מחירים מצחיקים: תראו מה עשה האירו למחירי החופשות באירופה

החורף בפתח, והמחירים ליוצאים לחו"ל צונחים דרמטית ■ תוסיפו לזה את שער האירו שמצוי בשפל - ותקבלו היצע של שלל חופשות ביעדים אטרקטיביים במחירי רצפה

צ'ק אין, שדה תעופה, נתבג, טיסות/ צילום: תמר מצפי
צ'ק אין, שדה תעופה, נתבג, טיסות/ צילום: תמר מצפי

שער האירו מצוי בשפל לעומת השקל המתחזק, והדבר פועל לטובת הצרכן בכל הנוגע למוצרים המתומחרים באירו בענף התיירות. נכון ליום רביעי השבוע עמד שער האירו היציג על 4.08 שקלים - בעוד לפני חצי שנה בדיוק היה שערו 4.36 שקלים. במילים אחרות, מחירי הנופש ביעדים אירופיים - המהווים כ-50% מיעדי הנסיעות שאותם פוקדים ישראלים - נמכרים כעת במחיר נמוך הודות ליחסי ההמרה שמחזקים את השקל על חשבון האירו.

סוכני הנסיעות מדגישים כי התחרות העזה אינה מאפשרת להם "לתקן" את המחירים המוצגים באירו במטרה למחוק את הפער שנכפה עליהם. רונן קרסו, סמנכ"ל השיווק באיסתא, מדגיש כי "מי שמרוויח זה הצרכן. אנחנו לא יכולים לשחק עם המחירים בשוק התחרותי שבו אנחנו פועלים. ברגע שמחיר החבילה מוזל באופן של שינוי שער המטבע, אנחנו מגלגלים את זה לצרכן. עם זאת, בחינת המחירים לא צריכה להתמקד רק במחיר החבילה שהצרכן קונה היום בפחות כסף - אלא במחיר השהות כולה, שמהווה לפחות מחצית מההוצאה הכספית של החופשה".

"הצרכנים מרוויחים פעמיים"

לדברי קרסו, גם לצניחת שער הליש"ט עם הברקזיט יש השפעה על התיירות, המתורגמת לעלייה ב-20% בהיקף היוצאים לממלכה הבריטית, בעיקר משום שההוצאות שנחתכו הן בבילוי.

"המחיר לכרטיס למשחק כדורגל, לתיאטרון, הכניסה למוזיאון, המזון והקניות - על הכול אנחנו משלמים פחות. לזה אני מוסיף את השמים הפתוחים ואת מחירי הדלק הנמוכים שהשפיעו על מחירי הכרטיסים, והמסקנה היא שאנחנו משלמים פחות על אותה חופשה בטווח של שנה לאחור, למשל. מתחילת השנה יש גידול כללי בכמות הנוסעים לחו"ל, המוערך ב-15%, וזה פועל יוצא של התחרות ושל הוזלת המחירים".

המשנה למנכ"ל אופיר טורס, יוני וקסמן, מחדד: "אני קונה את המוצר התיירותי באירו מהספקים בחו"ל, וכוחות השוק אינם מאפשרים לי לשנות את המחיר כדי לקזז פערים. אם אני מוכר במחיר טוב יותר הודות לשער המטבע - אני מבסוט שאני מוכר יותר. התרגום השקלי פחות רלוונטי עבורי משום שהאירו כמעט במלואו עובר לתשלום הספקים באותו המטבע.

"מכיוון שאירופה מהווה כמעט 50% מהיציאות של ישראלים לחו"ל, ההשפעה של צניחת האירו יותר משמעותית מירידת הליש"ט היות שהאופציות למדינות שבהן יש שימוש באירו רבות יותר - וזה מוביל לחופשה משתלמת יותר. בימים אלה רבים מזמינים חופשת סקי וכאן תורגש למשל ההוזלה: מחירי החבילות שעומדים על כ-1,000 אירו לא השתנו, ומכאן שבהמרה שקלית משלמים פחות.

"הצרכן צריך לפרוץ את המחסום הפסיכולוגי שהאירו הוא מטבע יקר יותר מהדולר עבור הישראלים. אם ניקח לדוגמה מדינות כמו בולגריה ופולין, ולא רק את יעדי אירופה הקלאסית - עבור כל חופשה כזו נשלם פחות. חופשה לסופיה למשל עולה כעת 260 אירו ל-3 לילות (לפני חנוכה), סדר גודל של 1,000 שקל - אלו מחירים שלא הכרנו".

גם סמנכ"ל השיווק בקשרי תעופה, ניר מזור, מדגיש כי התחרות בענף אינה מאפשרת לסוכני הנסיעות "לשחק" עם המחיר במטרה לצמצם את הפערים. "פעם היינו מתמרנים בין מחירי הטיסות והחבילות בדולר או באירו בהתאם לשערי המטבע", הוא אומר, "אלא שהיום, כששערי המטבעות הללו כמעט זהים, מי שיוצא מורווח אלה הצרכנים, שמרוויחים פעמיים: מחיר החבילה ברכש ירד, ויותר משמעותי - עלויות המחיה ביעדים זולות יותר, בעיקר כשמדובר בשיא עונת השופינג שתתחיל רגע אחרי הכריסמס".

