הישגי תלמידי ישראל – מהגרועים בעולם המערבי

ממבחני פיז"ה שנערכו בקרב תלמידי כיתות י' עולה תמונה עגומה באשר ליכולותיהם בקריאה, במדעים ובמתמטיקה ■ הפער בין תלמידים מרקע כלכלי שונה - מהגדול בעולם

אילוסטרציה תלמידים בכיתה / צלם: איל יצהר
אילוסטרציה תלמידים בכיתה / צלם: איל יצהר

יכולותיהם של תלמידי ישראל בקריאה, במדעים ובמתמטיקה נמוך מהממוצע של ה-OECD - כך עולה מתוצאות מבחני פיז"ה שנערכו בשנה שעברה ותוצאותיהן מתפרסמות היום (שלישי). המבחנים נערכו בקרב תלמידי כיתות י' ב-72 מדינות ובדקו את רמת אוריינות התלמידים בשלוש המקצועות. מתוצאות המבחנים, שמתייחסות לדוברי עברית, עולה כי הפערים בין החלשים לחזקים בישראל הוא מהגבוהים ביותר בין המדינות המפותחות.

באוריינות מדעים, הציון הממוצע של ישראל הוא 467 נקודות לעומת ממוצע מדינות הארגון העומד על 493 נקודות. באוריינות קריאה, הציון הממוצע הוא 479 לעומת 493, ובאוריינות מתמטית קיבלו תלמידי ישראל ציון ממוצע של 470 לעומת 490.

ישראל שמרה על מקומה ה-40 באוריינות מדעים. באוריינות במתמטיקה, תלמידי ישראל עלו מקום אחד, מ-40 ל-39. ההידרדרות הגדולה ביותר היא באוריינות קריאה: ישראל ירדה ארבע מקומות - מ-37 ל-33.

פיזור הציונים, המצביע על פערים בין תלמידים הבאים מבתים בעלי רקע כלכלי שונה, הוא מהגדולים בעולם, והגדול ביותר מבין מדינות הארגון. בקרב תלמידים דוברי עברית, הפער בין בעלי הרקע הכלכלי גבוה לבין אלה עם רקע כלכלי נמוך עומד על כ-90 נקודות. בקרב האוכלוסיה הערבית הוא עומד על 25 נקודות בלבד. מבחינת פערים בין התלמידים, ישראל ניצבת במקומות האחרונים במבחנים השונים, שאחריה ניצבות רק מלטה, לבנון וסין.

גם בין תלמידים דוברי עברית לבין תלמידים דוברי ערבית נרשמו פערים גדולים לטובת דוברי העברית: 87 נקודות במדעים, 116 בקריאה ו-104 במתמטיקה. כמו כן, שיעור התלמידים המתקשים בכל שלושת התחומים עומד על 20% והוא גדול פי 1.5 ממוצע המדינות המפותחות, בו בזמן ששיעור המצטיינים בשלושת התחומים דומה לממוצע ועומד על 3%.

שר החינוך נפתלי בנט התייחס לתוצאות המבחנים ואמר כי הן מעידות על הצורך בשינוי. "תוצאות המבחנים מדגישות את הצורך בצמצום הפערים בחינוך בישראל. המבחן שהתקיים חודשים ספורים טרם כניסתי לתפקיד שר החינוך מציג תמונה הדורשת שיפור משמעותי בהישגים הלימודיים ובצמצום הפערים בין חזקים לחלשים. עם כניסתי לתפקיד, קיבלתי החלטה להשקיע את מירב המשאבים בחיזוק לימודי המתמטיקה ובשיפור יכולת ההוראה בישראל".

הוא הוסיף כי "תוצאות מבחני המיצ"ב שפורסמו בחודש שעבר מעידות כי לראשונה אנו מזהים צמצום פערים בחינוך. אולם הדרך עוד ארוכה ועבודה רבה לפנינו. נמשיך להשקיע בכך כל שניתן כדי שילדים באופקים, רהט יקבלו הזדמנות שווה לאלו ברמת השרון".