המחנ"צ: "משפחה משלמת 4,600 שקל בחודש על מסים סמויים"

ח"כ טרכטנברג: "במקום להפחית מסים ישירים שחוסכים למשפחה 150 שקל בחודש, אפשר באותה עלות לחסוך למשפחה 1,000 שקל על צהרון" ■ יחימוביץ' ופרץ לא הוזמנו למסיבת העיתונאים

מנואל טרכטנברג / צילום: איל יצהר
מנואל טרכטנברג / צילום: איל יצהר

ראשי המחנה הציוני הציגו היום (ג') במסיבת עיתונאים בתל-אביב קמפיין חדש שיעלה לאוויר נגד התקציב הדו-שנתי של ממשלת נתניהו. תחת הסלוגן "הסמויים של ביבי", הקמפיין שיעלה בכל אתרי החדשות וברשתות החברתיות יתקוף את המרכיב הסמוי לכאורה בהוצאות של משקי הבית, שעלותו למשפחה ממוצעת עם שני עובדים ושני ילדים מאמירה לכאורה לכדי 4,600 שקל בחודש.

על פי הקמפיין, בו מככב ח"כ פרופ' מנואל טרכטנברג, בצד הפחתת מסים ישירים בה מתגאה הממשלה, בעלות של 4 מיליארד שקל למדינה וחיסכון של 150 שקל בלבד לשכירים, המשפחה הממוצעת משלמת מדי חודש תשלומים שונים ומיותרים שאפשר היה להימנע לפחות מחלקם. כך למשל, מתוך הוצאה של 2,100 שקל בחודש על חינוך, ישנו "מס סמוי" בגובה 1,240 שקל בחודש שהולך על צהרונים, תשלומי הורים, טיולים שנתיים ועוד. מתוך הוצאה של 3,900 שקל בחודש על דיור, מרכיב המס הסמוי עומד על 2,000 שקל בחודש, שהולכים על "ספסרות בקרקעות" ומסי נדל"ן עודפים. לפי הקמפיין, אם הממשלה הייתה מוותרת על הפחתת המסים הישירים, אפשר היה באותה עלות של 4 מיליארד שקל להביא לחיסכון של 1,000 שקל בחודש למשפחה ממוצעת בגין עלות הצהרונים. "הבעיה היא שנתניהו לא דואג למשפחה הממוצעת אלא לשכנים שלו בקיסריה, שהם הנהנים האמיתיים מהפחתת המסים הישירים", הסביר טרכטנברג.

 

במסיבת העיתונאים נכחו ראשי המחנה הציוני, יצחק (בוז'י) הרצוג וציפי לבני, יחד עם יו"ר הסיעה ח"כ מרב מיכאלי וח"כ טרכטנברג. בלטו בהיעדרם ראשי המפלגה בעבר שהובילו את התחום הכלכלי-חברתי, חברי הכנסת שלי יחימוביץ' ועמיר פרץ. לשאלת "גלובס" האם השניים הוזמנו, השיבה מיכאלי: "ראשי המפלגה בעבר עשו הרבה מאוד בהיבט הזה אבל יושבים פה היום ראשי המפלגה הנוכחיים שממשיכים להוביל את הנושאים האלה".

לבני הוסיפה בעניין: "אנחנו מתרוממים מעל מחלוקות פנימיות ומובילים את האג'נדה שלנו ולא מתכוונים לרדת למרומות האלה". מאוחר יותר צייצה יחימוביץ' כי היא נמצאת בכנסת יחד עם ח"כ אראל מרגלית, ושניהם למדו על מסיבת העיתונאים מהפנייה של "גלובס".

לדברי הרצוג, הוא בטוח שעבור התקשורת יהיה זה הרבה יותר "סקסי" לעסוק בעוד מתקפה של רה"מ נתניהו על העיתונות, "אבל המציאות שמעסיקה את הציבור היא הפרנסה, הביטחון הקיומי, המסים שמושתים עליו ובמיוחד אלה שהדור הצעיר בעיקר משלם".

לבני חיברה בין ההצבעה על חוק ההסדרה לבין הסוגיות הכלכליות, וטענה: "זו ממשלה שדואגת לדיור עבור כמה משפחות על גבעה, ומשאירה את כל שאר האזרחים בלי דיור. היא מזניחה את הפריפריה הגיאוגרפית והכלכלית שבה גרים אנשים לא פחות טובים, אבל הכסף שלהם עובר למקורבים פוליטיים. זו ממשלה שנכנעת למיעוט חזק ואין בה שום חמלה לחלשים בישראל. הממשלה הזו, רבותיי, צריכה ללכת".