לדברי מזור, "ממילא בחורף השנה מחירי הטיסות נמוכים ביחס לחורפים קודמים, כשאנחנו מחריגים את המחירים לחנוכה, שהשנה יוצא בדיוק עם חג המולד, כי בתקופה זו המחירים יקרים בגלל שיעורי התפוסה הגבוהים במלונות בחו"ל. אבל להוציא את השבוע שבו חל חנוכה, עונת החורף מנובמבר ועד סוף פברואר מציעה מחירים ברמה שאני לא זוכר בענף.

"ליעדי אירופה הקלאסית, כמו רומא או ברלין, אנחנו מוצאים השנה חבילות ב-500 אירו ל-3 לילות במרכז העיר (כ-2,000 שקל) - זה משהו שבעבר לא היה. במחירים כאלה אפשר היה אולי למצוא מלון בדרגת תיירות נמוכה וממוקם רחוק מהמרכז. גם שחיקת המטבע הבריטי בחודשים האחרונים תורגמה לשינוי דרמטי במחירים. אם בעבר המחיר לחבילה ללונדון הכוללת 3 לילות במלון מרכזי עמד על 950 דולר, היום המחיר יהיה כ-800 דולר".

בין חביות הנפט ליציבות הגוש

מחירי הנפט, המצויים בשפל בשנה האחרונה, הובילו להורדה ניכרת במחירי כרטיסי הטיסה לחו"ל של כלל חברות התעופה היות שזהו המרכיב העיקרי בתחשיב המחיר. אלא שכפי שמדגיש מנכ"ל חברת אשת טורס, אפרים קרמר, "לאחר תקופה סוערת בגזרת האירו, כעת מאיימות חביות הנפט להעלות את מחירי החופשות והטיסות, והצרכנים הם המושפעים העיקריים מהרעידות במחירים. מחיר חבית נפט כיום עומד על 54 דולר לחבית, עלייה של 20% לעומת החודש שעבר, ואם מחיר הנפט יוסיף להתייקר לא יהיה מנוס מהעלאת מחירים".

קרמר מעלה סוגיה נוספת שתשפיע על ענף התיירות - ההתפתחויות הפוליטיות והמדיניות באיחוד האירופי. לדבריו, "השבוע שר האוצר הגרמני אמר שיוון חייבת לבצע רפורמות כלכליות, אחרת היא תהיה חייבת לפרוש מגוש האירו. פרישה שכזו תוביל להוזלה משמעותית בחופשות לאיי יוון, יעדים המבוקשים על ידי התייר הישראלי. בנוסף, משאל העם באיטליה והבחירות הקרובות בהולנד וצרפת מאיימים על יציבות גוש האירו. תרחיש אפשרי הוא שהמצב הגיאו-פוליטי יוביל לירידה נוספת באירו והוא אף יצנח לרמה נמוכה מ-4 שקלים".

השלכה נוספת של שער המטבע הנמוך היא הגדלת הפער בין מחירי הנופש בחו"ל למחירים בישראל. השבוע אמנם אושרה שורת הקלות רגולטוריות על המלונאים בישראל, אך ההשפעה על המחירים עדיין לא ניכרת בשטח. "ניקח לדוגמה יעד כמו מלטה", אומר מזור, "שבו חבילה ל-3 לילות במלון מרכזי טוב עולה 400 אירו כולל טיסות, כלומר סדר גודל של 1,700 שקל - היכן אפשר למצוא בארץ חופשה במלון טוב במחיר כזה? המלונות בישראל יתקשו עוד יותר להתחרות במחירים בחו"ל והם יצטרכו למצוא פתרונות יצירתיים".

האם על רקע התנודות במט"ח ובמחירי הנפט, שעדיין לא משפיעות על המחירים, כדאי למי ששוקלים לצאת לחו"ל בפסח או בקיץ להזמין חבילות או טיסות כבר כעת? התשובה לכך מורכבת, משום שקשה לנבא את תרחישי המטבע. "מי שמאמין ששער האירו יעלה", אומר וקסמן, "יכול לשריין כעת חופשה לפסח, להזמין ולשלם. יש עוד מקום בהרבה אתרים, וכעת החיסכון יכול לבטא סדרי גודל של מאות שקלים למשפחה".

חשוב לציין כי מי שמזמין כעת צריך לשלם עבור הנופש גם אם הוא מיועד לעוד כמה חודשים (במטרה לכרטס ולשמור על המחיר), וכי לפי חוק הגנת הצרכן אפשרות הביטול למזמינים תקפה לטווח של 14 ימים ממועד ההזמנה. ביטול בשלב מאוחר יותר כרוך בדמי ביטול בשיעור משתנה. מי שמבטח את עצמו בפוליסות שמבטיחות הגנה במקרה של ביטולי טיסות, צריך לזכור כי הפעלת הפוליסה צריכה להיות מלווה בנימוק רפואי המגובה במסמכים - וגם כאן לא בכל סיטואציה יזכה המבוטח בהחזרים. 

הנוסעים נהנים משער האירו
 הנוסעים נהנים משער האירו