חשד בטבע: רופאים ברומניה קיבלו שוחד ו"תשלום הוצאות"

טבע מבצעת חקירה פנימית לשם בירור האם עובדיה נתנו שוחד לרופאים ברומניה כדי לעודד אותם לתת מרשמים לתרופת הקופקסון לטרשת נפוצה ■ החקירה נפתח בעקבות תלונה אנונימית שהתקבלה בטבע עוד ב-2015

ארז ויגודמן / צילום: איל יצהר
ארז ויגודמן / צילום: איל יצהר

ענקית התרופות טבע מבצעת חקירה פנימית לשם בירור האם עובדיה נתנו שוחד לרופאים ברומניה, כדי לעודד אותם לתת מרשמים לתרופה המובילה של טבע, הקופקסון, לטרשת נפוצה.

על-פי סוכנות הידיעות רויטרס, סדרה של מיילים אנונימיים שהגיעו לידי החברה במהלך 2015, ופירטו מקרים שבהם שוחד כזה ניתן לכאורה, הובילו את החברה לבצע חקירה פנימית בעניין. לדברי סוכנות הידיעות, דוברת של החברה אישרה את עובדת קבלת המיילים ואת קיומה של חקירה פנימית.

טבע הודיעה רק בדוחותיה הקודמים כי ביצעה הפרשה בהיקף של 520 מיליון דולר על רקע תשלומים שאולי תצטרך לבצע כדי לסיים חקירה בארה"ב בנוגע לשוחד שנתנה החברה לגורמים שונים במדינות מתפתחות. טבע לא הודתה כי אכן נתנה שוחד במדינות מתפתחות, אולם בשיחת הועידה לרגל דוחות החברה לרבעון השלישי של 2016, אמר מנכ"ל טבע ארז ויגודמן כי טבע עושה את כל השינויים הדרושים כדי לוודא שפרשות שוחד לא יתרחשו. ויגודמן ציין כי החברה "סיימה מערכות יחסים בעייתיות עם צדדים שלישיים, פיטרה עובדים מסוימים והפסיקה פעילותה במדינות מסוימות".

על-פי רויטרס, טבע חוקרת האם תועמלנים במערך המכירות שלה ברומניה נתנו שוחד לרופאים בתעשיית הבריאות הרומנית כדי לוודא כי ירשמו קופקסון לטיפול בטרשת נפוצה בכל מקרה אפשרי. התגמול לרופאים ניתן בצורת דמי ייעוץ, תשלום עבור הרצאות וכיסוי הוצאות נסיעה. טבע, כך אומר השולח האנונימי, סיפקה לרופאים את המצגות שאותן הקריאו באירועים שעליהם קיבלו תשלום.

אם אמנם שולם שוחד כזה, טבע עלולה שוב להסתבך עם משרד המשפטים האמריקאי, שכן כל חברה הפועלת בארה"ב מחויבת להימנע ממתן שוחד במדינות זרות, וההגדרה של שוחד לצורך זה היא קשוחה למדי.

טבע  נסחרת לפי שווי של 138.5 מיליארד שקל (כ-36 מיליארד דולר), לאחר שמתחילת השנה איבדה מניית החברה 46% מערכה.