מנוע חזק ונוחות נסיעה: שברולט קרוז תחזור לקדמת הבמה?

שברולט קרוז החדשה משלבת הנדסה אירופית, בחסות חברת הבת אופל, עם נדיבות אמריקאית טיפוסית בכל הנוגע לממדים ולאבזור ■ היא עוברת בהצלחה את מבחן הבגרות של כבישי ישראל, אבל ניצבת בפני שוק בעייתי

באחת הסמטאות של אזור התעשייה הרצליה פיתוח מפתחים כיום מאות מהנדסים ישראלים את הדור הבא של רכבי קונצרן ג'נרל מוטורס. לא מדובר בשלדות, מנועים ועיצוב פנים וחוץ, אלא באינטליגנציה האלקטרונית של כלי הרכב העתידיים, מערכות התקשורת ויחידות החישה והשליטה שלהם - אותם רכיבים בעלי חשיבות קריטית, שעתידים לקחת את המכונית לשלב הבא והמרתק באבולוציה שלה. טכנולוגיות, שפותחו במרכז הישראלי של GM, כבר נכנסות בימים אלה למיליוני כלי רכב סדרתיים חדשים של הקונצרן ועולות על כבישי העולם - וזו רק ההתחלה.

אלא שכרגע לפחות, נראה שהרומן של ישראל עם תעשיית הרכב האמריקאית הוא די חד-צדדי. מתוך כ-280 אלף כלי רכב חדשים שנמסרו בישראל ב-11 החודשים האחרונים, רק כ-3.6% יוצרו בארצות הברית (ובמקסיקו). לשם פרופורציה, מדובר בכשליש מכלי הרכב מתוצרת טורקיה שנמכרו כאן באותה תקופה.

גם צד ההיצע היה בעייתי. פורד מייצאת לישראל רק חלק קטן מהמגוון האמריקאי שלה, היבוא של קרייזלר מתמקד ברכבי נישה ואילו שברולט רק מתחילה כיום לצאת מתהליך ממושך של רה-ארגון בשוקי היצוא שלה, שקטע את רצף השיווק של דגמים רבים בישראל.

אבל לקראת 2017 נראה, שהכוכבים (והפסים) מתחילים להסתדר. לקרייזלר יש יבואן חדש עם מוטיבציה להרחבת ההיצע, לפורד-אמריקה (ולמותג לינקולן שלה) יש כמה הפתעות באמתחת, ואילו שברולט חוזרת למרכז השוק עם משפחתית חדשה ומודרנית, שעשויה להותיר בשוק חותם משמעותי כבעבר. האם 2017 תהיה שנה של קאמבק לאמריקאים?

 

חיצונית לפחות, נראה שהקרוז מצוידת היטב למשימה. המכונית לא רק חולקת את הפלטפורמה עם האופל אסטרה האירופאית ("מכונית השנה" של 2016), אלא גם נושאת דמיון חיצוני ברור לאחותה האירופית המסוגננת. יש לה מראה אירופי חלקלק והדוק, פרופורציות מאוזנות היטב, פנסי LED נאים ואופנתיים ואפילו נגיעה ספורטיבית - החרטום המחודד והחישוקים הקרביים (בדגם הבכיר).

היא לא מנסה להיראות אמריקאית-דרמטית כמו אחותה הגדולה מאליבו ובוודאי שלא כמו הקאמרו, אבל עם אורך של 4.67 מ' מקצה לקצה ורוחב של 1.8 מ', היא לא תקפח גם לקוחות מסורתיים של מכוניות אמריקאיות שאוהבים "הרבה ברזל כלול במחיר".

תא הנוסעים מייצג קפיצת מדרגה של ממש עבור מכונית ששיכת לפלח האקונומי-סדאן האמריקאי. בעבר, היצרנים האמריקאים היו מציידים במכוניות כאלה במינימום ההכרחי באגף הגימור ואיכות החומרים (עיין-ערך שברולט קרוז היוצאת). אבל הקרוז החדשה מרגישה איכותית ומוצקה כמו מיטב תוצרת יפן ואירופה.

הדלתות מאסיביות ונטרקות בצליל מעורר אמון, רוב משטחי הדיפון הנגישים עטויים בחומרים פלסטיים רכים ונאים למראה, בידוד הרעשים מצוין והמתגים מוצקים ואיכותיים למגע כאילו ירדו מפס הייצור של אופל בפרנקפורט ולא מהמפעל של GM בראמוס אריזפה, מקסיקו.

דגם המבחן שלנו היה ברמת הגימור הבכירה, עם ריפוד משובץ עור, מושב נהג חשמלי ועוד, אבל גם הדגם הבסיסי מציע אבזור עשיר למדי, כולל 10 כריות אוויר, חישוקים קלים ומסך מולטימדיה חד ומהיר. מנגד, הרכב עדיין לא מצויד בחבילת מערכות סיוע אקטיביות לנהג - כמו בקרת שיוט אקטיבית, בלימה אוטומטית וכו' - שכמה מתחרות מתחילות להציע כיום.

