דריכות שיא: האם משאל העם באיטליה יטלטל את השווקים?

העם האיטלקי ייבחר היום אם לבצע שינויים מבניים בחוקה ובפרלמנט ובכך לתת אמון וכוח משילות לממשלה - או להתנגד לשינויים וללכת לבחירות חדשות ■ האם "לא" לשינויים יגרור טלטלה בסגנון ה"ברקזיט"?

מתאו רנצי / צילום: רויטרס
מתאו רנצי / צילום: רויטרס

אחרי ה"ברקזיט" והבחירות לנשיאות בארה"ב, משאל העם באיטליה שנערך היום (א') עלול לטלטל את המערכת הפוליטית בגוש האירו כמו גם את השווקים הפיננסים.

משאל העם צפוי להכריע לאן מועדות פניה של ארץ המגף - "כן" למתן כוח לממשלה בראשות מתאו רנצי והמשך האינטגרציה בגוש האירו; "לא", לבדלנות וככל הנראה בחירות כלליות חדשות.

הקלפיות באיטליה נפתחו היום ב-8:00 בבוקר (שעון ישראל) כאשר האזרחים האיטלקים יבחרו האם הם מאשרים שלושה שינויים מבניים בחוקה האיטלקית. הראשון הופך למעשה את בית הנבחרים למחוקק הראשי, השני נועד לצמצם את גודלו של הסנאט מ-320 חברים ל-100 חברים והשלישי יהפוך את בית הנבחרים לגוף היחיד שרשאי להצביע הצבעת אמון בממשלה.

לפי הסקרים המוקדמים, קיים רוב בקרב העם האיטלקי נגד השינויים המבניים שמציע רנצי. אחד החששות הוא כאמור שאם רנצי לא יקבל אמון מהעם, הוא עלול להתפטר. במקרה שכזה איטליה עומדת בפני שתי אפשרויות: או שהנשיא ימנה ממשלה זמנית טכנוקרטית, או שיוחלט על בחירות כלליות. בתרחיש של בחירות כלליות החשש הוא שמפלגת הימין הפופוליסטית "חמשת הכוכבים", שדוגלת בפרישתה של איטליה מהאיחוד האירופי, תזכה בבחירות ותסלול את הדרך לפרישתה של איטליה מהאיחוד.

על רקע משאל העם, משבר הבנקאות במדינה החריף בשנה האחרונה ומהווה "מוקש" נוסף לכלכלת איטליה וגוש האירו. מתחילת השנה נפלו מניות הבנקים באיטליה בכמעט 50% וזאת בשל השיעור הגבוה יחסית של ההלוואות ה"רעות" שלהם (Non-Performing Loans) שעומד על כ-20% או במספרים מוחלטים יותר מ-350 מיליארד אירו וכן החשש כי חלק מהבנקים עלולים להיקלע למצוקת נזילות בטווח הקרוב. השינויים המבניים שמציע רנצי יאפשרו לממשלה לפעול מול האיחוד האירופי בכל הנוגע לסיוע/חילוץ הבנקים האיטלקים. לכן, "לא" לשינויים המבניים עלול להגביר את חוסר הוודאות בכל הנוגע לסקטור הבנקים באיטליה ובגוש האירו כולו.

אם יתברר שהסקרים שוב "משקרים" (בדומה למשאל העם בבריטניה ולבחירות בארה"ב) והעם האיטלקי יצביע "כן", בשוק מעריכים כי זה ייתן רוח גבית להמשך הראלי בשווקים. ומה יקרה אם העם יבחר ב"לא"? חלק מהאנליסטים בשוק מעריכים כי התגובה בשווקים תהיה בדומה לתגובה שהייתה לאחר ה"ברקזיט".

אנליסטים בדויטשה בנק הזהירו לפני מספר ימים כי השווקים עדיין לא תמחרו אפשרות של "לא" במשאל העם ועד כה הגיבו באדישות לאפשרות הזו. "המשקיעים אינם מעריכים את הסיכוי לתגובה שלילית בשווקים לאחר תוצאות משאל העם", ציינו בבנק ההשקעות.

"מאז משאל העם בבריטניה, ראינו בפוטנציאל למשבר פוליטי באיטליה כאחד הסיכונים הגדולים ביותר באירופה ב-2017", מציין הולגר שמידינג, כלכלן בכיר בחברת Berenberg במזכר למשקיעים. "בניגוד לברקזיט, שהציב סיכון גבוה לבריטניה אך לא לגוש האירו, הבעיות באיטליה עלולות, באופן תיאורטי להצית משבר סיסטמתי בגוש האירו", לטענתו.