החומה ששומרת על ועדות התכנון

אם המצלמות יידלקו, גם חברי ועדות התכנון יתחילו לדבר בלהט ובסיסמאות מפוצצות

שקיפות היא כמובן דבר מבורך, ואור השמש הוא אכן המחטא הטוב ביותר. ואחרי שאמרנו את זה, מחובתנו לומר שגם מאורות גבוהים מדי צריך מאוד להיזהר. חשיפה לא פרופורציונלית יכולה להיות לא פחות מסוכנת מחשיכה מוחלטת. כל מי שחי במאה ה-21 כבר יודע שהחיים ב"לייב", תחת סיקור תמידי של מצלמות כאשר כל אמירה, דיון, הרצאה וסיטואציה חשופים לעיני כל, פוגעים אנושות בשיח ובאופי שלנו.

את הפוליטיקאים שלנו הם בוודאי הפכו ליצרנים של סיסמאות ותו לא - העיקר להיות ויראליים ו"לשבור את האינטרנט". לכן, כמה טוב עשתה הכנסת שלא נסחפה אחרי הפופוליזם המיותר של חבר הכנסת מיקי לוי (יש עתיד), שדרש שכל ישיבה של מוסד תכנוני, בדגש על ועדות התכנון המחוזיות והארציות, תועבר בשידור חי בווידאו.

חברי הכנסת דחו בשבוע שעבר ברוב הגדול את הצעת החוק של לוי, שטענה כי זה לא מספיק שהוועדות מפרסמות פרוטוקולים, וצריך לשמוע ולראות בשידור חי כל דובר ודובר באותן ישיבות. המסקנה של לוי היתה כמובן ברורה: "פעם אחר פעם הממשלה נותנת את ידה לשחיתות ציבורית ולסיאוב הפוגעים באיכות החיים של כולנו. אין שום סיבה שבשנת 2016 יתנהלו דיונים בעלי השלכות ציבוריות מאחורי חומה".

בהחלט יש סיבה, מר לוי. תחום התכנון הוא נושא מורכב ועדין מאין כמוהו. לזרוק אותו בשידור חי לזירה התקשורתית הרועשת והמניפולטיבית היה מוליד שיתוק במקרה הרע, או פרויקטים מחרידים במקרה רע אף יותר. אף אחד הרי לא רוצה מתקן טיהור שפכים ליד הבית, אבל כולם מכירים בצורך שיהיו כאלה בסביבה. כך גם לגבי מתקני חשמל, אנטנות סלולריות ועוד.

אף אחד גם לא רוצה שיקומו בנייני ענק לידו (פחות חניה, יותר צפיפות על הכביש, יותר ילדים בגן ובבי"ס ועוד), אבל כולם מנסים להגדיל את זכויות הבנייה במגרש שלהם. אף אחד לא רוצה שיהרסו לו חלילה את החוף ואת הטבע, אבל כולם פה מתרגזים על כך שאין ליד הים מספיק מלונות במחיר סביר.

ובאופן כללי - כולם רוצים כמה שיותר שטחים פתוחים ואוויר צלול, אבל באותה נשימה הם גם ישאלו למה לעזאזל לא בונים פה מספיק בניינים ומורידים כבר את מחירי הדיור?

מי שאמור לאזן בין כל אלה הם אנשי המקצוע (וכן, גם הפוליטיקאים) שיושבים בוועדות התכנון. אם המצלמות יידלקו, גם הם - כמו לוי - יתחילו לדבר בלהט ובסיסמאות מפוצצות שמכוונות אך ורק לאוזני הירוקים/החברתיים/הזוגות הצעירים שרואים אותם באותו רגע בשידור חי ברשת. לפעמים "החומה", ממנה כל-כך חושש לוי, נחוצה לא בגלל "שחיתות וסיאוב". אי-אפשר להתעסק בתפירה עדינה של מלאכת התכנון עם מצלמה פועלת בתוך הפרצוף.