עם בסיס גלגלים באורך 2.7 מ' ועיצוב של "קבינה מוטה לפנים", הקרוז החדשה מתברכת באחד מתאי הנוסעים המרווחים ביותר בפלח המשפחתי. מאחור יש מרחב כתפיים מכובד לשני מבוגרים פלוס ומרחב ברכיים כמעט "ניהולי". המושבים הקדמיים רחבים מהמקובל, תומכים היטב בגוף ומפחיתים מהעייפות בפקקים ובנסיעות ארוכות. תא המטען רחב עמוק ונוח להטענת מטענים חורגים, אם כי יש גדולים ממנו (סקודה אוקטביה, למשל).

מתחת למכסה המנוע נמצא מנוע 1.4 ליטר טורבו מפיתוח של אופל. למרות הדמיון בנפח למנוע היוצא, מדובר במנוע חדש לגמרי עם בלוק אלומיניום ויעילות תרמית גבוהה, שמייצר 153 כ"ס מרשימים. שברולט נוקבת בנתון התאוצה הנמרץ ביותר בפלח המשפחתיות - בסביבות 8 שניות ל-100 קמ"ש - אבל אסור לפתח ציפיות ספורטיביות.

כמו בלא מעט מכוניות שמיועדות לשוק של צפון אמריקה, תיבת ההילוכים האוטומטית ומחשב המנוע מכוילים בעיקר לחיסכון, כך שרוב הזמן בוחרת התיבה בהחלפות מוקדמות להילוכים גבוהים ורגועים יחסית. לפיכך, מי שירצה למצות את פוטנציאל הביצועים יצטרך לעקוף את תכנות ברירת המחדל באמצעות "קיק דאון" נחוש.

המנוע המקביל של קבוצת פולקסווגן מרגיש הרבה יותר קרבי ונמרץ. מנגד, הטורבו האמריקאי מאפשר שיוט מאוד רגוע למרחקים ארוכים ובמהירויות גבוהות, כאשר קולו של המנוע כמעט אינו נשמע ברקע. למנוע יש גם מספיק דחף לצורך עקיפות זריזות בעליות ארוכות.

שברולט נוקבת בצריכת דלק ממוצעת של כ-14 ק"מ לליטר ואם לא משתמשים באופציית הקיק-דאון לעתים תכופות, אפשר להגיע לנתון די קרוב בתנאי אמת.

למהנדסי רכב מהשני הצדדים של האוקיינוס האטלנטי יש גישה שונה מאוד בנוגע לכיול מתלים ולהתאמה לסוגי אספלט שונים ולהעדפות הלקוחות. אבל למרות שהקרוז ה"ישראלית" מיוצרת ומכוילת עבור השוק הצפון אמריקאי, היא עברה בהצלחה את מבחן האספלט המקומי. היא מרגישה על הכביש כמו מכונית קטנה-גדולה, ללא תנודות מרכב מיותרות ועם העברות משקל קלילות - לא מעט בזכות הפחתה משמעותית (מעל 100 קילו) במשקל העצמי - אחיזת כביש גבוהה ויציבות כיוונית טובה במהירויות גבוהות.

היא גם שומרת על נוחות נסיעה מכובדת בעיר למרות חישוקי ה-18 אינץ' והצמיגים הספורטיביים של רכב המבחן. ניתן להניח, שבדגמים עם חישוקים תקניים הספיגה תהיה טובה עוד יותר. האינדיקציה היחידה למוצא האמריקאי היא הגה קליל וחסר תחושה במהירויות גבוהות - בדיוק כמו שהסבתות הטקסניות אוהבות.

עם שילוב בין איכויות אירופאיות לנדיבות אמריקאית, ותג מחיר שמתחיל ב-129 אלף ומגיע עד 135 לגרסה סופר-מאובזרת, לקרוז סדאן יש בהחלט פוטנציאל להחזיר את שברולט למרכז הבמה של פלח המשפחתיות. אלא שהיא יוצאת לשוק בתקופה שבה כל הפלח המשפחתי עובר טלטלה ונמצא מצד אחד תחת המכבש של ההיברידיות החדשות, שלרשותן ייתרון בשווי השימוש לציים, ומצד שני תחת האיום של רכבי הקרוס-אובר למיניהם. אבל, ההיסטוריה לימדה אותנו, שאסור להמעיט ביכולתם של האמריקאים לצאת ממצבים קשים.

שברולט קרוז
 שברולט קרוז

מתחרות

רנו מגאן 2017

מעבר לפינה נמצאת רנו מגאן סדאן החדשה, שעתידה להציע עיצוב יוקרתי, תא מטען רציני ומנועים חסכוניים. המכונית צפויה להגיע עם מערך רציני של גאדג'טים, כולל חבילת מערכות בטיחות אקטיבית

הונדה סיביק 2017

ברבעון השני מצפה הונדה לסיביק סדאן, שתגיע אלינו מטורקיה. מדובר במשפחתית מרווחת יותר מהדור היוצא, עם עיצוב ספורטיבי והרבה היי-טק. באירופה היא משווקת בין השאר עם מנוע 1.5 ליטר טורבו בהספק 184 כ"ס

סובארו אימפרזה

סובארו צפויה לעשות קאמבק לפלח המשפחתי עם האימפרזה החדשה, שתציע עיצוב אטרקטיבי לצד תא נוסעים מאובזר וממדים גדולים יותר. המנוע יהיה כנראה טורבו-בנזין חדש, מקביל לזה שהוצג לאחרונה בדגם הסטיישן "לבורג"