עובדים, מחפשים אמפתיה? חפשו עבודה בחברות טכנולוגיה

חברות נפט וגז וחברות מוצרי צריכה הן הכי פחות אמפתיות, אולי מפני שאצלן לכישורי העובדים יש פחות משקל בפריון שלהן מאשר במקרה של חברות טכנולוגיה

קריירה / צילום:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
קריירה / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

כולנו זקוקים לכל הפחות למעט אמפתיה מהמעסיקים שלנו, שיזדהו איתנו, שיעזרו לנו בתקופות קשות. וככל שהזמן עובר, אמפתיה הופכת למצרך מבוקש ממעסיקים - לצד סל הטבות סוציאליות גדול יותר, שכר הוגן וכדומה. מאז שנת 2014 מדרג Harvard Business Review, מגזין הניהול מבית היוצר של אוניברסיטת הארוורד האמריקאית, חברות בינלאומיות לפי מידת ההזדהות הרגשית שלהן עם העובדים. במדד האמפתיה שלו, הוא מצמיד ציון שנע בין 1 ל-100 לכל חברה וכך מדרג את החברות הכי אמפתיות והכי פחות אמפתיות.

"הביקוש לאמפתיה מצד מנהלי חברות מעולם לא היה ברור כפי שהוא ברור היום, בעיקר על רקע הבחירות לנשיאות ארה"ב, שהוכיחו עד כמה המדינה מפולגת ועל רקע האי-ודאות המתמשכת של הכלכלה העולמית", טוען Harvard Business Review.

"המדד שלנו מעיד כי אמפתיה חשובה כעת הרבה יותר מבעבר להצלחה של חברה עסקית ויש קורלציה בינה לבין צמיחת החברה, פריון העבודה שבה והרווח שלה פר עובד. מדד האמפתיה מבקש לענות על השאלה: אילו חברות יוצרות בהצלחה תרבות עבודה אמפתית? כי אלו הן החברות שיש להן את העובדים הכי טובים, אלו החברות שיוצרות סביבת עבודה שבה צוותי עבודה מגוונים פורחים בגלל השונות של חבריהם, ולכן, בסופו של דבר, הביצועים של חברות אלו הם הכי טובים".

ממה מורכבת אמפתיה

את התוצאות של דירוג 2016 ניתן לראות בטבלאות המצורפות, אך לפני שנדון בהן נסביר ממה מורכבת אותה אמפתיה שנבדקה.

המגזין בדק אמפתיה לפי הקריטריונים הבאים: אתיקה, מנהיגות, תרבות ארגונית, תפיסת המותג, והתרשמויות של עובדי החברות כפי שנכתבו על ידיהם ברשתות חברתיות. בין היתר, השתמש המגזין במחקר לכימות איכות של מנכ"ל לפי חוות דעה אנונימיות של עובדיו (מחקר של Glassdoor שעליו כתבנו באחד הטורים הקודמים), שיעור הנשים בדירקטוריון של החברה ומספר השערוריות ו/או עבירות חשבונאיות שהתרחשו בה. באשר להתרשמויות שפורסמו ברשתות חברתיות, בחן המגזין 2 מיליון ציוצים בטוויטר בין 27 בספטמבר עד 16 באוקטובר 2016. המגזין בדק בעיקר חברות אמריקאיות ובריטיות שיש להן פעילות גלובלית וכן 10 חברות הודיות. "לא הצלחנו לבדוק חברות סיניות כפי שציפינו בגלל חוסר במידע שנגיש לכלל הציבור", כתבו מחברי המחקר אבל הבטיחו כי אפריקה, לעומת זאת, תיכלל בדירוג של 2017.

ועכשיו לתוצאות: החברה הכי אמפתית היא פייסבוק - הרשת והלייק. פייסבוק, שנסחרת כעת לפי שווי שיא של 340 מיליארד דולר, קיבלה את הציון המושלם 100. גוגל, החברה ומנוע החיפוש, נאלצה להסתפק במקום השני ואילו לינקדאין, שנרכשה על ידי מיקרוסופט, דורגה במקום השלישי. מיקרוסופט עצמה ירדה למקום השביעי מהמקום הראשון שהייתה בו בשנת 2015. בכלל, חברות הטכנולוגיה התגלו כהכי אמפתיות, אפילו יותר מאשר בשנת 2015: 60% מעשר הראשונות לעומת 50% בשנת 2015.

לעומת זאת, חברות נפט וגז וחברות מוצרי צריכה הן הכי פחות אמפתיות, אולי מפני שאצלן לכישורי העובדים יש פחות משקל בפריון שלהן מאשר במקרה של חברות טכנולוגיה (קל יותר להחליף פועל ייצור ממהנדס תוכנה), ולכן למנהל יש פחות רגישות לרגשות העובד.

צרו לכם קרן אמפתיה

וכיצד ממליץ המגזין לחברות להעלות את מידת האמפתיה שלהן? "התחילו בלזהות את הנקודות הבעייתיות - הפעילויות וההתנהגויות שמעידות על חוסר באמפתיה, וטפלו בהן. הצעד הראשון בתהליך זה אינו צריך להיות דרמטי או יקר מבחינה כלכלית. דרך אחת היא לייצר נגיעות קלות של אמפתיה באופן עקבי. אולי בהתחלה הן ייראו חסרות משמעות, אך כשהן מצטברות הן הופכות להיות משמעותיות", טוען המגזין ונותן דוגמה מבנק אירופי שיצר קרן אמפתיה - קופת כסף קטנה כדי שפקידי הבנק יוכלו להשתמש בה למחוות אמפתיה ביחס ללקוחותיו, כמו שליחת ברכת תנחומים ללקוח שאבל על קרוב משפחה שמת. אז נסו להיות כמה שיותר אמפתיים כלפי עובדיכם. זה לא מזיק, ולפי המחקר - זה אפילו מועיל.

חברות הטכנולוגיה הכי אמפתיות
 חברות הטכנולוגיה הכי אמפתיות