בגלל החגים? ירידה חדה במכירות דירות חדשות באוקטובר

למ"ס: באוקטובר נמכרו 1,825 דירות חדשות, לעומת 2,146 דירות בספטמבר ו-2,328 בחודש המקביל אשתקד - ירידה של כ-15% בהשוואה לחודש שעבר וירידה של כ-21% בהשוואה לאוקטובר 2015

יריד הדירות דצמבר 2015 מרכז הבניה הישראלי / צילום: משה חיון
יריד הדירות דצמבר 2015 מרכז הבניה הישראלי / צילום: משה חיון

ירידה חדה במספר הדירות החדשות שנמכרו על ידי קבלנים בחודש אוקטובר האחרון, כך עולה מנתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה שפורסמו היום (ב'). על פי הנתונים, בחודש אוקטובר נמכרו ברחבי הארץ 1,825 דירות, זאת לעומת 2,146 דירות בחודש ספטמבר ו-2,328 בחודש המקביל אשתקד. מדובר בירידה בשיעור של כ-15% בהשוואה לחודש שעבר וירידה בשיעור של כ-21% בהשוואה לאוקטובר 2015.

עם זאת, חשוב לציין כי חודש אוקטובר האחרון היה משופע בחגים - ראש השנה, יום הכיפורים וחג הסוכות - כך שמדובר בחודש בו ימי העבודה היו מעטים, דבר שהשפיע על מכירת הדירות ככל הנראה.

עם זאת, השוואה לספטמבר 2015, חודש בו חלו חגי תשרי בשנה הקודמת, מעלה כי למרות החגים רמת המכירות באותו החודש הייתה גבוהה יחסית ועמדה על 2,344 דירות. נתון זה עשוי לשקף כי לצד השפעת החגים והחופשות, המספר הנמוך של הדירות שנמכרו מושפע גם מהאווירה הכללית בשוק הנדל"ן בחודשים האחרונים.

בהשוואה שנתית, ינואר-אוקטובר 2016 לעומת ינואר-אוקטובר 2015, מעידים הנתונים על ירידה בשיעור של כ-8.7% במספר הדירות החדשות שנמכרו.

בחלוקה על פי המחוזות השונים, מספר הדירות המועט ביותר שנמכר בחודש אוקטובר (להוציא את יהודה ושומרון) נרשם במחוז ירושלים שם נמכרו 93 דירות חדשות בלבד, נתון נמוך שלא נרשם כמותו בשנים האחרונות. ירידה נרשמה גם במחוז הדרום, מחוז תל אביב ומחוז המרכז.

במקביל, נתוני הלמ"ס ממשיכים להצביע על עלייה בנתוני הדירות שנותרו למכירה אצל הקבלנים. כך, נתוני חודש אוקטובר חצו לראשונה את רף 30 אלף הדירות שטרם נמכרו, עלייה של כ-4.6% בהשוואה לחודש הקודם. עם זאת, חשוב להדגיש כי נתון זה של הלמ"ס אינו מתייחס רק לדירות מוכנות ש"עומדות על המדף" ומוכנות למכירה ולמסירה, אלא גם לפרויקטים בשלבים ראשוניים של בנייה או מכירה. עוד על פי הלמ"ס, 27% מהיצע הדירות למכירה שטרם נמכרו נמצא במחוז המרכז.

נתוני הלמ"ס מתייחסים גם לתחום קבוצות הרכישה. על פי נתונים אלו, למרות הקושי של מארגני הקבוצות בשווק פרויקטים חדשים מאז התפוצצות פרשת ענבל אור, הנתונים מעידים כי בעשרת החודשים הראשונים של 2016 החלה בנייתן של כ-3,230 יחידות דיור במסגרת קבוצות הרכישה וזאת לעומת כ-1,870 דירות במסגרת קבוצות רכישה שהחלו להיבנות בתקופה המקבילה אשתקד.

חשוב להזכיר בשלב זה שקבוצות רכישה מתחילות את הבנייה בפועל בשלב מאוחר יחסית ולכן ההיצע הגדול של יחידות הדיור שהחלו להיבנות מקורן ככל הנראה עוד טרם התפוצצות הפרשה שהשפיעה קשות על הענף.