אובמה: מדהים שיותר משליש מהרפובליקאים תומכים בפוטין

נשיא ארה"ב אמר במסיבת העיתונאים האחרונה שלו: במעשי הטבח בסוריה, ידי אסד והרוסים מגואלות בדם ■ "כנשיא, אני תמיד רואה עצמי אחראי לכל מה שקורה בעולם"

הנשיא פוטין והנשיא אובמה / צילום: רויטרס
הנשיא פוטין והנשיא אובמה / צילום: רויטרס

 

במסיבת העיתונאים האחרונה שלו בבית הלבן, אמש (ו'), קונן נשיא ארה"ב, ברק אובמה, על השסע העמוק בין רפובליקאים לדמוקרטים, שהלך וגדל במהלך הבחירות לנשיאות ואחריהן. עד כדי כך העמיק הקרע עד שרפובליקאים מסוימים מעדיפים לתמוך ברוסיה, שבחשה במערכת הבחירות בארה"ב, רק כדי שלא יצטרכו להגן על הדמוקרטים שנפלו קרבן לבחישה הזו, אמר הנשיא היוצא.

הוא הדגיש, שאחת מהעובדות המדהימות ביותר בפרשת ההתערבות הרוסית בבחירות היא, שיותר משליש מהבוחרים הרפובליקאים בארה"ב תומכים עתה בשליט רוסיה, ולדימור פוטין, למרות ראיות מובהקות לכך שהרוסים הם שפלשו למערכות המחשבים של המפלגה הדמוקרטית, חמסו רבבות דוא"לים של הקמפיין של המועמדת הדמוקרטית, הילארי קלינטון, ואחר-כך נתנו להם פומבי טיפין טיפין באמצעות וויקיליקס.

"עד כדי כך הידרדר התהליך הפוליטי בארה"ב עד שכל דבר נמצא תחת חשד, כל אחד מושחת, כל אחד מונע ע"י מניעים מפלגתיים צרים וכל המוסדות שלנו מלאים באנשים שוחרי רעה", אמר אובמה.

יש רפובליקאים שלפתע החלו לראות בחיוב ממשלה זרה, שערכיה מנוגדים לכל מה שהרפובליקאים האמינו בו עד כה, רק מפני שאת הדמוקרטים הם שונאים יותר, אמר הנשיא היוצא. בהצביעו על סקר של אקונומיסט - YOU GOV , שנערך באחרונה, הוא אמר: "37% מהבוחרים הרפובליקאים תומכים בוולדימיר פוטין, לשעבר ראש ק.ג.ב. רונלד ריגן היה מתהפך בקברו". כדבריו: "בוחרים ומנהיגים פוליטיים מסוימים שיש להם אמון רב יור במנהיג זר מאשר בשכניהם".

"איך זה קרה"? - שאל אובמה. "זה קרה פני שבמשך זמן רב מדי כל דבר שקורה בעיר הזו נבחן מזווית אחת בלבד: האם זה עוזר או מזיק לדמוקרטים או לנשיא אובמה... אם זה לא ישתנה, אנו נוסיף להיות פגיעים להשפעות זרות, כי שכחנו מי אנו ומה מטרתנו".

הוא ציין, עם זאת, כי לא היתה התערבות רוסית במערך הטכני של הבחירות. "ככל הידוע, איש לא ניסה לשבש את ספירת הקולות". אך הוא חמק מקביעה, שהפריצות הרוסיות למחשבי המפלגה הדמוקרטית לא השפיעו על תוצאות הבחירות.

ובביקורת לא כך כך מרומזת על העיתונות האמריקאית, גינה אובמה את ההתמכרות של העיתונאים לפרסם כל פיסת רכילות, כל רסיס מידע שנכללו בדוא"לים המודלפים של קלינטון. הוא טען, שרמת העניין של התקשורת בחומר המודלף נראית כבלתי יאה בגלל הסוגיות הגדלות החשובות שעמדו על הפרק. כל הדיון הציבורי על ההבדלים התהומיים בין שני המועמדים, קלינטון וטראמפ, התגמד על רקע העניין האובססיבי של העיתונות בהדלפות".

