לדויטש ובירם יש אשראי בחצי מיליארד ש' לענף הנדל"ן

חברת המימון ברקת של השניים תעניק הלוואת גישור של 90 מיליון שקל לפרויקט סומייל של חג'ג' ■ 50% מברקת מוחזקים ע"י צמד מייסדי אקסלנס ■ עדי גזית, מנכ"ל החברה, מחזיק ביתר המניות

חברת המימון החוץ בנקאי ברקת, בה שותפים גיל דויטש ורוני בירם, מייסדי בית ההשקעות אקסלנס, היא הגורם המממן שסיכם בשבוע שעבר על מתן הלוואת גישור בהיקף של כ-90 מיליון שקל לפרוייקט הנדל"ן סומייל בת"א של קבוצת חג'ג', כך נודע ל"גלובס". מדובר בהלוואה הגדולה ביותר שניתנה עד היום לפרויקט נדל"ן על-ידי גוף אשראי חוץ בנקאי שאיננו גוף מוסדי.

קבוצת חג'ג', שבשליטת האחים צחי ועידו חג'ג', דיווחה בשבוע שעבר כי לאור רצונה לקדם את לוחות הזמנים להקמת הפרויקט עד לקבלת אשראי בנקאי, ולצורך תשלום היטלי השבחה, פינוי המחזיקים בקרקע וביצוע חפירה ודיפון בפרויקט (בתקציב כולל של כ-120 מיליון שקל), התקשרה הקבוצה במזכר הבנות עם צד ג' (כאמור - ברקת) לקבלת הלוואת הגישור, לתקופה של שנה ובריבית שנתית לא צמודה של 8%.

להבטחת ההלוואה תעמיד חג'ג' לטובת ברקת שעבוד (משכנתא) קבוע מדרגה ראשונה על מקרקעי הפרויקט וכן שורה של שעבודים נוספים על הזכויות בו.

בפרויקט סומייל (במתחם הרחובות אבן גבירול וז'בוטינסקי בת"א) מתכננת חג'ג' להקים את מגדל הדירות "H אינפיניטי" על שטח של למעלה מ-3,000 מ"ר. המגדל מתוכנן להיבנות לגובה של 47 קומות ויכיל 220 דירות יוקרה. לצידו יוקם בניין בוטיק בן 7 קומות ו-22 יחידות דיור. הקמת הפרויקט החלה לפני כחודש והוא צפוי להסתיים בעוד כ-5 שנים.

אשראי ל-6 פרויקטים

חברת ברקת, שדבר קיומה נחשף לראשונה, נוסדה לפני כשנתיים כשותפות בין דויטש ובירם (אשר מעורב בניהול החברה), המחזיקים יחד ב-50% ממניות החברה, לבין עדי גזית, המשמש כמנכ"ל ברקת ומחזיק ביתרת המניות (50%). גזית שימש קודם לכן כסמנכ"ל מכירות בבית ההשקעות אקסלנס שהקימו השניים וכסמנכ"ל פיתוח עסקי בחברת האנרגיה הירוקה סאנפלאואר, שבה הם שולטים כיום.

ברקת פועלת בתחום המימון החוץ בנקאי לענף הנדל"ן בישראל, הן באמצעות ליווי בנייה מלא והן בדרך של הלוואות גישור כנגד שעבוד ראשון בדרגה בלבד. על-פי הערכות, עומדים לרשות החברה מקורות זמינים של כחצי מיליארד שקל, אותם העמידו לה בירם, דויטש ועוד שמונה משקיעים פרטיים. עד היום העמידה החברה ברקת אשראי של כ-50 מיליון שקל לחמישה פרויקטים שונים (לא כולל סומייל).

החברה הוקמה מתוך מטרה לשחרר מחנק אשראי בתחום הנדל"ן ולהיות מובילת שוק בענף. לדברי מקורבים לברקת, היתרונות המרכזיים שלה הם זמינות האשראי וגמישות בקבלת החלטות על מתן אשראי ביחס לגופים המוסדיים. יו"ר החברה וועדת האשראי שלה הינו זאב ילינק, יוצא בנק לאומי, שבתפקידו האחרון בבנק כיהן כראש סקטור חברות בניה.

גיל דויטש ורוני בירם, המחזיקים כאמור במחצית ממניות ברקת, הפכו לבעלי הון משמעותי ונזיל לאחר שלפני כ-10 שנים חתמו על הסכם למכירת החזקותיהם באקסלנס לקבוצת הביטוח הפניקס של יצחק תשובה בתמורה לכ-900 מיליון שקל. בין עסקיהם של השניים כיום נמנית כאמור גם ההחזקה בחברת האנרגיה המתחדשת סאנפלאואר, הנסחרת בבורסה בשווי של מעל 300 מיליון שקל.