צריכים שמחירי הדירות יירדו. המסר שלי הוא שחייבים לאחד כוחות על מנת להוריד את מחירי הדירות. כולנו באותה הסירה. גם הממשלה חייבת להבין שעם כל התוכניות היפות, שום דבר לא ייצא לפועל בלי קבלנים".

- מכירת הדירות החדשות בירידה. גם אין יותר ירידי דירות, מקור רווח משמעותי מאוד עבורכם בשנים האחרונות.

"זה אכן מודל עסקי רווחי עבורנו וכעת אין בו צורך בגלל מחיר למשתכן. זה אכן פוגע במרכז הבנייה, אבל אני שמח על כך למען המטרה של דירות מסובסדות ב-350-400 אלף שקל לזוגות צעירים. ברוך השם יש פרנסה, למרות ש-20 אלף דירות היו אמורות להיות בשיווק בירידים והן משווקות בהגרלות של מחיר למשתכן".

- זאת הסיבה שפנית לארגן למשל כנסים בארצות הברית?

"אורח הכבוד שלנו באילת היה לארי סילברסטיין (טייקון נדל"ן יהודי אמריקאי, שהיה החוכר של מגדלי התאומים - א"ש), שנזף בי שאין בכנס יהודים אמריקאים וכך למעשה נולד הרעיון. היום המקצוע הכי יהודי בעולם זה נדל"ן והחזון שלי הוא לייצר עיר נדל"ן עולמית".

- בקצה השני של הגלובוס, יש חברות סיניות שמגיעות לכאן, אותן אתה פחות מחבב.

"אני בעד הבאת פועלים זרים, תחת חברות ישראליות. הבאת חברות זרות זאת החלטה לא נכונה. יש פה רמת ניהול גבוהה מאוד של הנדסה ובנייה. חברות ישראליות בונות את הפרויקטים הכי מעניינים בעולם. יש בישראל חאפרים, אבל יש חברות טובות ומצוינות. יש חברות עם רזומה של 30 שנה ללא תביעות מכיוון הדיירים. לסינים אין הגבלה מהיכן להביא פועלים וחומרים. הם יכולים להביא אוניה עם כל הציוד מסין. במקום להביא 5,000 עובדים דרך החברות הזרות, היו מאפשרים לכל חברה רצינית בישראל להביא עוד 1,000 עובדים. מי ייתן את השירות לדיירים עוד 7-8 שנים? ומה יהיה עם כל קבלני הגמר, מפעלי הדלתות, מתקיני הדלתות, הגבס, האלומיניום, החשמל, המזגנים, הצבע? מדובר ב-150 אלף איש שפרנסתם יכולה להיפגע באופן דרמטי".