האוצר: הרשויות יוכלו להקצות 50% לבני המקום בדיור להשכרה

האוצר מנסה לתמרץ את הרשויות המקומיות ליזום פרויקטים להשכרה ארוכת טווח ■ הרשויות יוכלו להגדיל את היקף הזכאות של בני המקום ולשלב שטחי מסחר בפרויקטים

משה כחלון, שר האוצר צילום: תמר מצפי
משה כחלון, שר האוצר צילום: תמר מצפי

במשרד האוצר מנסים לדרבן את הרשויות המקומיות ליזום פרויקטים להשכרה ארוכת טווח ומגדילים את היקף הזכאות של בני המקום לשכור דירות בפרויקטים מסוג זה. במקביל, כדי לתמרץ את העירייה גם ברמה הכלכלית, ניתן יהיה כעת לשלב גם שטחי מסחר בפרויקט להשכרה.

כזכור, בעקבות תקנות שנחתמו עוד בשנת 2014 נקבע שרשות מקומית תוכל לקדם פרויקט להשכרה ארוכת טווח בשטחה, על קרקע חומה בייעוד ציבורי. בעוד התקנות אפשרו את התשתית להקמת הפרויקטים, עד כה היישום בפועל היה אפסי. כעת, החליטו במשרד האוצר להעניק לרשויות המקומיות תמרוץ נוסף בתקנות חדשות עליהן חתם שר האוצר משה כחלון היום (ג').

תקנה ראשונה, המוגדרת כהוראת שעה לחמש שנים בלבד ואיננה קבועה, קובעת כי רשות מקומית שתקדם פרויקט תוכל להקצות מחצית מהדירות שייבנו לבני המקום, וזאת לעומת 15% בלבד עד כה.

עוד שינוי בתקנות החדשות נוגע גם להגדרה עצמה של מי נחשב לבן מקום בפרויקטים האמורים. עד כה בן מקום נחשב למי שהתגורר באותו היישוב בשלוש השנים האחרונות. כעת, על פי התקנות החדשות, להגדרה זו נוסף כי בן מקום יהיה גם מי שהתגורר 4 שנים בעיר מתוך עשר השנים האחרונות. שינוי זה מגדיל את מספר הזכאים באופן ניכר.

 התקנה השנייה שנחתמה היום מעניקה תמרוץ כלכלי לרשות להקים פרויקט וזאת על ידי מתן אפשרות לשלב שטח מסחרי בפרויקט בשיעור של 20%.

במשרד האוצר מקווים כי התקנות החדשות יסייעו לקידום פרויקטים להשכרה ברשויות המקומיות, וזאת במקביל למכרזי החברה הממשלתית דירה להשכיר. נציין כי בשנתיים שחלפו ממועד התקנת התקנות המקוריות היישום של התקנות בפועל היה אפסי. כעת, גם התמריץ הכלכלי - שלא רק יהפוך פרויקט לכלכלי יותר אלא גם יעניק לרשות המקומית הכנסה נוספת מארנונה למסחר, וגם התמריץ של שיעור בני המקום שבסופו של יום יכול גם להשפיע על הדרג הפוליטי המקומי הקבלת ההחלטות בנושא, עשוי להוציא לדרך פרויקטים.

 

נזכיר כי על פי התקנות המקוריות, הרשות המקומית היא הגורם האמון והנושא באחריות על ההגרלה אשר במסגרתה נבחרים הזכאים, חוזה השכירות נחתם בינה לבין הזכאי והיא זו שאמונה על ההפעלה, הניהול והאחזקה של יחידות הדיור. התקנות שנקבעו קבעו עוד כי השוכר בפרויקטים הללו ישלם דמי שכירות מופחתים בשיעור של כ-20% מדמי השכירות המקובלים באותו איזור.

"יצירת שוק שכירות ארוכת טווח במחירים הוגנים ומפוקחים הוא חלק בלתי נפרד מפתרון משבר הדיור. במקביל לקידום תכנית מחיר למשתכן נמשיך לפעול בכדי לייצר היצע גדול ומשמעותי של דירות לשכירות ארוכת טווח", כך השר כחלון היום עם חתימת התקנות החדשות.

נציין כי תוספת יחידות דיור להשכרה במסגרת תוכניות ביוזמה מקומית נחוצות היום לאור העובדה שמכרזי החברה הממשלתית לדיור להשכרה, דירה להשכיר, אומנם מתקדמים אך בקצב איטי עם היצע שאינו מספק עד כה. אם הרשויות המקומיות ייכנסו גם הם לתחום עשוי להיווצר מסלול מקביל לפרויקטים מה שיוכל לא רק להגדיל את היצע הדירות להשכרה אלא גם להוציא לדרך פרויקטים קטנים יותר שלא רק חברות גדולות יכלו לגשת אליהם כמו במקרה של המכרזים הממשלתיים.