בדיקות בשטח להעברת שגרירות ארה"ב לירושלים

האם את ההבטחה הזו טראמפ מתכוון לקיים? כך נראה - לפחות לפי המגעים בשטח ■ נציגים של משרד החוץ והקליטה נפגשו בשבוע שעבר כדי לבדוק את האפשרות להעביר את מבנה שגרירות ארה"ב למלון דיפלומט בירושלים - אלא שכיום מתגוררים בבניין כ-500 קשישים בדיור מוגן

דונלד טראמפ, בחירות  / צילום: רויטרס
דונלד טראמפ, בחירות / צילום: רויטרס

אנשי טראמפ כבר החלו בבדיקות וגישושים בשטח להעברת שגרירות ארה"ב לירושלים: בחודש הבא ייכנס דונלד טראמפ לבית הלבן - וייתכן כי זמן קצר לאחר תחילת כהונתו כנשיא ה-45 של ארה"ב, הוא צפוי לקיים את הבטחתו מהקמפיין, לפיה יעביר את השגרירות האמריקאית ממקום משכנה בתל-אביב - לבירת ישראל ירושלים. כבר בימים האחרונים החלו אנשיו של הנשיא הנבחר ונציגי ממשל כאן בישראל, לערוך בדיקות ראשונות להעברת השגרירות לירושלים.

על פי התכנון, מבנה השגרירות האמריקאית צפוי לעבור מתל-אביב לשטח מלון "דיפלומט" בירושלים, שהוחכר בזמנו לשגרירות ארה"ב. בשבוע שעבר, נפגשו נציגים של משרד החוץ ומשרד הקליטה על מנת לברר את סטטוס הקרקע - ולבדוק איזה פתרון ניתן למצוא עבור כ-500 קשישים המתגוררים במבנה כיום. התשובה שהתקבלה ממשרד הקליטה היא שככל הנראה לא ניתן לפנות את המבנה לפחות עד שנת 2020, והפנו את נציגי משרד החוץ לבדוק את העניין עם בני משפחת שיף, שהמבנה מצוי בבעלותם.

בתוך כך, גורמים מדיניים וביטחוניים מביעים חשש מהמהלך הצפוי של טראמפ להעברת שגרירות ארה"ב לירושלים - זאת עקב התגובה הצפויה של העולם הערבי למהלך. גם במחלקת המדינה הנוכחית, זו של מזכיר המדינה ג'ון קרי, מתנערים מהמלך. עם זאת, שר הביטחון, אביגדור ליברמן, שהתבטא בנושא, הדגיש שנושא העברת השגרירות הוא אחד מבין כמה נושאים שרצוי שהממשלה בישראל וממשל טראמפ יגיעו להסכמה אודותיהם.

"העברת השגרירות - בעדיפות עליונה מבחינת טראמפ"

חיזוק לדיווחים הללו אודות מגעים להעברת השגרירות הגיע מוקדם יותר מפיה של מנהלת הקמפיין לשעבר של טראמפ, קליאן קונוויי, בריאיון לתכנית רדיו בארה"ב. היא הדגישה כי בדומה להצהרתו במערכת הבחירות - העברת שגרירות ארה"ב בישראל לירושלים היא בעדיפות עליונה מבחינתו של הנשיא הנבחר.

"המהלך הזה נמצא בעדיפות גדולה מאוד מבחינתו של הנשיא הנבחר טראמפ", אמרה קונווי. לדבריה, טראמפ הבהיר את הנקודה הזו במהלך הקמפיין, ואני שמעתי אותו חזור על רצונו לעשות זאת כמה וכמה פעמים באופן אישי". עוד אמרה קונווי כי "זה משהו שישראל, חברתנו הגדולה במזרח התיכון, תעריך מאוד וזהו צעד שהרבה יהודים-אמריקאים מייחלים לו".

טראמפ הדגיש בפני ראש הממשלה נתניהו במהלך פגישתם בספטמבר האחרון, כי הוא מכיר בירושלים המאוחדת כבירת ישראל. "ירושלים הינה בירתה הנצחית של העם היהודי, וארצות-הברית תחת ממשל טראמפ תממש את המנדט של הקונגרס להכיר בירושלים המאוחדת כבירתה", אמר אז טראמפ לנתניהו.

גם נשיאים אחרים שנחשבו ידידותיים לישראל והצהירו הצהרות דומות כמו ביל קלינטון וג'ורג' וו. בוש, הצהירו במהלך הקמפיינים שלהם שיפעלו להעביר את השגרירות האמריקאית מתל-אביב לירושלים - אולם לא עשו זאת בסופו של דבר.