האיש השווה מיליארדים: כך הפך בני שטיינמץ למיליארדר

הנפקות במאות מיליוני דולרים ומנגד מחיקות ערך עצומות ■ בני שטיינמץ, איש המסתורין, הקפיד להכחיש שהוא שולט בחברות שהנפיק ■ יכחיש גם את פרשת השוחד האחרונה?

בני שטיינמץ / צלם: סיון פרג`
בני שטיינמץ / צלם: סיון פרג`

בני שטיינמץ, מעשירי ישראל, היה תמיד איש של מסתורין: מסתורין אפף את עסקיו חובקי-העולם (בעיקר במדינות עולם שלישי), את קשריו הפוליטיים (בארץ ומחוצה לה), את חייו הפרטיים, ואיך לא, את ההון שצבר. הוא ממש לא אוהב שמצלמים אותו או כותבים עליו, ובעיקר על הונו, אך בשנים האחרונות הוא נאלץ להסיר מעליו חלק מהמסתורין שעטה על עצמו.

לפני 8 שנים החל שטיינמץ (58) להנפיק חלק מהחברות שבבעלותו, וכך אומדן הונו נחשף בפומבי. תחילה הנפיק בשוק ההון הבריטי את "בייטמן הנדסה", שהתמחתה בניהול פרויקטים בתעשיית המשאבים המינרליים, אך כעבור ארבע שנים מחק אותה מהמסחר, לאחר שקרסה ואיבדה את כל ערכה. ב-2013 מכר אותה שטיינמץ ל-Tenova האיטלקית תמורת 150 מיליון דולר.

בערך באותה תקופה בה קרסה "בייטמן הנדסה", התברר כי גורלה של החברה האחות, "בייטמן ליטווין", המתמחה בפרויקטים מסוג Turn Key בתחומי האנרגיה והכימיה, די דומה, והיא נמחקה מהמסחר בשוק ההון הבריטי. זאת, לאחר שמחקה כמעט את רוב שוויה. בשלב זה כבר היה ברור לכול כי לשטיינמץ יש את היכולת להנפיק חברות, לגייס עבורן עשרות עד מאות מיליוני דולרים, אך חסרה לו היכולת לייצר מהן ערך לטווח ארוך, אחרי שהן הופכות לציבוריות. 

המיליארדר בני שטיינמץ חשוד במתן שוחד בעשרות מיליוני דולרים לנשיא גינאה ורעייתו 

חברה אחרת שהייתה בבעלותו, "ניקנור", בעלת מכרות נחושת בקונגו, גייסה כמעט חצי מיליארד דולר, ולבסוף התמזגה עם המתחרה "קטנגה" (Katanga). מאז המיזוג, החברה ראתה רק את הדרך מטה.

שטיינמץ שלט ושולט בחברות אלה ואחרות דרך חברת BSG (ראשי תיבות של Benny Steinmetz Group), הרשומה במקלט המס, האי גרנזי (אי מאיי התעלה). בשנים האחרונות, דובריו הקפידו להדגיש כי שטיינמץ אינו נושא משרה בחברות הציבוריות שהנפיק וכי אין קשר בינו לבינן, אך האמת היא אחרת: שטיינמץ החזיק ומחזיק חזק במושכות של כל החברות שתחת המטרייה של BSG. הוא זה שקובע מתי להנפיק אותן, מתי למחוק אותן ומתי למכור אותן.

ושטיינמץ מכר. בנוסף לחברת "ניקנור", הוא מכר לפני שנתיים את גרעין השליטה במכרות ברזל שהיו בבעלותו בגינאה תמורת סכום עתק של 2.5 מיליארד דולר - חצי מיליארד דולר מיד, והשאר - לפי אבני דרך שקבעה הרוכשת, ענקית הכרייה הברזילאית "ואלה" (Vale). עסקה זו, התאפשרה, לפי מממצאי החקירה של הוועדה הממלכתית של ממשלת גינאה, באמצעות שוחד.