קרנות אייפקס וסקיי במתעניינים ברכישת השליטה בתחנות טן

את מכירת מניות השליטה של אליעזר פישמן ברשת מנהלים עוה"ד פיני רובין וירון אלכאווי ■ טן הרוויחה 20 מליון ש' ב-9 החודשים הראשונים של 2016

אליעזר פישמן / צילום: שלומי יוסף
אליעזר פישמן / צילום: שלומי יוסף

פחות משלושה חודשים מאז מונו כונסי נכסים למניות אליעזר פישמן בחברת הדלק טן בעקבות בקשת הבנקים הנושים, מפאת חוסר יכולתו של איש העסקים להחזיר חובותיו, מתברר כי כמה גורמים בולטים בשוק ההון המקומי הביעו עניין ברכישה ובהם הקרנות אייפקס וסקיי וחברת שפיר הנדסה.

טן נמצאת על המדף כבר זמן רב וחלק מהגורמים המוזכרים התעניינו ברכישתה טרם כניסת כונסי הנכסים לתהליך, בניסיון לבצע את העסקה במחיר הזדמנותי על רקע קשייו הפיננסיים של פישמן. השינוי שחל בתהליך המכירה שמנוהלת בעיקרה על-ידי עוה"ד פיני רובין וירון אלכאווי ממשרד גורניצקי דווקא עלול לגרום לנסיגתם מהעסקה.

בסוף חודש ספטמבר האחרון מונו רובין ואלכואווי ככונסים למרבית מניות פישמן בטן, כחלק מאכיפת השעבודים של מניות החברות של פישמן המשועבדות לבנק הפועלים.

זמן קצר לאחר מכן מונה עו"ד אסף אנגלרד ככונס נכסים לנתח של 9% ממניות פישמן בטן, זאת לבקשת נושה אחר של פישמן.

בסך הכול בידי פישמן היו כ-91% ממניות טן, שכולן משועבדות לבנקים. בעקבות מינוי כונסי הנכסים, בית ההשקעות אקסלנס, בעל מניות מיעוט בטן המחזיק ב-5% מהונה באמצעות קופות הגמל שלו, ביקש לממש אופציית מכירה (PUT) מול פישמן, שמצידו הודיע לאקסלנס כי לא יוכל לממש אופציה זו "לאור התהליכים המתנהלים בבית המשפט".

זמן רב על המדף

אקסלנס, כמו גם בעלי השליטה הקודמים בו, רוני בירם וגיל דויטש, רכש בשנת 2006 נתחים ממניות טן לקראת הנפקתה בבורסה ובמסגרת זו קיבלו הרוכשים אופציות למכור את החזקותיהם לפישמן (בהסכם שעודכן ב-2010).

בירם ודויטש החליטו במאי האחרון למכור לפישמן את החזקותיהם בטן, בהיקף של כ-4.5% כל אחד בתמורה כוללת של 26 מיליון שקל.

טן, המנוהלת על-ידי ערן וקנין, מחזיקה ב-56 תחנות דלק וב-20 חנויות נוחות ובנוסף היא פועלת בשיווק מוצרי דלק באופן ישיר ללקוחות מסחריים ועסקיים שונים מענפי התחבורה, הקבלנות והתעשייה ישירות, ומכירה לסיטונאים.

החברה נמצאת כבר זמן רב על המדף, אולם אף אחת מהעסקאות שעמדו על הפרק למכירתה לפי שווי שנע סביב כ-250 מיליון שקל, לא נחתמו. בין המתעניינים בעבר ברכישה של טן, כשעוד הייתה בשליטת פישמן, היו משפחת נוימן, בעלת קבוצת אלון הפועלת בתחום הרכב, ואלי אלעזרא, באמצעות קבוצת אלעזרא.

טן נסחרת בבורסה באמצעות שתי סדרות אג"ח בהיקף של 140 מיליון שקל, המדורגות BBB פלוס ונסחרות בתשואות של כ-3%-4%. בסיכום תשעת החודשים הראשונים של השנה הכנסותיה של טן הצטמקו ב-15.5% ל-556 מיליון שקל בהשפעת ירידת מחירי הנפט, אולם הרווח הגולמי שלה עלה ב-11% ל-141 מיליון שקל בתמיכת עלייה בכמות הדלקים שנמכרו וצמצום הפסדי מלאי.

שיפור זה סייע לרווח התפעולי של טן לתקופה זו לקפוץ ב-24.5% ל-33 מיליון שקל ובשורה התחתונה החברה הציגה רווח נקי של 20 מיליון שקל, לעומת הפסד של 3 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד.