נובמבר השיא משב רוח חיובי בקרב הישראליות בנאסד"ק

בחודש שבו נהנו השווקים העולמיים מעליות נאות, גם מדד גלובס-פרומתאוס רשם עלייה קלה של 1.3% - נמוך ממדדי ההשוואה

נאסד"ק / צילום: רויטרס
נאסד"ק / צילום: רויטרס

לאחר חודש אוקטובר שנסגר בירידות, בחודש נובמבר נרשמו עליות נאות בשווקים העולמיים. יחד עם זאת, העליות היו מתונות יותר אצל החברות הישראליות הנסחרות בנאסד"ק. מדד הנאסד"ק השיג תשואה חיובית של 2.6%, בעיקר על רקע תוצאות הבחירות בארה"ב, וגם מדד ת"א 100 רשם תשואה חיובית של 2.7%. לעומתם, מדד גלובס-פרומתאוס עלה ב-1.3% בלבד.

המגמה החיובית שהורגשה בנאסד"ק הייתה חזקה אף יותר במדד הנאסד"ק-ביוטכנולוגיה שעלה ב-6.8%, כאשר החשש מהרפורמות הצפויות במערכת הבריאות ושוק התרופות האמריקאי - על פי הצהרותיה של המועמדת הדמוקרטית לנשיאות הילרי קלינטון - התחלפו בתחושות אופטימיות עם בחירתו של טראמפ. מדד ת"א ביומד נסגר כמעט ללא שינוי בנובמבר, עם עלייה של 0.2%, ואילו תת-המדד גלובס-פרומתאוס מדעי החיים רשם עלייה צנועה של 1.3%. הגורם העיקרי לכך שתת המדד לא הצליח להדביק את מדד ההשוואה האמריקאי נעוץ בחברת טבע, שמנייתה רשמה ירידה משמעותית של 13%. הרקע לירידה הוא עדכון תחזית ההכנסות של החברה ל-2017 כלפי מטה וכן הפרסומים בבלומברג בדבר חקירה פלילית בארה"ב נגד 12 חברות גנריקה - בהן גם טבע, בעניין תיאום מחירי תרופות גנריות בניגוד לחוק. לעומתה, החברות שבלטו לטובה בחודש החולף הן קייט פארמה ופואמיקס, שעלו ב-15% כל אחת.

בשוק הטכנולוגיה הורגשו בחודש שחלף עליות נאות בכל המדדים כאשר תת מדד גלובס-פרומתאוס טכנולוגיה עלה בשיעור של 3.2%, נאסד"ק טכנולוגיה עלה ב-2.3% ומדד ת"א טכנולוגיה רשם תשואה חיובית של 3.5%. אחת הבולטות מבין חברות תת המדד היא מניית אורבוטק, שעלתה ב-17% על רקע העלייה המשמעותית בתחזיות האנליסטים המסקרים את החברה. בנוסף, מחלקת המחקר של פרומתאוס ייעוץ כלכלי מציינת גם את מניית Wix שזינקה ב-21% נוספים החודש לאחר שהציגה תוצאות טובות מאוד ברבעון השלישי.

חוד החנית של הסייבר

עוד בלטה לטובה בחודש החולף חברת סייברארק שעלתה בכ-9%, וזאת בהשוואה לחברות אבטחת המידע האחרות במדד - פאלו אלטו וצ'קפוינט שסיימו את החודש בירידות של כ-10% וכ-3%, בהתאמה.

יתרה מכך, בשנתיים שחלפו מאז הנפקתה באוקטובר 2014, הציגה סייברארק ביצועים עודפים ביחס לפאלו אלטו ולצ'ק פוינט: מבדיקת מחלקת המחקר של פרומתאוס ייעוץ כלכלי, בזמן שמניית סייברארק זינקה בכ-71% מאז אוקטובר 2014, מניות פאלו אלטו וצ'ק פוינט עלו בשיעורים צנועים בהרבה - כ-34% וכ-18% בהתאמה.

לדברי אייל שבח, שותף מייסד בפרומתאוס וראש תחום הטכנולוגיה בפירמה, הביצועים של סייברארק מרשימים במיוחד לאור הרווחיות הנאה שמציגה החברה, וזאת על אף שהיא משקיעה כ-45% מהכנסותיה חזרה במכירה ושיווק, ועוד כ-10% נוספים במחקר ובפיתוח.

