סקר: 64% מהוועדים לא היו מקדמים תמ"א 38 ללא תמורה מהיזם

37% טוענים כי התמורה החשובה ביותר היא תוספת של מ"ר לדירה החדשה ורק 13% חושבים שממ"ד הוא התוספת החשובה עבורם ■ חיזוק נוסף לעובדה שהתמ"א 38 פספסה את מטרתה למגן בניינים ישנים מפני רעידות אדמה

מיסוי וכדאיות תמ"א 38/צילום: Shutterstock א.ס.א.פ קרייטיב
מיסוי וכדאיות תמ"א 38/צילום: Shutterstock א.ס.א.פ קרייטיב

החשש מפני רעידות אדמה או תשתיות לקויות הן לא סיבה מספקת כדי לקדם תמ"א 38 בבניין הישן: כך לפי סקר שבדק עמדות של מעל ל-350 ועדי בתים באזור המרכז שערכה חברת מידע כנסים לקראת כנס התחדשות עירונית, שיערך מחר במדיטק בחולון בנוגע להתחדשות עירונית בחולון, בת ים וראשון לציון.

מהסקר עולה כי 64% מוועדי הבתים השיבו בשלילה לשאלה "אם תמ"א 38 היתה כוללת חיזוק מבנה מפני רעידת אדמה ללא תמורות, האם הייתם מקדמית את הפרויקט?". יתרה מכך, 37% מהוועדים ציינו כי תוספת מ"ר לדירה החדשה היא התמורה החשובה ביותר עבורם בהתחדשות עירונית. 13% השיבו כי הממ"ד חשוב יותר, 11% חושבים שחיזוק המבנה הוא הקריטי, 7% בעד בגלל חידוש תשתיות ו-5% השיבו כי חניה היא התמורה החשובה ביותר.

גלית מאירי, מנהלת תחום נדל"ן בחברת מידע כנסים, ציינה כי "הציבור הרחב מבין כי הוא יכול להשתדרג באמצעות פרויקט של התחדשות עירונית, אלא שהוא יהיה מוכן לעבור את התהליך הארוך והמייגע הזה של התחדשות עירונית רק אם יראה בסופו רווח נכסי".

התחדשות עירונית
 התחדשות עירונית

עוד עולה מהסקר כי הדיירים הם עיקר היוזמים בתחום ההתחדשות העירונית. 79% מהוועדים ציינו כי היוזמה הגיעה מהדיירים והיתר השיבו כי הפניה הגיעה מגורם חיצוני לבניין כמו: יזמים, עורכי דין ועוד. על פי הסקר של מידע כנסים, הקושי העיקרי ביותר שנתקלים בו הוועדים בקידום הפרויקט הוא מול העירייה - 24% השיבו על כך.

19% מהוועדים השיבו כי הקושי העיקרי הוא החתמת הדיירים, 15% השיבו כי המשא ומתן על התמורות מול היזם מהווה חסם עיקרי ואילו 14% ציינו כי הקושי הוא מציאת יזם המוסכם על כולם. על פי הסקר, התנהלות מול דייר סרבן והתנגדויות של השכנים הפך לקושי משני. בנוסף, 74% מהוועדים ציינו כי העירייה איננה מסייעת כלל בקידום הפרויקטים.

 

חסמים משמעותיים נוספים שהשיבו הדיירים בסקר היו בנושאי הביצוע והערבויות. על פי הסקר, 72% מהוועדים השיבו כי קבלן הביצוע הוא גורם משמעותי בבחירת היזם. כמו כן, 47% השיבו כי ערבות חוק מכר הינה הבטוחה המשמעותית ביותר ולאחריה ערבות טיב ביצוע (14%).

וועדי הבתים שהשיבו לסקר ציינו גם כן כי עיקר הפרויקטים שהם מקדמים הוא הריסה ובנייה מחדש (53%), 28% ציינו כי הפרויקט אותו הם מקדמים הוא חיזוק ועיבוי ואילו רק 19% ציינו כי הבניין שלהם מקודם במסלול של פינוי בינוי. כמו כן, מהסקר עולה כי התהליך הוא ארוך במיוחד. על פי תשובות הוועדים עולה כי זמן הטיפול הבולט בפרויקט של תמ"א הינו עד שלוש שנים (42%) ו-27% ציינו מעל לחמש שנים.