בכיר בבית הלבן: הימנעות ארה"ב בהצבעה – לא נקמה בנתניהו

שר החוץ קרי: הכוונה היתה לשמר את פתרון שתי המדינות ■ סנטור: להפסיק המימון האמריקאי לאו"ם ■ רודס: ההתערבות של טראמפ חריגה

בנימין נתניהו ברק אובמה / צילום: רויטרס
בנימין נתניהו ברק אובמה / צילום: רויטרס

החלטתה של ארה"ב להימנע בהצבעה על ההתנחלויות במועצת הביטחון אמש (ו') - צעד שסלל את הדרך לקבלת ההחלטה - "בהחלט לא הייתה ניסיון להתנקם" בראש הממשלה, בנימין נתניהו. כך אמר בן רודס, סגן היועץ לביטחון לאומי בבית הלבן, בראיון ל-CNN ובשיחת ועידה עם כתבים לאחר ההצבעה.

"מדיניותה של ארה"ב במשך עשרות שנים - מדיניות שנשענה על תמיכה דו-מפלגתית - התנגדה להתנחלויות", אמר רודס. "הסיבה לכך שנקטנו צעד זה (ההימנעות) היא ההאצה בצמיחת ההתנחלויות שאנו עדים לה. למען האמת, אם המגמה הזו תימשך, פתרון של שתי מדינות יהיה בלתי אפשרי. השלום שאנשים אומרים שהם מייחלים לו... (והרעיון של) ישראל בטוחה שחיה בצד מדינה פלסטינית ייעשו מטרה שאי אפשר להשיגה".

בתשובה על שאלה מה יאמר הבית הלבן לפקידי רשות ישראליים שמאמינים שארה"ב שוב אינה תומכת במדינתם, אמר רודס, שטענה זו אינה נתמכת ע"י המציאות. "זה עתה חתמנו על מזכר הבנה לסיוע צבאי לישראל בסך 38 מיליארד דולר (ל-10 שנים)", הוא ציין.

(לדברי "וושינגטון פוסט", אמר שלשום פקיד בבית הלבן לפקיד ישראלי, שארה"ב היא ידידתה הטובה ביותר של ישראל. הפקיד הישראלי השיב: "ידידים לא מביאים ידידים למועצת הביטחון").

רודס הדגיש כי החלטת מועצת הביטחון מגנה גם הסתה ואלימות, "תופעות שאנו רואים לעיתים תכופות מדי בשטח הפלסטיני, ואף הן מהוות מכשול בדרך לשלום". לדבריו, "הבהרנו בהחלטה שעל כל צד מוטלת אחריות - הפלסטינים צריכים להפסיק את הטרור ואת האלימות וממשלת ישראל צריכה להפסיק (את פעילות) ההתנחלויות שהופכות את השלום לבלתי אפשרי".

"מאז 2009, מספר המתנחלים בגדה המערבית עלה מ-100 אלף לכמעט 400 אלף", אמר רודס. "רק בשנה שחלפה גדל מספר המתנחלים ב-15 אלף. הרעיון שלו רק היינו מטילים וטו על החלטת מועבי"ט הייתה נרשמת האטה בפעילות ההתנחלויות הוא פשוט לא מציאותי. אלה העובדות. את בניית ההתנחלויות אפשר לכמת ולתעד. הפלסטינים מנושלים מבתיהם. גם זאת אפשר לתעד".

הוא מתח ביקורת על התערבותו של דונלד טראמפ, הנשיא הנבחר, במאמץ למנוע את ההצבעה במועצת הביטחון. רוס הגדיר את ההתערבות הזו כ"חריגה" ואמר: "אחרי 20 בינואר, טראמפ יהיה אחראי על ניהול המדיניות האמריקאית. עד 20 בינואר, האחריות הזו מוטלת על הנשיא אובמה. ככה זה עובד. יש רק נשיא אחד בכל זמן נתון".

שר החוץ האמריקאי, ג'ון קרי, אמר אמש, בהודעה באתר של הסטייט דיפרטמנט, כי להתנהלותה של ארה"ב במועצת הביטחון הייתה מטרה אחת בלבד: לשמר את קיום האופציה של פתרון שתי המדינות, כלומר "מדינה יהודית ודמוקרטית שתחיה בשלום ובביטחון עם שכניה.. והשגת חירות וכבוד לפלסטינים".

"לעתיד הזה נשקפת עתה סכנה לנוכח הטרור, האלימות, ההסתה וצעדים חסרי תקדים להרחבת ההתנחלויות שנוקטים מתנגדים מושבעים לרעיון שתי המדינות", אומר קרי. "... לכן לא יכולנו להתנגד להחלטה הזו.. שמבהירה לשני הצדדים שהם חייבים לפעול עתה כדי לשמר את האפשרות לשלום".

"כמעט כל חיי אני ידיד של מדינת ישראל", מוסיף השר האמריקאי. "אני מנצל כל הזדמנות לדבר למענה, להצביע בעדה, לשמור על בטחונה ולפעול כדי להבטיח לה עתיד של שלום. הממשל הזה גאה ברקורד שלו לגבי ישראל, רקורד שהישראלים עצמם אומרים שאין לו תקדים".

קרי ציין, שבימים הקרובים הוא ישמיע את דעתו על המאמץ להשגת שלום בין ישראל לפלסטינים.

 

מחוקקים משתי המפלגות גינו הלילה את החלטת מועצת הביטחון. צ'אק שומר, שיהיה ראש הסיעה הדמוקרטית בסנט, אמר הלילה, שארה"ב הייתה צריכה להטיל וטו על ההחלטה. הסנטור הרפובליקאי ג'ון מקיין אמר שההחלטה שהתקבלה היא "פרק מביש נוסף" בסגה הארוכה של יחס או"ם לישראל.

הסנטור הרפובליקאי טום קוטון אמר: "ההחלטה המבישה, שמשקפת מורך לב, מחזקת עוד יותר את מורשתו של הנשיא אובמה כנשיא האנטי-ישראלי ביותר בהיסטוריה האמריקאית".

ולינדסי גרהאם, הסנטור הרפובליקאי שמכהן כיו"ר ועדת המשנה לפעולות זרות שליד ועדת ההקצבות של הסנט, אמר אתמול, כי ימליץ לממשל טראמפ ולקונגרס החדש שיתכנס בינואר להשעות את התרומה האמריקאית לאו"ם עד שמועצת הביטחון תבטל את החלטתה נגד ההתנחלויות. הוא ציין, שארה"ב מממנת כ-22% מתקציב הארגון.

אייפ"ק השדולה הפרו-ישראלית בוושינגטון, הודיעה אמש, כי היא "מודאגת עמוקות" מאי נכונותו של ממשל אובמה לממש את זכות הווטו ששמורה בידו כדי למגר את הצעת ההחלטה נגד ההתנחלויות. ג'יי סטריט, השדולה שמגדירה עצמה פר-ישראל ופרו-שלום, ברכה על ההחלטה.