"חבר'ה, אתם דיווחתם כל יום על כל הדלפה (מהדוא"לים של קלינטון), על כל רסיס עסיסי, לרבות המתכון לריזוטו של ג'ון פודסטה (יו"ר מטה הבחירות של קלינטון)", אמר הנשיא.

אובמה גם מתח ביקורת עקיפה על סירובו של טראמפ לקבל תדרוכים יומיים מ- CIA , ועל קלות הדעת שבה הוא מפריח הצהרות בשיחות עם מנהיגים זרים: "עצתי לו היא, שלפני שהוא מתחיל לקיים מגעים עם ממשלות זרות, למעט שיחות טלפון לצרכי נימוס, הוא צריך להשלים את הרכבת הצוות המלא שלו. הוא צריך לדרוש שהצוות שלו יקבל תדרוכים מלאים על מה שהתרחש בעבר והיכן עשויים להימצא מכשולים בעתיד. הוא צריך לדאוג לכך שהדבר ייעשה בצורה מסודרת ושיטתית".

זמן קצר לפני מסיבת העיתונאים, מסר "וושינגטון פוסט", כי FBI מסכים עתה עם קביעת CIA , שפריצת ההאקרים רוסיים למחשבי המפלגה הדמוקרטית, במהלך מסע הבחירות, נועדה לקדם את נצחונו של דונלד טראמפ. זה שינוי משמעותי בעמדת הבולשת הפדרלית, שעד עתה הסכימה שהרוסים אכן פרצו למחשבי הדמוקרטים, אך טענה שהסיבה לכך היתה רצונם לזרוע תוהו ובוהו בבחירות ובכך לפגוע במוניטין של ארה"ב כמעצמה דמוקרטית. עתה מצטרפת הבולשת לעמדת CIA וסוכנויות מודיעיניות אחרות, שלפיה הקרמלין שאף להעניק לטראמפ ניצחון בבחירות.

מטה טראמפ אינו מקבל זאת וטוען שמדובר במאמצים לשלול לגיטימציה מממשלו העתידי. אחד מתומכיו, ג'ון בולטון, מועמד אפשרי לסגן שר-החוץ בממשל הבא, אפילו הרחיק לכת וטען שאלמונים שתלו ראיות מזויפות כאילו מדובר בפריצת האקרים רוסיים ולמעשה מדובר בפורצים אחרים.

בסוגיית סוריה, הוא מתח ביקורת קשה ביותר על רוסיה ומשטר אסד ואמר שידיהם מגואלות בדם הקרבנות בחאלב ובמקומות אחרים שבסוריה. "אסד אינו יכול לקנות לגיטימיות בשפיכות דמים", הוא אמר.

על אחריותו האישית לשפיכות הדמים בסוריה אמר הנשיא היוצא: "יש מקומות בעולם שבהם מתרחשים מעשים נוראים. בהיותי נשיא ארה"ב, אני חש עצמי אחראי. אני שואל עצמי כל יום: האם יש משהו שאני יכול לעשות כדי להציל חיים?" אך הוא ציין, שלדעתו הוא עשה כל מה שהיה יכול לעשות בסוריה, למעט הצבת כוחות קרקע גדולים במדינה, ללא תמיכה של הקונגרס.

בפגישות רבות שקיים עם יועציו, תמיד התקבלה אותה מסקנה, שום דבר, חוץ מפלישה צבאית מלאה, לא יוכל לשנות את המשוואה בסוריה, אמר אובמה. "כל דבר אחר נראה מפתה מפני שרצינו לעשות משהו, וכל רעיון נראה כפיתרון המתאים. לא היה אפשר לעשות דבר בהשקעה של פרוטות. או פלישה צבאית מלאה - או שום דבר".

מבחינת האינטרס הלאומי של ארה"ב, עשיתי כל מה שיכולתי לעשות, הוא הוסיף. "אינני יכול לומר שהצלחתי... זה משהו שאני הולך אתו למיטה כל ערב".

"המצב בחאלב הוא אחד מהסוגיות האנושיות הקשות ביותר שעימן התמודדתי בהיותי נשיא", אמר אובמה. הוא קרא להציב בסוריה כוח משקיפים בינלאומי, שיוכל להגיש סיוע הומניטרי לאזרחים.