שימוש במידע פנים: עבודות שירות לאלון וגנר ולא מאסר

פרשת ממורנד-פוקס: הופחת עונשו של מנהל התיקים - במקום 7 חודשי מאסר בפועל, ירצה 6 חודשי עבודות שירות

אלון וגנר משמאל / צילום: איל יצהר
אלון וגנר משמאל / צילום: איל יצהר

הופחת עונשו של מנהל תיקי ההשקעות, אלון וגנר, שהורשע בשימוש במידע פנים בפרשת פוקס-ממורנד - במקום 7 חודשי מאסר בפועל, ירצה וגנר 6 חודשי עבודות שירות - כך נקבע השבוע בתום דיון בערעור שהגיש וגנר על הרשעתו ועונשו במסגרת פרשת השימוש במידע פנים בעסקת פוקס-ממורנד.

עונשו של וגנר הופחת בהסכמה לאחר שהתקבלה המלצת בית המשפט המחוזי בתל-אביב, לפיה וגנר יוותר על ערעורו על הרשעתו; והפרקליטות תסכים להמרת עונשו לעבודות שירות בלבד.

פרשת פוקס-ממורנד החלה בנובמבר 2004, אז פתחה רשת האופנה פוקס במשא-ומתן עם חברת האחזקות ממורנד של לב לבייב, להקמת רשת חנויות משותפת ברוסיה ובמדינות חבר העמים. במשא-ומתן דובר על הקצאה ממניות פוקס לממורנד ומתן אופציה לרכישת מניות פוקס נוספות על-ידי ממורנד. בסוף אותו חודש דיווחה פוקס לראשונה לרשות ניירות ערך ולבורסה על המשא-ומתן. כשבועיים לאחר מכן דיווחה פוקס בדיווח מיידי נוסף, כי חתמה על מזכר הבנות עם ממורנד. בינואר 2005 חתמה פוקס על ההסכם להקצאת מניותיה לממורנד.

המשא-ומתן בין הצדדים הוביל לכתב אישום חמור בפרשת פוקס-ממורנד נגד מספר בכירים לשעבר בחברת ממורנד ואנשי שוק הון, שהואשמו בשימוש אסור במידע פנים, אליו נחשפו במסגרת המשא-ומתן.

מידע על המשא-ומתן

כתב האישום הוגש נגד מספר גורמים, ובהם נדב גרינשפון, סגן יו"ר אפריקה ישראל ויד ימינו של לבייב, ששימש אז כסמנכ"ל ממורנד; רוית טל, העוזרת האישית של מנכ"ל פוקס, הראל ויזל; אלון וגנר, כלכלן ששימש באותה תקופה כמנהל תיקי השקעות ברישיון וניהל עבור גרינשפון ובני-משפחתו תיקי השקעות בניירות ערך; ודניאל ברכה, פעיל בשוק ההון, שעבד בחברת "רקיע שוקי הון", שניהלה תיקים.

בעוד טל זוכתה, וגרינשפון הגיע להסדר שמנע את הרשעתו, שלח בית משפט השלום בתל-אביב את וגנר - שהורשע בשימוש במידע פנים - ל-7 חודשי מאסר בפועל, 10 חודשי מאסר על-תנאי, וכן גזר עליו קנס בסך 120 אלף שקל; על ברכה, שהורשע בעבירה אחת של שימוש במידע פנים, הוטלו 4 חודשי עבודות שירות, 8 חודשי מאסר על-תנאי וקנס בסך 15 אלף שקל.

וגנר הורשע בכך שקיבל מגרינשפון מידע פנים בנוגע למשא-ומתן לשיתוף הפעולה בין פוקס לבין ממורנד, שהתקיים בשלהי 2004. גרינשפון הודה שהעביר את המידע לוגנר, אך הוא עצמו לא הורשע. לפי הסדר הטיעון שנחתם בין פרקליטות מיסוי וכלכלה לגרינשפון, הודה האחרון בעבירות של מסירת מידע פנים, שילם "קנס" (שהוגדר כתרומה) בסך של כ-750 אלף שקל, וביצע עבודות שירות לתועלת הציבור - אך לא הורשע בפלילים. טל, העוזרת האישית של ויזל, זוכתה מכל האישומים שיוחסו לה.

בהכרעת הדין נקבע, כי מאז הדיווח הראשוני על עסקת ממורנד ועד לחתימה עליה, עלתה מניית פוקס בשיעור של כ-38%, וכי המידע אודות המשא-ומתן בין פוקס לממורנד - בעניין הקמת רשת חנויות משותפת ברוסיה, הקצאת מניות פוקס לממורנד והמידע בדבר מתן אופציה לממורנד לרכישה נוספת של מניות פוקס על-ידי ממורנד - הועבר מגרינשפן ל-וגנר. בית המשפט קבע כי וגנר השתמש במידע הפנים שהועבר אליו, לצורך רכישת מניות פוקס במאות אלפי שקלים. את הרכישות ביצע וגנר בחשבונות לקוחותיו וכן בחשבון משותף שלו ושל אביו ובחשבונם של אחותו וגיסו.

וגנר יוצג בערעור למחוזי באמצעות עו"ד יעל גרוסמן.