שבח מסביר כי סייברארק פועלת בנישה חדשה בתחום הסייבר, שבה ככל הידוע היא גם השחקנית היחידה נכון להיום. "מדובר בהגנה וניטור של אחד מסיכוני האבטחה הגדולים ביותר בכל ארגון - חשבונות האדמיניסטרטור. תשתיות המידע של ארגונים גדולים מורכבות מאוסף של מחשבים ושל תוכנות המשמשות אותם. מדובר בציוד תקשורת, שרתי דואר אלקטרוני, מערכות בילינג, מאגרי מידע, אפליקציות שונות ועוד", אמר שבח. "בכל אחד מרכיבים אלה קיים חשבון (יוזר) מנהלתי (אדמיניסטרטור) אשר מנוהל על ידי מחלקת ה-IT של הארגון. חשבונות האדמיניסטרטור כשמם כן הם - נועדו לניהול המערכות השונות. אם הסיסמה לחשבונות אלה נמצאת בידי האקרים, אין גבול לכמות הנזק שהם יכולים להסב לארגון".

כך למשל, חברת סוני הותקפה על ידי האקרים בסוף שנת 2014, ואז שותקו חלקים נרחבים מפעילותה, וההאקרים אף גנבו העתקים של סרטים של סוני, פרסמו תכתובות מייל מביכות וגנבו חוזים מסחריים חסויים. הנזק לסוני הוערך אז בכ-100 מיליון דולר ומניית החברה ספגה ירידה של 10%.

"אין פלא שסייברארק נוחלת הצלחה", מוסיף שבח. "לשורות לקוחותיה הצטרפו עד כה מעל 2,800 ארגונים, ובהם כל זרועות הממשל האמריקאי ואף הצבא האמריקאי. הפתרון של סייברארק מהווה קו הגנה חדש לאחר שארגונים הפנימו בשנים האחרונות שלמרות כל המאמצים, לא ניתן למנוע 100% מהתקפות ההאקרים, וארגונים שמערכות ההגנה ההיקפיות שלהם (דוגמת פיירוול) נפרצות, נותרים ללא הגנה. הפוטנציאל של החברה, לדברי הנהלתה, הוא להגיע לעשרות אלפי הארגונים, כולל ממשלתיים, הגדולים בעולם. כך, שייתכן כי הצמיחה הדו ספרתית החזקה בהכנסות החברה עוד רחוקה מלהסתיים".

שבח מציין כי המודל העסקי של החברה כולל, בנוסף למכירה הראשונית ללקוח, גם הכנסות מהותיות משירותים ותמיכה, וכן אפשרות לביצוע מכירות של מוצרים נוספים של סייברארק, המתגאה בקו מוצרים המונה נכון להיום שבעה מוצרים. בנוסף, חיזקה החברה את היצע המוצרים שלה על ידי מספר רכישות קטנות שבוצעו לאחרונה. "נראה שהחברה מצטיינת בניהול קשריה עם המשקיעים, ומאז הנפקתה היא מכה את תחזיות האנליסטים רבעון אחרי רבעון", מסכם שבח. "בנוסף, ובאופן לא טיפוסי לחברה ישראלית, ישנה שורה של בנקי השקעות מהשורה הראשונה המסקרים את סייברארק, ובהם גולדמן זאקס, ג'יי.פי מורגן, ברקליס, וולס פארגו, דויטשה בנק ואחרים, אשר להערכתנו תורמים רבות לעניין הרב של המשקיעים במניה".

המדד, שהורכב על ידי כלכלני פרומתאוס ייעוץ כלכלי, מייצג את כלל החברות הישראליות הנסחרות בבורסות המרכזיות בארה"ב - נאסד"ק ובורסת ניו יורק - ובכלל זה חברות ישראליות אשר נרשמו ברישום כפול. חישוב המדד החל בתחילת 2015 ועמד על 1,000 נקודות ביום השקתו. משקל כל חברה נקבע בהתאם לשווי השוק שלה, אך לא יעלה על 10% מסך המדד. פרומתאוס ייעוץ כלכלי ומנהליה ביצעו בשנים האחרונות עבודות כלכליות לחברות הכלולות במדד. העבודה אינה מהווה ייעוץ ואין לראות בה תחליף לייעוץ השקעות

פרומתאוס
 פרומתאוס